جلوه نمایی لاله های واژگون در دشت های خراسان شمالی

به گزارش وبلاگ ساعتچی، هرساله فروردین که از نیمه می گذرد، لاله های زرد و لیمویی رنگ دشت های خراسان شمالی در منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه سر از خاک بیرون آورده و جلوه های زیبا و منحصربه فردی به طبیعت استان می بخشد.

جلوه نمایی لاله های واژگون در دشت های خراسان شمالی

دشت های خراسان شمالی در شهرستان گرمه، محل جلوه گری کمیاب ترین گل های دنیا است که از اواسط فروردین ماه تا اردیبهشت مهمان طبیعت استان هستند.

لاله های واژگون، برخلاف سایر گونه های لاله و سایر گل ها از ساقه به سوی زمین برگشته است و به این دلیل نامش را واژگون نهاده اند. این کمیاب ترین گل های دنیا که در ارتفاعات 1500 متری سطح دریا منظره ای دل انگیز و چشم نواز را ایجاد نموده، فرصت بسیار خوبی برای رونق صنعت اکو توریسم و جذب دنیاگرد به این منطقه است.

این گل ها که از گونه های خیلی کمیاب گیاهی هستند، علاوه بر ارزش تفرجگاهی و ایجاد چشم انداز زیبا، ارزش دارویی نیز دارد، این جلوه نمایی گل های زیبا عمر طولانی ندارد و زمان اندکی از سال را میزبان دنیاگردان است.

لاله واژگون خراسان شمالی ازنظر ارتفاع و رنگ با لاله واژگون استان های چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد متفاوت است و عمدتاً با دورنگ زرد و بنفش کمرنگ در بعضی مناطق خراسان شمالی و در ارتفاعات بالای 1500 متر از سطح دریا می روید.

منطقه لاله های واژگون خُمبی

خمبی نام منطقه ای تقریباً به وسعت 10 هکتار در 15 کیلومتری جنوب روستای رباط قره بیل و نیز حدود 40 کیلومتری شمال غربی شهر گرمه است که ذخیره گاه ژنتیکی ارزشمندی از لاله واژگون در خراسان شمالی محسوب می گردد.

این منطقه یکی از رویشگاه های مهم گل لاله واژگون زرد یا اشک مریم بانام علمی Fritillaria از خانواده سوسن است که عمری بسیار کوتاه دارد و نهایتاً تا اوایل اردیبهشت ماه شاداب و دیدنی است.

علاوه بر منطقه خمبی، قسمت های غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان نیز محل رویشگاه این گل است.

دشت لاله های واژگون خراسان شمالی فرصتی برای توسعه اکوتوریسم

علی کاظمی معاون دنیاگردی خراسان شمالی بابیان اینکه دشت لاله های واژگون فرصتی برای توسعه اکوتوریسم است، گفت: یکی از گونه های جذاب در صنعت دنیاگردی، اکوتوریسم و طبیعت گردی است که در این زمینه نیز ظرفیت های خوبی در این استان وجود دارد.

او توضیح داد: طبیعت گردی ظرفیت مهم برای توسعه صنعت دنیاگردی و اکوتوریسم خراسان شمالی است و با برنامه ریزی می توان این ظرفیت ها را مالی کنیم.

کاظمی اظهار کرد: منطقه خمبی که رویشگاه زیبای لاله های واژگون در این استان است، یکی از این ظرفیت ها به شمار می رود که با معرفی و آشنا کردن هر چه بیشتر آن به دنیاگردان و علاقه مندان به طبیعت می توان بر رونق صنعت اکوتوریسم اضافه کرد.

او بابیان اینکه دشت لاله های واژگون خراسان شمالی هنوز جوان و در سطح کشور ناشناخته است، گفت: هم زمان با معرفی این منطقه باید از ورود ناهماهنگ و برنامه ریزی نشده دنیاگردان باهدف حفظ این لاله ها جلوگیری کرد.

معاون دنیاگردی خراسان شمالی بیان نمود: هرچند شیوع ویروس کرونا در نوروز سال جاری اتفاقی ناخوشایند بود که آسیب و ضربه های زیادی به صنعت دنیاگردی استان وارد آمد، اما باعث تنفس طبیعت و فرصتی برای احیای دشت لاله های واژگون شد.

او اضافه کرد: در میان لاله های شناخته شده ایرانی، لاله واژگون از شهرت و زیبایی منحصربه فردی برخوردار است که همه ساله تعداد زیادی از مردم را در فصل بهار برای تماشای آن به محل رویشگاه های این گل های کمیاب می کشاند.

گزارش از محبوبه عبدی

منبع: میراث آریا

به "جلوه نمایی لاله های واژگون در دشت های خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوه نمایی لاله های واژگون در دشت های خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید