لاوروف: روسیه برای بازگشت آمریکا به برجام نقشه راه پیشنهاد نموده است ، استقبال آمریکا از تشکیل کمیسیون مشترک برجام

به گزارش وبلاگ ساعتچی، خبرگزاری خبرنگاران-نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت های ایران و گروه 1+4 و به ریاست نماینده اتحادیه اروپا شروع شد.

لاوروف: روسیه برای بازگشت آمریکا به برجام نقشه راه پیشنهاد نموده است ، استقبال آمریکا از تشکیل کمیسیون مشترک برجام

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ساعتچی،نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه های ایران و گروه 1+4 به صورت مجازی شروع شد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ریاست هیأت ایرانی را برعهده دارد و ریاست جلسه هم با انریکه مورا مدیر سیاسی سازمان اقدام خارجی اروپا است.

نشست ایران و قدرت های جهانی برای بازگشت آمریکا به برجام

آمریکا ضمن استقبال از طرح برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت که آماده اقدامات متقابل برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام را گامی مثبت ارزیابی کرد. اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اظهار داشت که جلسه کمیسیون مشترک توافق هسته ای با ایران روز آدینه دوم آوریل (13 فروردین) به صورت مجازی برگزار خواهد شد. علاوه بر ایران و اتحادیه اروپا قرار است نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا نیز در این نشست مجازی حضور داشته باشند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که محور گفتگوها در نشست روز آدینه چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و آنالیز راه اجرای کامل و موثر تعهدات همه طرفها در چهارچوب توافق هسته ای سال 2015 است. ریاست این جلسه برعهده انریکه مورا از طرف اتحادیه اروپا خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در سال 2018 خروج کشورش از برجام را اظهار داشت. ایران یک سال پس از خروج آمریکا کاهش سطح پایبندی خود به این توافق را به صورت مرحله به مرحله شروع کرد.

لاوروف: روسیه برای بازگشت آمریکا به برجام نقشه راه پیشنهاد نموده است

تهران و واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا بر سر مذاکره مستقیم با یکدیگر به توافق دست نیافته اند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع غربی گزارش داده است که دو کشور به وسیله کشورهای اروپایی به صورت غیرمستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که کشورش راه های پیشنهادی خود برای حفظ برجام را با شرکایش در میان گذاشته است. وی انجام رشته اقدامات متقابل اولیه را از جمله راه های پیشنهادی واشنگتن بیان کرد. ند پرایس اضافه نمود که آمریکا راه های احیای برجام را به وسیله گفتگوی غیرمستقیم با تهران و با وساطت کشورهای اروپایی آنالیز می نماید.

استقبال آمریکا از تشکیل کمیسیون مشترک برجام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با استقبال از اقدام اروپا برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام، آن را گام مثبت توصیف کرد.

ند پرایس روز پنج شنبه در نشست خبری روزانه در پاسخ به سوالی درباره بیانیه اتحادیه اروپا برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام، این مطلب را بیان کرد و اضافه نمود: ما از هفته ها پیش اعلام نموده ایم که آماده بازگشت به اجرای تعهدات خود مطابق برجام هستیم در صورتی که ایران اقدام مشابه انجام دهد.

وی ادامه داد: ما برای گفت وگو با شرکایمان در 1+5 روی باز نشان دادیم تا بهترین راستا برای دستیابی به آن را بیابیم که شامل گام های جدی مقدماتی متقابل می شود. ما به گزینه های این کار نگاه نموده ایم که شامل گفت وگوی مستقیم به وسیله شرکای اروپایی ما می شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه نمود: در نشست هفته گذشته با اروپا و نشست چهارجانبه با سه کشور اروپایی، ایران در صدر موضوعات مورد بحث بود. همچنین ایران یکی از مهم ترین موضوع گفتگو با نمایندگان چین بوده است. ما گفت وگوهای متعددی را با متحدان مختلف داشته ایم.

پرایس اظهار داشت: اعلامیه امروز اروپایی ها، گام مثبتی برای حرکت به سمت جلو در بازگشت متقابل به اجرای تعهداتی است که بارها درباره آن صحبت نموده ایم.

وی همچنین درباره اعطای معافیت به عراق برای واردات برق از ایران هم گفت: معافیت واردات برق ایران به عراق هم به مدت 120 روز برای یاری به بغداد انجام شد. 120 روز، مدت خوبی است تا دولت عراق بتواند وابستگی خود را به انرژی گران ایران، کاهش دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره زندانیان دو تابعیتی هم گفت: هیچ اولویتی بالاتر از اینکه ببینیم شهروندان ما از بازداشت ایران آزاد شده اند، نداریم.

فرانسه: به دنبال جایگزینی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هستیم

وزارت خارجه فرانسه با اشاره به عدم موافقت ایران با مذاکره مستقیم با آمریکا گفت که این کشور دنبال قالب های جایگزین موثری برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکاست.

وزارت خارجه فرانسه پنجشنبه به سوالی درباره اقداماتی که اعضای برجام در شرایط کنونی برای بازگرداندن آمریکا و ایران به توافق هسته ای 2015 انجام داده اند، پاسخ داد.

وزارت خارجه فرانسه اظهار داشت: در کوشش تنگاتنگ با شرکای اروپایی به همراه مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا راه چاره دیپلماتیکی پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به پایبندی به تعهدات هسته ای بازشود و همچنین بازگشت آمریکا به توافق در سریعترین زمان ممکن را فراهم سازد و در حال اجرا مذاکراتی با تهران و واشنگتن در این زمینه هستیم.

وزارت خارجه فرانسه اضافه نمود: این گفت وگوها در حالی بیشتر ضروری می شود که ایران با ارتباط مستقیم با اعضای برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش پیشنهاد شد، موافقت ننموده است. به لطف کوشش هایمان، ما و شرکایمان امیدواریم تا قالب های جایگزین موثری ایجاد کنیم.

وزارت خارجه فرانسه با توصیف نگران کننده بودن شرایط، اضافه نمود: ایران به نقض جدی برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می دهد و برای بیش از یک ماه است که راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی و قابلیت های نظارتی را محدود نموده است.

ادعای رویترز درباره غنی سازی باچهارمین آبشارسانتریفیوژهای پیشرفته نطنز

آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران غنی سازی اورانیوم با چهارمین آبشار 174 سانتریفیوژی IR-2M را در سایت هسته ای نطنز شروع نموده است.

بر اساس گزارش رویترز، ایران دو آبشار سانتریفیوژ IR-2M دیگر نیز در نطنز نصب نموده اما هنوز غنی سازی را با آنها شروع ننموده است.

در حال حاضر در سایت نطنز علاوه بر سانتریفیوژهای IR-1، ایران با 696 سانتریفیوژ IR-2M در 4 آبشار و 174 سانتریفیوژ IR-4 تحت یک آبشار به غنی سازی اورانیوم می پردازد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود به تاریخ روز چهارشنبه اعلام نموده است: در تاریخ 31 مارس 2021 (11 فروردین 1400) آژانس در سایت غنی سازی تایید نموده است که ایران گازدهی هگزا فلوراید اورانیوم طبیعی (UF6) به چهارمین آبشار 174 عددی IR-2M را شروع نموده است.

در تاریخ 18 اسفندماه بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داده بود که ایران غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M را در سایت نطنز شروع نموده است.

پس از آن در تاریخ 27 اسفند ماه ایران مرحله جدیدی از غنی سازی را شروع کرد و بر اساس اعلام رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران رسماً شروع غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-4 در سایت نطنز را شروع کرد.

واکنش مقام روس به استقبال آمریکا از برگزاری کمیسیون مشترک برجام

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی واقع در وین در توییتی استقبال واشنگتن از برگزاری کمیسیون مشترک برجام را تاییدی بر تغییر اساسی موضع آمریکا خواند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی واقع در وین در توییتی نوشت: وزارت خارجه آمریکا از برگزاری نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با مشارکت ایران و دیگر طرفین توافق هسته ای استقبال کرد. این تایید دیگری بر تغییر اساسی در موضع آمریکاست که باید به اقدامات عملی بدل شود.

اولیانوف همچنین با اشاره به این طرح که تمامی طرفین برجام باید مستقیم به مرحله نهایی بروند گفت: این نیز یک گزینه است اما احتمالا پیش از آنکه همگی به سوی مرحله نهایی گام بردارند معقول است که بر گام های ابتدایی و ضروری توافق شود تا جو بسیار مطوب تری ایجاد شود و بتوان سریعا به مقصد - که اجرای کامل برجام توسط تمامی طرفین است - رسید.

وزارت خارجه فرانسه همچنین روز پنج شنبه در بخش پرسش و پاسخ کنفرانس خبری درخصوص مسئله هسته ای ایران توضیح داد: درحال همکاری نزدیک با شرکای تروئیکای اروپایی و همچنین مسکو و پکن هستیم تا راه چارهی دیپلماتیک پیدا کنیم که اجازه دهد ایران به تعهدات هسته ای خود احترام بگذارد و آمریکا در سریع ترین زمان ممکن به توافق بازشود. ما گفت وگوهایی با تهران و واشنگتن در این خصوص داشته ایم.

وزارت خارجه فرانسه در ادامه اظهار کرد: این گفت وگوها ضروری تر هستند چراکه ایران با پیشنهاد سرویس اقدامات خارجه اروپا درخصوص ارتباط مستقیم میان مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده که یک ماه و نیم پیش ارائه شد و باعث تسهیل گفت وگوها می شد، موافقت ننموده است. ما و شرکای مان امیدواریم که به لطف کوشش هایمان فرمت های جایگزین موثر دیگری دایر شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "لاوروف: روسیه برای بازگشت آمریکا به برجام نقشه راه پیشنهاد نموده است ، استقبال آمریکا از تشکیل کمیسیون مشترک برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: روسیه برای بازگشت آمریکا به برجام نقشه راه پیشنهاد نموده است ، استقبال آمریکا از تشکیل کمیسیون مشترک برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید