درس هایی که باید از جنجال ممنوعیت واردات آیفون یاد بگیریم

به گزارش وبلاگ ساعتچی، قیمت انواع آیفون امروز شنبه هفت خرداد نسبت به هفته گذشته کاهش پیدا کرد و فرایند منطقی تری به خود گرفت. در حال حاضر حداقل قیمت آیفون 13، حدود 30 میلیون تومان است، اما اگر آنقدر ها خوش شانس نباشید یا نتوانید به اصطلاح بازار را زیرو رو کنید، احتمالا ناچار می شوید برای آیفون 13، تا 35 میلیون تومان پول خرج کنید. این قیمت را باید به عنوان محدوده امن مدل 128 گیگابایتی درنظر گرفت. قیمت آیفون 13 پرو امروز شنبه هفت خرداد در بازار بین 39 تا 51 میلیون تومان خواهد بود. به نظر ما با فروشنده های که قیمت آیفون 13 پرو مدل 128 گیگابایتی را تا 41 میلیون تومان اعلام می نماید، می توان کنار آمد اگرچه فرایند کاهش قیمت در روز های پیش رو ادامه خواهد داشت. کف قیمت آیفون 13 پرومکس 43 میلیون تومان و حداکثر قیمت آن (برای یک نمونه 512 گیگابایتی) 58 میلیون تومان خواهد بود. درس هایی زیادی می توان از بحران یک هفته ای آیفون در بازار ایران یاد گرفت.

درس هایی که باید از جنجال ممنوعیت واردات آیفون یاد بگیریم

ممنوعیت واردات آیفون را باور نکنید

به گزارش وبلاگ ساعتچی، ممنوعیت واردات آیفون یک خبر نامیرا و رویین تن است که در سال های اخیر تقریبا هر سه ماه یکبار به صورت دوره ای تکرار شده و هر مرتبه خساراتی باورنکردنی به بار می آورد. شش روز قبل واردنماینده های موبایل شلوغ کاری کردند و با انتشار تصویری از پیغام سامانه جامع تجارت درباره توقف موقتی ثبت سفارش، بازار آیفون در ایران را به هم ریختند. تنها ظرف چند ساعت، فروشنده ها در بازار های موبایل و در فروشگاه های آنلاین با ترس و لرز و گاهی هم با خباثت موجودی ویترین و انبار های خود جمع کردند و تا تکلیف بازار معین گردد. حتما در طول این شش روز خبر هایی درباره نایاب شدن آیفون و افزایش قیمت آن تا 80 میلیون تومان (هرچند این خبر دقیق نیست) شنیده اید. قیمت آیفون امروز شنبه هفت خرداد 1401، پس از پشت سر گذاشتن چند روز طوفانی دوباره آرام گرفته. دیگر در فروشگاه های آنلاین، جلوی آیفون واژه ناموجود را نمی بینیم و از طرف دیگر فروشنده هایی که تصور می نمایند جای آیفون، اکسیر جوانی می فروشند دوباره در اقلیت قرار گرفته اند.

ممنوعیت واردات آیفون، بازار را به هم می ریزد

ممنوعیت واردات آیفون باعث رشد یا پیشرفت صنایع داخل کشور نمی گردد. تولیدنماینده هایی که در حال حاضر به نام ایرانی مشغول مونتاژ گوشی هستند، هنوز باید سال ها تجربه کسب نمایند، چون محصولات شان نهایتا قادر به رقابت با گوشی های مالی و ارزانقیمت اندرویدی در بازه زیر پنج میلیون تومان است. منع واردات آیفون، بازار سایر برند های خارجی را داغ می نماید و مفت و مسلم تقاضا را برای تولیدات آن ها بالا می برد. برندی مثل سامسونگ کره جنوبی که همواره در صف اول تحریم نمایندگان ایران واقع شده است (حتی گاهی جلوتر از خود آمریکا) بیشترین بهره را از ممنوعیت واردات آیفون به ایران خواهد برد، چون مردم خواستار گوشی هایی با تکنولوژی روز جهان هستند. در صورتی که واردات قانونی همین مدل ها را هم محدود کنیم، به احتمال زیاد دوباره شاهد رونق واردات به شیوه مسافری خواهیم بود. کمترین سوءاستفاده در این بخش، رواج خرید و فروش پاسپورت مسافران در بازگشت از سفر خارجی به منظور رجیستر گوشی های نو خواهد بود.

بیشتر بدانید | در روز های گذشته اخبار و شایعات زیادی درباره قیمت آیفون به گوش رسید. برخی ها با شیطنت نوشتند آیفون 80 میلیونی شد و با تقسیم 80 میلیون تومان به عنوان حداکثر قیمت یک نوع خاص از آیفون با رنگ کمیاب، در حداقل حقوق کارگری به معیار عجیب غریبی دست پیدا کردند که نشان می داد مدت زمان انتظار برای خرید آیفون در ایران به بیش از یک سال رسیده است. غافل از اینکه قیمت اعلام شده به آیفون 13 پرومکس با حافظه ذخیره سازی یک ترابایت تعلق دارد

ممنوعیت واردات آیفون باعث بیکاری می گردد

ممنوعیت واردات آیفون شاید بتواند به اقتصاد آمریکا ضربه بزند، اما در ایران هم احتمالا نتایج خوبی نخواهد داشت. برای درک مقدار و شدت این تاثیرات بهتر است سری به پاساژ های فروش موبایل بزنید و سرسری تعداد فروشگاه های فعال در حوزه فروش گوشی های آیفون، تعمیرات و لوازم جانبی مربوط به آن را بشمارید. این فروشگاه ها از ابتدای دهه 90 شمسی با توجه به تقاضای موجود در بازار جوانه زدند و در سال های بعد رشد کردند. در کنار آن ها تعداد زیادی شرکت رسمی واردنماینده موبایل آیفون داریم که با دستور مستقیم وزارت صنعت، معدن و تجارت، در بخش واردات و خدمات پس از فروش سرمایه گذاری کلان انجام داده اند. نیروی انسانی قابل توجهی در این شرکت ها مشغول به کار هستند و در کنار آن ها گروهی هستند که با صرف هزینه شخصی و وقت زیاد راه و روش تعمیر آیفون و ارائه خدمات آن را فرا گرفته اند. با ممنوعیت واردات آیفون، تکلیف سرمایه گذاری قابل توجه و نیروی انسانی که بیکار می گردد چه خواهد شد؟

ممنوعیت واردات آیفون به شایعات دامن می زند

ممنوعیت واردات آیفون باعث دامن زدن به شایعات و ایجاد بدبینی خواهد شد. اگر به مردم بگویید وارادات آیفون به خاطر جلوگیری از خروج ارز صورت گرفته، آن ها از شما خواهند پرسید، چرا جلوی واردات فلان برند را نمی گیرید. مگر واردات بقیه برند ها با ریال انجام می گردد؟ اگر از آن ها بخواهید به خاطر واردات خودرو قید آیفون را بزنند، از شما می پرسند چطور آیفون 700 دلاری لوکس محسوب می گردد، اما خودرو های موجود در بازه هفت هزار دلار تا 20 هزار دلار نه. از نظر دربرگیری هم کفه ترازو نمی تواند به سمت واردات خودرو سنگین گردد، چون با همان مقدار ارز موردنظر می توان تعداد آیفون بیشتری نسبت به خودرو وارد کرد. ممنوعیت واردات آیفون ابهامات دیگری هم خواهد داشت. مثلا موضوعی که از زبان محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات نقل شده و به طور مستقیم نشان می دهد گروه هایی خاص قادر هستند با اعمال محدودیت و رانت حاصل از آن موجودی گوشی های وارداتی خود را به قیمت بالاتر بفروشند. رقمی که از فروش آیفون با قیمت بالاتر در شش روز گذشته حاصل شده را محاسبه نموده اید؟

قیمت آیفون در فروشگاه های اینترنتی

مدلمعینات حافظه قیمت
آیفون SE مدل 2022128 گیگابایت16 میلیون و 198 هزار تومان
آیفون 11128 گیگابایت25 میلیون و 200 هزار تومان
آیفون 13128 گیگابایت35 میلیون و 300 هزار تومان
آیفون 13 پرو 256 گیگابایت47 میلیون و 300 هزار تومان
آیفون 13 پرومکس256 گیگابایت51 میلیون تومان
آیفون 13 پرومکس512 گیگابایت58 میلیون و 800 هزار تومان
منبع: فرارو

به "درس هایی که باید از جنجال ممنوعیت واردات آیفون یاد بگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درس هایی که باید از جنجال ممنوعیت واردات آیفون یاد بگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید