طبع گوشت مرغ سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص)

به گزارش وبلاگ ساعتچی، گوشت مرغ از گوشت های سفید است که به علت ارزان بودن، طعم مطلوب و طیف گسترده ای از مواد مغذی که در خود دارد، به یکی از پرمصرف ترین گوشت های جهان تبدیل شده است. این گوشت برای افرادی که به دلایل مختلف نمی توانند از انواع گوشت های قرمز استفاده نمایند، می تواند یک جایگزین عالی باشد. بعلاوه در طب سنتی به خاطر طبع گوشت مرغ و خواص آن، این گوشت لذیذ را برای درمان برخی بیماری ها استفاده می نمایند.

طبع گوشت مرغ سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص)

در این مقاله ابتدا طبع گوشت مرغ از نظر طب سنتی را بیان نموده و پس از آن به آنالیز خواص درمانی این گوشت پرطرفدار می پردازیم.

طبع گوشت مرغ چیست؟

مزاج گوشت مرغ از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و مصلحات آن ادویه گرم و سکنجبین معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و مرطوبادویه گرم، سکنجبین

خواص درمانی گوشت مرغ

1. 100 گرم سینه، دارای بیش از 23 گرم پروتئین

در حالی که همه گوشت ها دارای پروتئین مشابه هستند، چگالی پروتئین آن ها می تواند بسیار متفاوت باشد. به این معنی که در میزان کمی از این گوشت مثلا 100 گرم سینه، بیش از 23 گرم پروتئین وجود دارد که نسبت به همین میزان از گوشت های دیگر پروتئین بالاتری است. بعلاوه کالری این گوشت بسیار پایین است. بنابراین فرد می تواند مقادیر بالایی پروتئین در کنار مصرف کالری کم دریافت نموده و وزن متناسبی هم داشته باشد.

2. تقویت عضلات و بهبود فشار خون

این گوشت لذیذ شامل ترکیب آنتی اکسیدان فعالی به نام آنسرین است که از نظر بیولوژیکی خواص مشابهی با کارنوزین (عامل تقویت عضلات در بدن) دارد. به علاوه مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که می تواند ضربان قلب بالا و فشار خون را کاهش دهد.

3. یک مکمل غذایی عالی همراه با کراتین فراوان

کراتین عملکرد بدن را بهبود بخشیده و قدرت و استقامت بدنی را افزایش می دهد. این ماده ترکیبی است که بدن انسان به طور طبیعی آن را به وسیله سه اسید آمینه آرژنین، گلیسین و متیونین فراوری می نماید. بعلاوه کراتین در بعضی از گوشت های قرمز، گوشت مرغ و انواع مکمل های غذایی دارویی وجود دارد.

در 100 گرم گوشت مرغ، 100 الی 500 میلی گرم کراتین وجود دارد.

4. یک آنتی اکسیدان قوی

غلیظ ترین ماده معدنی موجود در گوشت مرغ سلنیوم است. سلنیوم یک ماده معدنی اساسی است که به اسم یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می نماید. علاوه بر این، بعضی محققان معتقدند سلنیوم به طور بالقوه می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را در بدن کاهش دهد.

5. تامین همه ویتامین های ضروری گروه ب برای بدن

گوشت مرغ دارای مقادیر زیادی از ویتامین های مهم و ضروری گروه ب برای بدن است که نقش مهمی در متابولیسم انرژی و سلامت مغز دارند. یک سینه مرغ، احتیاج روزانه بدن به کمبود ویتامین های گروه ب را تامین می نماید.

6. ایجاد حس سیری برای یاری به لاغری

یک دونات و یک قوطی نوشابه، شاید بتواند شما را فقط برای یک ساعت سیر نگه دارد، اما غذاهایی مثل مرغ و تخم مرغ که پروتئین بالا و کالری کمی دارند، علاوه بر تامین انرژی مورد احتیاج بدن، شما را از خوردن غذاهای بیشتر باز می دارد و مدت طولانی تری احساس سیری خواهید داشت. این ویژگی مواد پروتئینی، به خصوص برای افراد دارای رژیم لاغری بسیار کاربردی است.

البته نوع طبخ این گوشت برای افراد دارای اضافه وزن یا بیماری قلبی نباید به صورت سرخ کردنی باشد.

7. داشتن یک خواب آرام

گوشت مرغ منبع خوبی از ماده ای به نام کارنیوزین است که ترکیبی از اسیدهای آمینه بتا آلانین و ال-هیستیدین در عضله های اسکلتی بدن است که قدرت بدنی را افزایش می دهد. به علاوه این ماده باعث بهبود کیفیت خواب و کاهش بیماری های قلبی عروقی می شود.

البته توجه داشته باشید همانطور که در ابتدا گفته شد طبع مرغ سرد و مرطوب است؛ بنابراین در کنار مزایایی که دارد، استفاده بیش از حد آن به خصوص برای افراد سرد مزاج توصیه نمی شود؛ پس بهتر است حتما همراه با انواع مصلحاتش مصرف شود.

8. پوست مرغ هم برای بدن مفید است!

پوست این پرنده خوشمزه، حاوی مقادیر زیادی گلیسین است. گلیسین باعث سنتز و کلاژن سازی پوست می شود. کلاژن ماده ای در پوست است که به آن خاصیت الاستیسیته یا کشسان می دهد و هرچه میزان آن بیشتر باشد کیفیت پوست بالاتر رفته و دیرتر دچار پیری و افتادگی می شود. بنابراین پوست مرغ به خصوص قسمت ران برای داشتن پوستی عالی بسیار مفید است. به طور کلی متمرکزترین منابع گلیسین شامل برش گوشت از نزدیکی استخوان، پوست و بافت های همبند است.

هشدار: خواصی که ذکر شد، برای مرغ محلی دارای صحت بیشتری است؛ برای مثال پوست مرغ های پرورشی بعید است که چنین خواصی را داشته باشد! چه بسا خوردن آن ضرر هم داشته باشد.

سخن آخر

تنوع غذاهایی که می توان با گوشت مرغ درست کرد، بسیار بالا است و امروزه دستور تهیه انواع غذا با مرغ در دسترس است. اما مهم ترین نکته ای که باید در طبخ مرغ به آن توجه شود، از بین بردن بوی بد مرغ و مزه دار کردن مناسب این گوشت است. برای این کار می توان از تمامی ادویه های گرم، انواع سس ها، ماست و … استفاده کرد که همین کار باعث گرم شدن مزاج مرغ هم خواهد شد.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از مرغ در طبخ چه غذاهایی استفاده می کنید و چگونه آن را مزه دار و خوش طعم می کنید؟ شما می توانید در سایت وبلاگ ساعتچی با طبع گوشت های دیگر مثل طبع گوشت ماهی و طبع گوشت گاو هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع گوشت مرغ سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص)" امتیاز دهید

1 کاربر به "طبع گوشت مرغ سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص)" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گوشت مرغ سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید