شرایط اقتصاد در سال آینده بهبود می یابد؟

به گزارش وبلاگ ساعتچی، آمارهای شاخص کلان از بدتر شدن شرایط اقتصاد و معیشت مردم خبر می دهد. براساس گزارش مرکز آمار ایران قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها در بهمن سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 67 درصد افزایش یافته و تورم نقطه ای نیز بیش از 48 درصد شده است.

شرایط اقتصاد در سال آینده بهبود می یابد؟

فاکتورهای کلان مالی مثل نرخ رشد، نرخ بیکاری و نرخ تورم از جمله فاکتورهایی است که روی برنامه ریزی مردم برای آینده تاثیرگذار است، یک اقتصاددان از بهبود نرخ رشد مالی در سال آینده می گوید اما معتقد است که تورم و بیکاری در ارقامی که الان هستند نوسان می نمایند.

فرشاد فاطمی به وبلاگ ساعتچی می گوید: به توجه به این که آینده اتمام کرونا تعیین نیست و حداقل در شش ماهه نخست فضای سیاسی نیز درگیر انتخابات می گردد و بخش سیاست گذاری مالی با کندی صورت می گیرد به نظر می رسد که سال آینده سال درخشانی از نظر متغیر های مالی نیست. حداقل تورم در ایران بین 25 تا 30 درصد و به واسطه رکودی که کشور به آن گرفتار شده نرخ بیکاری دو رقمی حدود 15 تا 20 را می توان در نظر داشت.

این اقتصاددان در مورد نرخ رشد مالی در سال آینده معتقد است: از یک سو در سال جاری و پارسال اقتصاد کشور ضعیف شده است و از سوی دیگر به خاطر این که در دولت بایدن محدودیت ها روی فروش نفت تا حدی برداشته و مبادلات بانکی ساده تر می گردد، احتمال وقوع گشایش هایی در نرخ رشد وجود دارد.

فاطمی عنوان می نماید که معمولا نمی توان سال های انتخاباتی که بعد از دو دوره ریاست جمهوری باشد را تحلیل کرد چرا تغییر دولت پنج بار رخ داده و از سوی دیگر نیز در ایران احزاب تعریف شده با دستورالعمل تعیین نیست بنابراین پیش بینی کردن سخت است. اما به عقیده او سال های انتخابات نرخ رشد پایین از متوسط بلندمدت باشد چرا که در این سال ها معمولا تا مدتی سیاست گذاری تعیین نیست، مردم هم تکلیف خودشان را نمی دانند.

به گفته فرشاد فاطمی متغیر اصلی ها که شرایط سال آینده اقتصاد ایران را تعیین می نماید مسئله کروناست و تعیین شدن نوع سیاست آمریکا در مقابل تحریم ها دارد. اگر گشایش هایی درباره منابع ارزی اتفاق بیافتد و کرونا با یک تدبیر مناسب زودتر کنترل گردد مسئله استقرار دولت عامل سوم است، به همین خاطر احتمالا اقشار جامعه از دو مورد اول بیشتر تاثیر می گیرند.

او در سرانجام نسبت به برداشتن تحریم ها ابراز امیدواری کرد تا به واسطه آن در زندگی مردم نیز تغییر ایجاد گردد. باید حدود دو ماه دیگر بگذرد تا بتوان بهتر پیش بینی کرد اما از تحریم ها مهم تر موضوع کرونا هست که بهبود این شرایط نه تنها در ایران بلکه در جهان تغییراتی را ایجاد کند.

منبع: تجارت نیوز

به "شرایط اقتصاد در سال آینده بهبود می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اقتصاد در سال آینده بهبود می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید