میدان های نبرد زمینی زیر سیطره تانک های ساخت ایران

به گزارش وبلاگ ساعتچی، صنایع دفاعی نیرو های مسلح کشورمان چندین سال است که به عنوان یکی از عظیم ترین سازندگان تانک در جهان مطرح است.

میدان های نبرد زمینی زیر سیطره تانک های ساخت ایران

به گزارش وبلاگ ساعتچی، تانک ها یکی از تسلیحات رزم زمینی در ارتش های جهان هستند که در نبرد های زمینی نقش ویژه ای دارند.

تسلیحاتی که جرقه ساخت آن در سال های جنگ جهانی اول زده شد و تا امروز هم انواع مختلفی از آن ها فراوری شده است.

استفاده از تانک در ارتش ایران

کشورمان هم از ابتدای دهه 30 که تانک های آمریکایی و انگلیسی ساخته شد برای تکمیل یگان های زرهی خود چند عراده از این تانک ها را خرید.

تانک هایی مانند تانک ام 47 و ام 60 از جمله تانک های آمریکایی ارتش پیش از انقلاب بودند که برای یگان های زرهی خریداری شدند البته در سال های بعد نیز تانک های اسکورپیون و چیفتن انگلیسی نیز به ناوگان زرهی ایران افزوده شدند.

بخشی از قوای زرهی ایران در دفاع مقدس هم معطوف به نمونه چینی تانک تی 55 بود. تانک های مذکور در دوران دفاع مقدس ستون فقرات نیرو های زرهی ارتش در جنگ تحمیلی بودند؛ تانک هایی که هر کدام از آن ها در بسیاری از جبهه های نبرد به یاری رزمندگان آمدند و با حضور در عملیات های گوناگون راه نیرو های عراقی را سد کردند.

پیروزی انقلاب اسلامی و خودکفایی دفاعی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، آمریکا که حامی تسلیحاتی ایران بود کشورمان را تحریم کرد و دیگر هیچ نوع سلاح یا تجهیزات به کشورمان وارد نشد.

شدت این تحریم ها به قدری بود که آمریکا حتی تسلیحات و تجهیزات خریداری شده را هم به ایران تحویل نداد و پس از آن با حمایت از صدام جنگ هشت ساله را به کشورمان تحمیل کرد.

صدام که به خیال خود قصد داشت تا ایران اسلامی را با پشتیبانی قدرت های شرق و غرب در 7 روز تصرف کند، نه تنها نتوانست کاری از پیش ببرد بلکه در یک نبرد فرسایشی رو به زوال رفت و پس از 8 سال مجبور به پذیرش قطعنامه شد.

ایران اسلامی که به سلامت، اما با سختی های فراوان از گردنه جنگ تحمیلی عبور نموده بود، احتیاج داشت تا قدرت دفاعی خود را بازیابی کند.

به همین دلیل هم به سوی خودکفایی دفاعی و نظامی در حوزه های تسلیحاتی و تجهیزاتی رفت البته نیرو های مسلح کشورمان در سال های جنگ تحمیلی نیز فعالیت های خودکفایی را در بعضی قسمت ها انجام داده بودند، اما پس از انتها جنگ فرصت بسیار خوبی ایجاد شده بود تا این کار را به صورت بهتر و کامل تر انجام دهند.

کار های مهمی که اجرای آن ها باعث شد تا احتیاجمندی ایران در حوزه های تجهیزاتی و تسلیحاتی از صنایع خارجی از بین برود. این کار باعث شد تا علاوه بر بازسازی و به روز آوری تجهیزات قدیمی موجبات شروع نهضت قطعه سازی در نیرو های مسلح را فراهم کند.

در این گزارش قصد داریم تا با تانک های بومی و ایرانی آشنا شویم.

تانک بومی سبلان یک نمونه از تانک آمریکایی ام 47 است که بهینه سازی هایی بر روی آن انجام شد و با طراحی به روز تر و امکانات بیشتر تانک سبلان خلق شد.

این تانک بهینه سازی شده نخستین روز از اردیبهشت سال 1393 با حضور امیر سرتیپ پوردستان فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان ارتش به همراه سایر دستاورد های سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش رونمایی شد.

وزن: 46 تُن.

موتور: یک موتور سوپر شارژ با قدرت 750 اسب بخار با توان فراوری 16/5 اسب بخار بر تُن.

سرعت: 60 کیلومتر.

بُرد: 500 کیلومتر.

سلاح اصلی: یک عراده توپ 105 میلی متری.

سلاح محافظ: مسلسل هم محور 7.62 میلی متری.

سامانه انتقال قدرت: General Motors CD-850-4 باشد با 2 دنده به جلو و 1 دنده به عقب.

سامانه تعلیق: Torsion Bar.

حفاظت: یک زره با ضخامت100 میلی متر.

تانک صمصام یکی دیگر از تانک های بومی نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران است که براساس تانک ام 60 آمریکایی ساخته شد. اما این تانک با تغییرات بسیار در ساختار خود نمونه بسیار موثرتری نسبت به نمونه آمریکایی خود است.

وزن: 46 تُن.

موتور: یک موتور قدرتمند با قدرت 750 اسب بخار.

سرعت: 48 کیلومتر در ساعت.

برد: 500 کیلومتر.

سلاح اصلی: توپ 105 میلی متری ام 68.

سلاح محافظ: تیربار 7/62 میلی متری ام73 هم محور.

سامانه انتقال قدرت: General Motors CD-850-4 باشد با 2 دنده به جلو و 1 دنده به عقب.

سامانه تعلیق: Torsion Bar.

سامانه کنترل آتش: سامانه کنترل آتش EFCS-3.

حفاظت: از انواع زره های 155 میلی متری.

ویژگی های خاص: سامانه های دید در شب، پایدارکننده توپ، بهسازی صفحه کنترل ادوات برای توپچی، واحد کنترل مرکزی، ژیروسکوپ و منبع تغذیه سه فاز، سایت اپتیکی پانورامیکی با توانمندی عظیمنمایی 7 برابر و وسعت دید 8/5 درجه برای دوربین، مسافت یاب لیزری و سامانه هشدار دهنده لیزری که توانایی پوشش 360 درجه.

تانک مبارز: این تانک نیز از انواع تانک های بومی نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران است که براساس تانک چیفتن انگلستان ساخته شده و در واقع نمونه ارتقا یافته آن است.

وزن: 56 تُن.

موتور: یک فروند موتور V-84 با توان فراوری 840 اسب بخار قدرت.

سرعت: 50 کیلومتر.

برد: 500 کیلومتری.

سلاح اصلی: یک عراده توپ 120 میلی متری.

سلاح محافظ: تیربار 7/62 میلی متری هم محور.

حفاظت: لایه های ویژه تقویت زره مقاوم در برابر مهمات ضد تانک.

تغییرات نسبت به نمونه انگلیسی: تعویض موتور، تعبیه ژنراتور های مورد احتیاج برای تامین برق ، لایه های تقویت زره یکپارچه، سامانه اتوماتیک، ساخت سامانه پنوماتیکی جدید، بهسازی سیستم آتش خاموش کن تانک، اجرای پروژه طراحی، ساخت و نصب کلاچ مغناطیسی، نصب تلفن داخلی جدید VRC1400 سری پرش فرکانسی هاپینگ صاایران، سامانه مسافت یاب پیشرفته و چندین ارتقای طبق استانداردهای روز جهان.

تانک سفیر 74 در رده تانک های اصلی میدان نبرد قرار می گیرد که ساخت سازمان صنایع دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح کشورمان است و از سال 1374 تا به امروز در خدمت نیرو های مسلح ایران واقع شده است. این تانک ارتقایافته از تانک تی 55 است.

وزن: اعلام نشده.

موتور: V-46 با قدرت 800 اسب بخار.

سرعت: 65 کیلومتر در ساعت.

برد: اعلام نشده.

سلاح اصلی: توپ 105 میلی متری ام 68 با برد 4 کیلومتری.

سلاح محافظ: دو تیربار، تیربار سبک بر روی این تانک از نوع 7/62 PKT هم محور و تیربار سنگین دوشکا با کالیبر 12/7 میلی متری.

حفاظت: یک زره بومی ساخت صنایع شهید کلاهدوز از نوع انفجاری واکنشی.

سامانه کنترل آتش: EFCS-3.

تغییرات نسبت به نمونه روسی: سامانه دید حرارتی، زره با یک لایه کامپوزیتی، تعبیه یک اگزوز عظیم و بسیاری ویژگی های راهبردی مورد احتیاج در میدان نبرد.

تانک تیام: این تانک یکی از دستاوردهای سازمان تحقیقات و جهادخودکفایی نیروی زمینی ارتش است. تانک تیام نمونه بهینه سازی شده از تانک ام 47 است.

وزن: 46 تُن.

موتور: یک موتور قدرتمند با قدرت 810 اسب بخار.

سرعت: 60 کیلومتر در ساعت.

برد: 500 کیلومتر.

سلاح اصلی: توپ 105 میلی متری .

سلاح محافظ: مسلسل سنگین دوشکا با کالیبر 12/7 میلی متری.

حفاظت: زره های واکنش گر مقاوم در برابر مهمات ضد تانک در تمام قسمت ها،

تانک بومی ذوالفقار نخستین پروژه ساخت یک تانک در نیرو زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در ابتدای دهه 70 شمسی کلید خورد.

تا کنون 3 نسل از تانک ذوالفقار در سازمان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده است.

وزن: 52 تُن.

موتور: یک موتور دیزلی با قدرت 1000 اسب بخار.

سرعت: 72 کیلومتر در ساعت

برد: 500 کیلومتر.

سلاح اصلی: یک توپ 125 میلی متری از انواع توپ های بدون خان مدل 2 - A 46.

سلاح محافظ: تیربار سبک ام ژ 3 با کالیبر 7/62 میلی متری و دو قبضه مسلسل سنگین 12/7 میلی متری سری دوشکا.

حفاظت: زره مشابه تانک مبارز و چیفتن.

سامانه کنترل آتش: سامانه EFCS 3.

ویژگی ها: کامپیوتر محاسبات بالستیک، سامانه هشداردهنده و پدافند لیزری بومی، سامانه های دید در شب، تور های استتاری موسوم به ترمال، سامانه های کامل حفاظت ش. م. ه، سامانه دود پخش کن و چندین ویژگی راهبردی اعلام نشده.

منبع: باشگاه وبلاگ ساعتچی

منبع: جام جم آنلاین

به "میدان های نبرد زمینی زیر سیطره تانک های ساخت ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان های نبرد زمینی زیر سیطره تانک های ساخت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید