مکالمه تلفنی اردوغان و مرکل درباره لیبی

به گزارش وبلاگ ساعتچی، رئیس جمهور ترکیه و صدراعظم آلمان در تماس تلفنی، علاوه بر آنالیز مسائل منطقه ای، درباره نشست صلح لیبی در برلین و بحران این کشور صحبت کردند.

مکالمه تلفنی اردوغان و مرکل درباره لیبی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ساعتچی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شامگاه شنبه به صورت تلفنی درباره نشست صلح لیبی در برلین صحبت کردند.

به نوشته خبرگزاری تاس دفتر ریاست جمهوری ترکیه با اعلام این خبر گفت مرکل و اردوغان درباره مسائل منطقه ای با اولویت بحران لیبی رایزنی و گفتگو کردند.

روز یکشنبه (نوزدهم ژانویه - بیست ونهم دی) پایتخت آلمان میزبان نشستی برای مذاکرات صلح و یافتن راهکاری سیاسی برای انتها دادن به بحران لیبی است.

طبق برنامه کنفرانس برلین، مرکل قرار است از اردوغان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در برلین استقبال کند. همچنین فایز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی و خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی نیز در برلین حاضر خواهند شد.

پیش نویس بیانیه کنفرانس برلین در ماه های گذشته و طی پنج نشست با حضور نمایندگان بیش از ده کشور و سازمان های مختلف از جمله آمریکا، روسیه، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، مصر و امارات آماده شده است.

رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که این کشور به حضور خود در لیبی ادامه خواهد داد تا دولت مشروع به ریاست فایز السراج بتواند حاکمیت خود را به طور کامل اعمال کند. (جزئیات بیشتر)

ترکیه از دو ماه گذشته به صورت جدی وارد پرونده لیبی شده و رسما از دولت فایز السراج در مقابل دولت حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی حمایت می نماید. اما در مقابل کشورهای عربستان سعودی، مصر و امارات جانب خلیفه حفتر را گرفته و عملا لیبی را به صحنه جنگ نیابتی با ترکیه تبدیل نموده اند.

مجلس ترکیه در تاریخ 12 دی با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی جهت حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد. بر اساس این لایحه، مجلس به دولت ترکیه این مجوز را می دهد که جهت حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج که مورد حمایت جامعه بین الملل است، نیرو و تجهیزات اعزام کند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "مکالمه تلفنی اردوغان و مرکل درباره لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکالمه تلفنی اردوغان و مرکل درباره لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید