گوگل LG را برای خروج از بازار موبایل مسخره می نماید، اما شاید خودش بعدی باشد

به گزارش وبلاگ ساعتچی، گوگل در یک حرکت عجیب LG را بابت خروج از بازار موبایل مسخره کرد این در حالی است که بعضی ها معتقد هستند گوگل هم یکی از کاندیدای خروج از بازار موبایل به شمار میرود.

گوگل LG را برای خروج از بازار موبایل مسخره می نماید، اما شاید خودش بعدی باشد

توجه داشته باشید که این مطلب حاوی نظرات شخصی نویسنده منبع است؛ بنابراین شاید بعضی ها با آن موافق نباشند.

سال جاری سال بسیار سختی برای هواداران و علاقه مندان به شرکت LG بود. در حالی که این شرکت آماده می شد محصولات زیادی را با قابلیت های ظاهری مجذوب نماینده و نوآوری های خاص راهی بازار کند، در پیش گرفتن یک سری سیاست های نادرست سبب شد این شرکت نتواند آن طور که باید در بازار عملکرد خوبی داشته باشد و در نتیجه تصمیم گرفت به طور کامل از فراوری و فروش گوشی صرف نظر کند.

LG سال های گذشته یکی از برترین و محبوب ترین شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند به حساب می آمد و محصولات بسیار خوبی را هم طی همان سال ها راهی بازار کرد. اما یک سری سیاست های نادرست باعث شد LG دیگر نتواند به مانند آن دوران طلایی خود، در بازار گوشی های هوشمند فعالیت کند. در نتیجه مجبور شد از فراوری گوشی صرف نظر کند. خروج LG از بازار گوشی های هوشمند اما برای عاشقان تکنولوژی خبر خوبی نبود چرا که این شرکت در طراحی گوشی های خود نوآوری زیادی داشت و اتفاقا قبل از خروج از بازار هم مشغول فراوری گوشی رول شونده بود. محصولی که متأسفانه هیچگاه شاهد عرضه رسمی آن به بازار نبودیم. از LG ولوت و LG وینگ هم می توان به عنوان دو مدل از برترین و مجذوب نماینده ترین گوشی های شرکت کره ای یاد کرد که البته برخلاف مدل رول شونده در بازار در دسترس قرار دارند.

با خروج LG از بازار موبایل، بسیاری از کاربران و علاقه مندان به محصولات این شرکت هم دیگر برای خرید آن رغبت نشان ندادند. چون شرکت اظهار داشت دیگر از محصولات خود پشتیبانی نمی نماید. به همین دلیل این کاربران اکنون در پی برند نوی هستند که در این بین گوگل فرصت را مناسب دید تا بتواند آن ها را سوی خود جذب کند.

روشی هم که گوگل برای ترغیب کاربران در پیش گرفت بسیار مجذوب نماینده بود. این شرکت آمریکایی برای اینکه بتواند نظر مثبت کاربران را به خود جلب کند، در یک ویدیوی 9 دقیقه ای LG را مورد تمسخر قرار داد. ویدیویی مبنی بر اینکه چرا یک کاربر که زمانی به داشتن گوشی با برند LG افتخار می کرد، حالا که شرکت محبوبش دیگر گوشی هوشمند فراوری نمی نماید باید گوشی های سری پیکسل را خریداری کند.

دلایلی که گوگل در این ویدیو برای برای خریدن پیکسل ها ذکر کرد، ترکیبی از قابلیت های منحصر به فرد و خوب پیکسل و بعلاوه یک سری دلایل خنده دار بود. برای مثال یکی از این موارد این بود که وقتی می گویید پیکسل، شاید شخصی فکر کند که شما کلمه Pickle (به معنای ترشی) را به زبان آورده اید. در نتیجه یک ترشی رایگان خواهید داشت!

این ویدیو در نوع خود جالب و خنده دار و در عین حال مبتکرانه به نظر می رسد اما اگر اندکی ذهنمان را از آن خارج سازیم و به موضوعی مهم تر فکر کنیم، می بینیم که شاید گوگل هم به این سرنوشت دچار گردد همان سرنوشتی که LG با آن همه سابقه درخشان در نهایت به آن دچار شد.

اگر گوگل بخواهد بیشتر از LG دوام بیاورد، سری پیکسل 6 باید فروش خوبی داشته باشد

سؤالی که باید بپرسیم این است که آیا پیکسل 6 و مدل پرو از آن می توانند به میزان ای فروش داشته باشند که بخواهیم پیش بینی کنیم گوگل به سرنوشت LG دچار نخواهد شد؟ طبق نظر نویسنده وب سایت منبع، اگر گوگل بخواهد به سرنوشت شرکت کره ای دچار نگردد یا در برترین حالت بیشتر از آن در بازار دوام داشته باشد، باید بتواند در فروش گوشی های نو خود عملکرد پیروزیت آمیزی داشته باشد.

گوشی های نو گوگل بعد از مدت ها انتظار بالاخره در ماه اکتبر سال جاری در دو مدل استاندارد و پرو رونمایی شدند. بسیاری از خبرگزاری ها حتی قبل از رونمایی رسمی از این گوشی ها به انتشار خبرهایی در رابطه با آن ها پرداختند چرا که انتظار زیادی از این گوشی ها می رفت. اینکه آیا پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو توانستند مطابق انتظارات عمل نمایند موضوعی است که باید برای تعیین شدن آن منتظر بمانیم چون هنوز یک ماه هم از تاریخ رونمایی این گوشی ها نگذشته است و بنابراین نمی توان به صورت قطعی در رابطه با کیفیت آن ها نظر داد.

بسیاری از کاربران تصورشان بر این بود که گوگل می خواهد سال جاری با این گوشی ها تکانی اساسی به خود بدهد و فعالیت خود را در بازارهای بزرگ افزایش دهد. یا حتی بازار عرضه گوشی هایش را توسعه دهد و دیگر شاهد عرضه محصولات این شرکت در منطقه ها محدود نباشیم. اما بعد از عرضه رسمی این سری از پرچم داران شرکت آمریکایی متوجه شدیم که سری پیکسل 6 اصلا در آن تعدادی که انتظار می رفت فراوری نشده اند. جالب است بدانید در حال حاضر در وب سایت رسمی خود گوگل، فقط یک مدل از گوشی پیکسل 6 پرو با یک ترکیب حافظه در دسترس واقع شده است و این یعنی قطعا تعداد گوشی های فراوری شده کم است.

البته گوگل در توضیحات خود در رابطه با کمبود تعداد گوشی های نو این طور گفت که چون تقاضای کاربران بسیار بالا بود، بعضی از مدل های پیکسل 6 پرو شاید در دسترس قرار نداشته باشند یا دیرتر از انتظار به دست مشتریان برساند. گوگل در این بیانیه خود از عبارت تقاضای بالا استفاده کرد نه اینکه مستقیما خود را سرزنش کند و بگوید تعداد گوشی های فراوری شده بسیار کم بود و انتظار نداشتیم تا این میزان گوشی به فروش برود.

البته دلایل کمبود سری پیکسل 6 می تواند متفاوت باشد و این فقط یک حدس بوده که به وسیله نویسنده وب سایت منبع مطرح شده است. در حال حاضر تمام صنعت های وابسته به تراشه با مشکل روبرو شده اند چرا که همه به شدت درگیر کمبود تراشه هستند. بنا به دلایل مختلف از جمله خشک سالی پیاپی در تایوان، کمبود آب و در نتیجه سخت شدن فراوری تراشه، اکنون شرکت های فراورینماینده تراشه نظیر TSMC با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نمایند و قادر نیستند سفارش های مشتریان خود را به آن میزانی که به آن ها ارسال می گردد تحویل دهند.

همه این ها به کنار، شیوع ویروس کرونا در چند ماه اخیر هم باعث شد زنجیره های تأمین بسیاری از شرکت ها دچار مشکل گردد. همه این ها دست به دست هم دادند تا بسیاری از شرکت ها از جمله گوگل در فراوری گوشی های خود با مشکل روبرو شوند. اما سوال اینجاست که اگر این واقعا علت اصلی کمبود گوشی های پیکسل 6 باشد، چرا اپل، سامسونگ و سایر شرکت های بزرگ فراورینماینده گوشی هوشمند که اتفاقا فروش بیشتری از گوگل دارند هیچ وقت در تأمین گوشی لازم کاربران خود با مشکل روبرو نشده اند؟ آیا این طور نیست که حتی خود گوگل هم آن قدرها به خود اعتماد ندارد؟

اگر این حقیقت داشته باشد، یعنی گوگل حتی نتواند به میزان LG که اکنون اصلا وجود خارجی در بازار موبایل ندارد، گوشی های هوشمندش را به تعداد مناسب فراوری کند، یا حتی آن ها را به فروش برساند، چه تضمینی وجود دارد که به تدریج به این نتیجه نرسد که با فراوری گوشی هوشمند فقط دارد ضرر می نماید و در نهایت تصمیم بگیرد از بازار موبایل خارج گردد و به همان کار نرم افزاری بپردازد که تا به امروز به آن مشغول بوده است؟

چگونه گوشی های پیکسل می توانند از لحاظ فروش، به گوگل در راستای ساختن یک آینده درخشان به عنوان یک فراورینماینده گوشی های هوشمند یاری نمایند؟ با وجود اینکه اکنون شاهد کمبود گوشی های هوشمند هستیم، اما این اقدام گوگل که تصمیم گرفت تراشه ای اختصاصی برای گوشی های نو خود فراوری کند بسیار عالی بود.

این طور که به نظر می رسد، مادامی که که گوگل از بازار موبایل خارج نگردد و در واقع به فروش بالای گوشی های سری پیکسل خود امیدوار باشد، به ساخت تراشه اختصاصی برای آن ها ادامه خواهد داد و این نشانه خوبی برای کاربران و هواداران این شرکت است. چرا که وقتی نام تراشه اختصاصی می آید، ناخودآگاه ذهنمان به سمت اپل و هماهنگی بی نظیری که بین سخت افزار و نرم افزار این شرکت وجود دارد راهنمایی می گردد. کاربران با این امید که چون گوگل خود سازنده نرم افزار و سخت افزار است روزی پیروز گردد این هماهنگی بی نظیر را در گوشی های خود هم به وجود بیاورد، فعلا نسبت به گوشی های این شرکت هیجان زده هستند.

البته در وب سایت منبع به این موضوع هم اشاره شد که شاید گوگل می خواهد به عنوان یک سازنده تراشه، نظیر کوالکام، در بازار موبایل فعالیت کند. یعنی دقیقا کاری که سامسونگ اکنون مشغول انجام آن است و گوشی های پیکسل هم در واقع کالبدی هستند که این شرکت آمریکایی بتواند قدرت تراشه خود را در قالب آن ها به کاربران نشان دهد. اما بعید به نظر می رسد این اتفاق رخ دهد چرا که شنیدیم گوگل می خواهد گوشی تاشو هم فراوری کند و این اقدامی نیست که یک شرکت با هدف تبدیل شدن به تأمین نماینده تراشه بخواهد انجام دهد. هرچند باید منتظر ماند و دید در نهایت کدام فرضیه به حقیقت تبدیل می گردد.

در هر صورت بازار گوشی های هوشمند چه در بخش تراشه چه در بخش گوشی های هوشمند، فوق العاده رقابتی است و شرکت ها به شدت با یکدیگر در حال رقابت هستند. حتی غول نرم افزاری جهان یعنی مایکروسافت هم فعلا نتوانسته در این زمینه خود را به عنوان یک شرکت واجد شرایط برای رقابت با شرکت های مطرحی چون سامسونگ و اپل به کاربران بشناساند. بنابراین صرف نظر از اینکه گوگل چقدر بزرگ است، پیروزیت آن اصلا تضمینی نیست و همه چیز به عملکرد خوب آن در زمینه فراوری گوشی و خدماتی که به کاربران ارائه می دهد دارد.

گوگل برای اینکه به شرکتی پیروز تبدیل گردد، راه درازی در پیش دارد. در ابتدا این شرکت باید یک سری از شرکت های کوچک تر را از لحاظ فروش پشت سر بگذارد تا بتواند شانس رویارویی با شرکت هایی نظیر اپل شیائومی و سامسونگ را داشته باشد. در غیر این صورت، اگر شرکت بخواهد مرتبا به فراوری گوشی های گران قیمت با مسائل فراوان ادامه دهد و هیچ خدمات ارزشمندی را هم ارائه نکند، قطعا دچار مشکل خواهد شد و چه بسا اصلا شانس پشت سر گذاشتن شرکت های کوچک را هم به دست نیاورد.

در حال حاضر گوگل هیچ جایگاهی در بیت شرکت های برتر فراورینماینده گوشی هوشمند ندارد و این موضوع کاملا طبیعی و قابل درک است. شرکت آمریکایی با سری پیکسل 6 می خواهد رسما کار خود را در این زمینه شروع کند و اگرچه پیش از این هم در زمینه فراوری گوشی فعالیت داشت اما در مقایسه با اقداماتی که در این نسل انجام داد، می توان گفت تا به امروز فقط مشغول به آزمون و خطا بوده است. در حال حاضر شرکت هایی نظیر سامسونگ، اپل، شیائومی، ویوو و اوپو بیش از 70 درصد بازار موبایل رد تحت سلطه خود دارند. اما با خروج LG از این بازار پر رقابت گوگل این فرصت را دارد که بتواند خود را به جایگاه بالاتری برساند. این احتمال هم وجود دارد که برندهای کوچک تر هم پس از مدتی از این بازار خارج شوند و شانس گوگل بیش از پیش افزایش پیدا کند. اما همان طور که گفته شد، فعلا چیزی تعیین نیست و باید منتظر ماند و دید چه پیش خواهد آمد. شاید اصلا خود گوگل همان شرکتی باشد که به زودی از این بازار خارج خواهد شد!

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوگل LG را برای خروج از بازار موبایل مسخره می نماید، اما شاید خودش بعدی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل LG را برای خروج از بازار موبایل مسخره می نماید، اما شاید خودش بعدی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید