طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر ساده و سریع

به گزارش وبلاگ ساعتچی، هر کسی که اهل آشپزی ایرانی باشد حداقل یک بار کوشش نموده تا ته چین مرغ را درست کند. ته چین نه تنها یک غذای خوش طعم و رنگ است بلکه در فرهنگ آشپزی ایرانی هم نقش مهمی دارد و از چند قرن پیش تا به حال، نسل به نسل در آشپزخانه های این سرزمین پخته می شده است. از این گذشته می توانیم لابه لای آن را با مواد متنوعی پر کنیم و هر بار یک غذای کاملاً تازه مثل ته چین اسفناج شمالی در اختیار داشته باشیم. اگر دستور پخت های کتاب کاله را دنبال نموده باشید حتماً به یاد دارید که قبلاً در مطلب طرز تهیه ته چین ماست با مرغ زعفرانی طرز تهیه این غذا را مرور کردیم. اما از آنجا که شاید طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر و با استفاده از اجاق گاز برای ما آشناتر باشد در این مطلب مرحله به مرحله دستور پخت سنتی و کلاسیک این غذای خوشمزه را به اشتراک می گذاریم تا به سادگی و تنها با دنبال کردن این مراحل، یک ته چین طلایی و معرکه را درست و نوش جان کنید.

طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر ساده و سریع

مواد لازم برای پخت ته چین مرغ

  • برنج 3 پیمانه
  • سینه مرغ 1 عدد
  • ماست 1 پیمانه
  • پیاز درشت 1 عدد
  • زرده تخم مرغ 3 عدد
  • گلاب 1 قاشق غذاخوری
  • کره آب شده 50 گرم
  • زرشک 100 گرم
  • زعفران دم نموده 4 قاشق غذاخوری
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل سیاه به مقدار لازم
  • زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
  • برگ بو 1 عدد
  • چوب دارچین 1 عدد
  • خلال پسته و بادام به مقدار لازم

دستور پخت ته چین مرغ بدون فر

1. مرحله اول

برنج را بشویید و دو بار آب اضافی آن را خالی کنید تا نشاسته اضافی موجود در برنج از بین برود. یک کاسه مناسب انتخاب کنید، آن را با آب پر کنید، برنج و یک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید و بسته به نوع برنج، اجازه دهید به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت خیس بخورد. سپس برنج را آبکش نموده و کنار بگذارید.

2. مرحله دوم

زرشک ها را در یک کاسه پر از آب بریزید و به مدت 20 تا 30 دقیقه خیس کنید تا بافت آن ها نرم گردد.

3. مرحله سوم

سینه مرغ را بشویید و اجازه دهید کمی آب آن گرفته گردد. بعد به همراه نمک و فلفل سیاه، زردچوبه، چوب دارچین، برگ بو، پیاز خلال شده و دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید و آن را روی حرارت میانه قرار دهید تا بپزد. هنگام جوشیدن باید کف های روی سطح را با یک قاشق بردارید. همان طور که قبلاً در مطلب طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی گفته بودیم پخت مرغ هر چه با دمای ملایم تر و آب کمتر صورت بگیرد، طعم آن بهتر خواهد شد. وقتی آب قابلمه نصف شد، 50 گرم از زرشک ها را آبکش و به مرغ اضافه کنید.

4. مرحله چهارم

اجازه دهید آب مرغ کاملاً بخار گردد و کف قابلمه سس غلیظی باقی بماند. این کار طعم مرغ را بهتر می نماید و اجازه می دهد تمام طعم چاشنی ها را جذب کند. سپس بگذارید کمی خنک گردد و آن را با یاری یک چنگال ریش ریش کنید و تا هنگام آماده شدن برنج، مرغ ها را به داخل قابلمه برگردانید تا به جای مانده سس به خورد آن برود.

5. مرحله پنجم

یک قابلمه مناسب را تا نیمه از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس برنج، یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن را به قابلمه اضافه کنید و با توجه به مطلب طرز تهیه برنج ساده آن را به شکل آبکش و بسته به نوع برنج، بین 6 تا 8 دقیقه بپزید تا نیم پخت گردد. بعد از این مدت باید وسط دانه برنج کمی سفت باشد و بالا و پایین آن کاملاً نرم باشد. در این مرحله برنج را آبکش کنید.

6. مرحله ششم

زرده ها را در ظرفی بریزید و با ماست، کره آب شده، گلاب، زعفران دم نموده و کمی فلفل سیاه هم بزنید تا مخلوط شوند. مراقب باشید سفیده تخم مرغ ها را کاملاً از زرده ها جدا نموده باشید زیرا باعث سفت شدن ته چین مرغ می گردد. مقدار زرده را هم کم نکنید چون باعث شل شدن بافت غذا می گردد.

7. مرحله هفتم

حالا برنج آبکش شده را به مخلوط ماست اضافه کنید و آن را کاملاً هم بزنید تا مایه به طور کامل به خورد برنج برود.

8. مرحله هشتم

پس از هم زدن ته چین، کمی کره یا روغن را کف قابلمه مناسبی که نچسب باشد اضافه کنید. وقتی کره ذوب شد، یک قاشق غذاخوری زعفران دم نموده را به روغن اضافه کنید و قابلمه را بچرخانید تا مطمئن شوید که تمام کف قابلمه و حدود یکی دو سانتی متر از دیواره ها پوشش روغنی دارد.

9. مرحله نهم

مخلوط برنج را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و یک قسمت را کف قابلمه قرار دهید. سپس آن را کمی فشار دهید و یک لایه از مخلوط مرغ و زرشک را کف آن قرار دهید. سپس با به جای مانده مخلوط برنج روی آن را بپوشانید و فشار دهید تا سطحی یکدست گردد. وقتی کف و سطح ته چین مرغ شما یک دست باشد، حرارت به طرز یکنواخت با آن می رسد و همه جای آن طلایی و برشته خواهد شد.

10. مرحله دهم

آخرین مرحله در طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر مهم ترین مرحله است. در قابلمه را بگذارید و روی حرارت میانه رو به بالا قرار دهید و بگذارید 5 دقیقه بپزد. هنگامی که در قابلمه کمی عرق کرد و بخار از سوراخ روی در بیرون زد، آن را با دم کنی بپوشانید و روی قابلمه بگذارید. می توانید به جای دم کنی در قابلمه را با فویل ضخیم بپوشانید. حالا حرارت را کم کنید و بگذارید 45 دقیقه تا 1 ساعت بپزد.

چه کار کنیم تا ته چین به قابلمه نچسبد؟

ته چین مرغ یکی از غذاهای اصیل ایرانی و یک وعده غذایی فراموش نشدنی و متمایز است. اگر چه آماده سازی آن کمی زمان می برد اما در نهایت ارزش این صرف وقت را دارد. بعد از تهیه ته چین مرغ بدون فر سراغ حل یکی از مسائل اصلی، یعنی نحوه جدا کردن آن از قابلمه می رویم به طوری که رویه غذا به کف قابلمه نچسبد.

برای حل این مشکل ابتدا یک حمام آب سرد کم عمق در سینک آشپزخانه آماده کنید. بعد در قابلمه را باز کنید و آن را داخل این حمام قرار دهید. با این کار ته چین به راحتی از قابلمه جدا می گردد. سپس یک بشقاب بزرگ برای سرو روی قابلمه خود قرار دهید و آن را برگردانید.

سرو ته چین مرغ

برای رویه ته چین 50 گرم زرشک را به همراه کمی زعفران دم نموده و خلال پسته و بادام در کره آب شده به مدت 1 دقیقه تفت دهید. اگر می خواهید طعم ترش زرشک متعادل گردد به این مقدار یک قاشق چایخوری شکر اضافه کنید.

ته چین مرغ چند کالری دارد؟

ته چین مرغ یک غذای مقوی است که به علت پروتئین بالا، ارزش غذایی مناسبی هم دارد. هر 100 گرم ته چین مرغ حدود 200 کالری دارد.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر ساده و سریع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر ساده و سریع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید