خواص سبزی آب تره یا شاهی آبی برای مبارزه با بیماری های مزمن

به گزارش وبلاگ ساعتچی، سبزی آب تره یا تر تیزک یا شاهی آبی یک سبزی چلیپایی است که آنقدر برای شما مفید است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آن را در واقع به عنوان یک سبزی نیرومند طبقه بندی می نمایند.

خواص سبزی آب تره یا شاهی آبی برای مبارزه با بیماری های مزمن

این خانواده کلم پیچ به عنوان یک گیاه دارویی خوشمزه و مغذی و به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری ها سابقه طولانی دارد. علاوه بر این، اغلب در سالاد سرو می گردد، به ساندویچ ها اضافه می گردد و به عنوان یک غذای جانبی کمی بخار پز می گردد.

چرا CDC دقیقاً آن را یک غذای سالم می داند؟ تحقیقات نه تنها نشان می دهد که این سبزی چلیپایی مغذی ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشد، بلکه می تواند به کاهش فشار خون، مبارزه با التهاب، حمایت از سلامت استخوان و موارد دیگر یاری کند.

سبزی آب تره یک سبزی چند ساله است که به طور طبیعی در امتداد آبراه های جاری رشد می نماید و هم در آفتاب و هم در آب رشد می نماید. این گیاه سبز برگ به ویژه در شرایط مختلف خاک خوب عمل می نماید تا زمانی که خاک از آب اشباع گردد.

برگ ها و شاخه ها برای مصارف آشپزی و دارویی کشت می شوند. در حالی که عطر و طعم آن در قسمت های خنک تر سال بهتر است، شاهی آبی می تواند در طول زمستان در برابر برداشت مقاومت کند. با این حال، زمانی که گل می دهد، طعم شاهی معمولا کاهش می یابد.

شاهی با سایر سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ ارتباط نزدیکی دارد. بعلاوه به طور گسترده در دسترس است و می توان آن را در بخش محصولات بیشتر سوپرمارکت ها در کنار سبزیجات دیگر یافت.

به خاطر داشته باشید که شستشوی کامل قبل از پخت و پز یا مصرف مهم است زیرا ممکن است به علت رشد در آب های راکد حاوی انگل ها و عوامل بیماری زای مضر باشد.

فواید سبزی آب تره

به لطف مشخصات مواد مغذی چشمگیرش، سبزی آب تره با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط است. در واقع، افزودن این سبزی برگ سبز به رژیم غذایی می تواند به محافظت در برابر بیماری ها، مبارزه با التهاب و ارتقای سلامتی بهتر یاری کند.

1. ممکن است به کاهش خطر سرطان روده بزرگ یاری کند

شاهی آبی به عنوان یک سبزی سبز برگ و سبزی چلیپایی، جایگاه خود را در فهرست غذاهای ضد سرطان حفظ نموده است. این به این علت است که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است اما کالری، چربی، کربوهیدرات و سدیم بسیار کمی دارد.

بعلاوه حاوی ترکیبات مفیدی مانند ایزوتیوسیانات ها است که به طور طبیعی در بسیاری از سبزیجات چلیپایی یافت می گردد. تحقیقات امیدوارنماینده نشان می دهد که این ترکیبات می توانند خواص قدرتمندی در مبارزه با سرطان داشته باشند و حتی ممکن است به جلوگیری از رشد و توسعه سلول های سرطانی یاری نمایند.

مطالعات بیشتر نشان داده است که این ترکیبات، هنگامی که تجزیه می شوند، ممکن است با غیرفعال کردن مواد سرطان زا از سلول ها در برابر آسیب DNA محافظت نمایند. این یافته ها نشان می دهد که این سبزی همراه با سایر سبزیجات چلیپایی ممکن است به پیشگیری و مبارزه با سایر اشکال سرطان از جمله سرطان کبد، ریه و سینه یاری کند.

2. حاوی امگا 3 مفید است

بسیاری از ما با غذاهای امگا 3 مانند سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی آشنا هستیم. با این حال، آیا می دانستید که می توانید با افزایش مصرف سبزی های برگ دار، این چربی های مفید برای قلب را نیز تأمین کنید؟

در حالی که سبزی آب تره حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی گیاهی، ویتامین ها و مواد معدنی است، بعلاوه حاوی نسبت نسبتاً بالایی از اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 (PUFA) است که عمدتا به شکل اسید آلفا لینولنیک (ALA) می باشد.

مطالعه ای به وسیله دپارتمان علوم غذایی در دانشگاه RMIT برای یاری به معین محتوای اسید چرب 11 سبزی سبز انجام شد. غلظت کل اسیدهای چرب سبزیجات در این مطالعه از 44 میلی گرم در هر 100 گرم وزن در کلم چینی تا 372 میلی گرم در هر 100 گرم در شاهی آبی بود.

اگرچه اسید آلفا لینولنیک باید به اشکال فعال اسیدهای چرب امگا 3 - از جمله ایکوزاپنتانوئیک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید تبدیل گردد اما افزودن شاهی آبی به رژیم غذایی روزانه می تواند یک استراتژی موثر برای افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و محافظت در برابر قلب باشد اگر به طور منظم ماهی مصرف نکنید.

3. اثرات ضد التهابی مفیدی را ارائه می دهد

سبزیجات چلیپایی غذاهای ضد التهابی هستند که حاوی اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی هستند که می توانند به کاهش التهاب یاری نمایند. در واقع، تحقیقات منتشر شده در Pharmaceutical Biology نشان داد که تجویز عصاره شاهی آبی به افراد در کاهش تورم و آسیب بافتی موثر است.

سبزی آب تره بعلاوه سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر برای مبارزه با التهاب در سطح سلولی یاری کند. این آنتی اکسیدان ها نقش کلیدی در حفظ عملکرد سیستم ایمنی، افزایش سلامت چشم، ارتقاء کنترل بهتر قند خون و موارد دیگر دارند.

4. فشار خون را کاهش می دهد

مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم همگی نقش اساسی در تنظیم سطح فشار خون دارند. شاهی آبی منبع عالی کلسیم و منیزیم است و به طور بالقوه می تواند به کاهش سطح فشار خون یاری کند.

بر اساس مطالعه ای که به وسیله مرکز بنیاد قلب بریتانیا کالج کینگز لندن انجام شد، عنوان شده است که سبزی آب تره و غذاهای مشابه برای سلامت رگ های خونی مفید هستند و ممکن است به کاهش فشار خون، مسدود کردن تجمع پلاکت ها و حتی بهبود اختلال عملکرد اندوتلیال برای محافظت در برابر بیماری قلبی یاری نمایند.

5. از سلامت پوست، مو و ناخن ها پشتیبانی می نماید

فیتونوترینت های موجود در غذاهایی مانند شاهی آبی می توانند فواید زیادی برای سلامت مو، پوست و ناخن های شما داشته باشند.

این به این علت است که غذاهای فوق العاده مانند شاهی آبی سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند که همگی برای سلامت مو، پوست و ناخن شما بسیار مهم هستند. به لطف محتوای بالای آب، شاهی آبی بعلاوه می تواند هیدراتاسیون مناسب را افزایش دهد.

6. استخوان ها و دندان ها را تقویت می نماید

اگرچه لبنیات یکی از شناخته شده ترین منابع کلسیم است، سبزی های برگ دار نیز میزان زیادی کلسیم را در هر وعده فراهم می نمایند. سبزی آب تره علاوه بر تامین میزان مناسبی کلسیم، منبع خوبی از منیزیم و ویتامین K نیز هست که هر دو می توانند به حفظ استخوان های قوی و سالم یاری نمایند.

کلسیم می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان که یک بیماری ناشی از کاهش تدریجی تراکم استخوان است، یاری کند. در همین حال، ویتامین K می تواند به حفظ ذخایر کلسیم در استخوان برای حفظ استحکام استخوان یاری کند و منیزیم بر تشکیل سلول های استخوانی تأثیر می گذارد.

ارزش غذایی

یک فنجان (تقریباً 34 گرم) سبزی آب تره تازه خرد شده حاوی موارد زیر است:

  • 3.7 کالری
  • 0.4 گرم کربوهیدرات
  • 0.8 گرم پروتئین
  • 0.2 گرم فیبر
  • 85 میکروگرم ویتامین K (106 درصد از تیاز روزانه توصیه شده)
  • 14.6 میلی گرم ویتامین C (24 درصد از احتیاج روزانه توصیه شده)
  • 1085 IU ویتامین A (22 درصد از احتیاج روزانه توصیه شده)
  • 40.8 میلی گرم کلسیم (4 درصد از احتیاج روزانه توصیه شده)
  • 0.1 میلی گرم منگنز (4 درصد از احتیاج روزانه توصیه شده)

هر وعده بعلاوه حاوی 7.8 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 و 4.1 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 6 است.

سبزی آب تره در برابر کیل

سبزی آب تره و کیل هر دو نیروگاه های تغذیه ای هستند. در واقع، گزارش شده است که شاهی آبی ممکن است از نظر محتوای مغذی با چندین ابر غذای دیگر، از جمله کلم چینی، چغندر، سوئیس چارد، اسفناج و ریشه کاسنی رقابت کند.

اگرچه کیل هنوز هم ممکن است به عنوان یک عنصر فوق مغذی حکمفرما باشد اما شاهی آبی از نظر تراکم مواد مغذی بالاترین جایگاه را دارد. بر اساس آنالیز منتشر شده در Preventing Chronic Disease، این گیاه حتی از کیل بالاتر است و امتیاز دو برابر کیل را برای تراکم مواد مغذی به دست آورده است.

در اینجا نگاهی دقیق تر به نحوه میزان گیری این دو سبزی آورده شده است:

سبزی آب تره

  • آنتی اکسیدان بالایی دارد که می تواند التهاب و آسیب سلولی را کاهش دهد.
  • کالری و میزانی مواد مغذی کمتری نسبت به کیل دارد.
  • منبع عالی ویتامین K است که برای لخته شدن خون مفید است.
  • سرشار از ویتامین A است که عملکرد سیستم ایمنی و بینایی را بهبود می بخشد.
  • سرشار از ویتامین C است، یک ماده مغذی محلول در آب که زخم ها را التیام می بخشد و کلاژن را تشکیل می دهد.
  • سرشار از کلسیم است که برای عملکرد عضلات و اعصاب همراه با سلامت استخوان لازم است.

کیل

  • حاوی 34 کالری، 2.2 گرم پروتئین، 6.7 گرم کربوهیدرات و 0.5 گرم چربی در هر وعده است.
  • سرشار از ویتامین های A ،K و C
  • منبع خوبی از فولات است که به ایجاد سلول های تازه یاری می نماید و از نقایص مادرزادی جلوگیری می نماید.
  • سرشار از آهن است که برای تشکیل گلبول های قرمز خون لازم است.
  • حاوی منیزیم است که برای سیستم ایمنی، سلامت قلب و کنترل قند خون مهم است.

حقایق جالب

شاهی آبی که معمولاً در آب خالص چشمه کشت می گردد، قرن هاست که به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می گردد.

عنوان شده بود که بقراط اولین بیمارستان خود را در نزدیکی یک نهر قرار داده بود، جایی که شاهی آبی به برترین وجه رشد می کرد، بنابراین بیمارانش می توانستند با آن معالجه شوند و به سربازان یونانی قبل از رفتن به نبرد شاهی آبی به عنوان یک تونیک پاک نماینده خون داده شد.

با وجود مواد مغذی تند و فلفلی، گزینه های زیادی برای نحوه خوردن شاهی آبی وجود دارد و به ویژه برای غذاهایی مانند سوپ، سالاد و کاسرول انتخابی عالی است.

در دهه 1800، ساندویچ شاهی آبی جزء اصلی رژیم غذایی طبقه کارگر بود. این سبزی اغلب برای صبحانه به عنوان ساندویچ شاهی آبی در همپشایر و دورست در بریتانیا مصرف می شد، بیشتر به این علت که به راحتی در دسترس بود و می توانستند آن را از رودخانه ها و جویبارها که به صورت وحشی رشد می کرد، برداشت نمایند. اگر مردم فقیرتر از آن بودند که نان برای ساندویچ های خود بخرند، آن را به تنهایی می خوردند و به آن نان مرد فقیر می گفتند.

شاهی آبی که به طور سنتی رشد می نماید سبز است و دارای طعم متمایز فلفلی و خردل مانند است. در حدود سال 1808 به عنوان یک محصول تجاری در انگلستان شناخته شد که هم به علت طعم و هم تراکم مواد مغذی آن مورد علاقه بود.

در سال 1865، شهر جورجیان آرلسفورد به مرکز صنعت شاهی آبی تبدیل شد و به قدری محبوب شد که یک خط راه آهن به نام خط واتر کراس به عنوان مسیری به لندن ایجاد شد.

مزایای سلامتی اش آشکار شد و تقاضای زیادی برای آن ایجاد کرد و در نهایت منجر به ایجاد مزارع تجاری شاهی آبی در سراسر همپشایر شد. متأسفانه، در طول دهه 1960، خط راه آهن واتر کراس بسته شد و جاده ها به عنوان تنها گزینه برای حمل و نقل آن باقی ماند و 90 درصد از کشاورزان تا دهه 1980 این صنعت را ترک کردند.

خط آهن میراث که هنوز به عنوان خط واتر کراس شناخته می گردد، از نیو آلرسفورد تا آلتون امتداد دارد و اکنون دارای یک پل عابر پیاده در ایستگاه کینگز کراس لندن است که در فیلم های هری پاتر بود.

نحوه افزودن به رژیم غذایی (دستور پخت)

آیا نمی دانید از کجا شاهی آبی خریداری کنید؟ این سبزی خوشمزه به طور گسترده در بیشتر خواربارفروشی ها و بازارهای کشاورزان، درست در کنار سایر سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کیل در دسترس است.

اگر چند دانه شاهی آبی دارید، می توانید آن را در خانه نیز پرورش دهید. راهنماهای آنلاین زیادی برای نحوه پرورش شاهی آبی وجود دارد، حتی بدون دسترسی به رودخانه یا حوضچه.

شاهی آبی تندتر از اسفناج با توجه به زمینه خردلی آن است. در سالادها به تنهایی یا به عنوان ترکیب با سبزیجات دیگر عالی است.

بعلاوه می تواند طعم و مزه ای به ساندویچ ها اضافه کند و می توان آن را پوره کرد و به سوپ ها اضافه نمود تا طعم ادویه ای بیشتری داشته باشد. حتی با طالبی، آجیل، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، چغندر، تره فرنگی و ذرت به خوبی جور در می آید.

بعلاوه می توانید آن را در آبمیوه گیری بریزید و یک لیوان آب شاهی داشته باشید. با طعم ملایم و با طراوت شاهی، به ویژه با میوه هایی مانند کیوی، سیب یا آناناس به خوبی ترکیب می گردد.

در اینجا چند دستور پخت دیگر شاهی آبی وجود دارد که می توانید آنها را آزمایش کنید:

  • شاهی زنجبیلی
  • سالاد شاهی و برنج
  • سوپ شاهی گل کلم
  • شاهی و مرغ چینی سرخ کردنی
  • سالاد شاهی خیار

خطرات و عوارض جانبی

سبزیجات چلیپایی به عنوان گواتروژن ها طبقه بندی می شوند که ترکیباتی هستند که در صورت مصرف زیاد می توانند در فراوری هورمون های تیروئید اختلال ایجاد نمایند. در حالی که بیشتر تحقیقات نشان می دهد که این سبزیجات می توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای افرادی که مسائل تیروئیدی دارند باشد اما بهتر است مصرف خود را در حد اعتدال نگه دارید تا خطر اثرات نامطلوب بر سلامتی کاهش یابد.

اگرچه به طور کلی به وسیله بیشتر بزرگسالان سالم به خوبی تحمل می گردد اما ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی مانند درد معده، گاز و نفخ در بعضی افراد گردد. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، مصرف خود را کاهش دهید و در صورت تداوم علائم با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

شاهی آبی یک سبزی سبز برگ و چلیپایی است که به علت خواص قوی برای تقویت سلامتی مطرح شده است.

مشخصات تغذیه ای شاهی آبی یا سبزی آب تره کم کالری بودن و در عین حال سرشار از فیبر و ویتامین های A ،K و C است.

با تعدادی از مزایای سلامتی مرتبط است و به طور بالقوه می تواند به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان، کاهش فشار خون، کاهش التهاب و ارتقای سلامت استخوان یاری کند. به علاوه، به لطف محتوای فیتونوترینت های موجود در آن، ممکن است برای مو، پوست و ناخن ها نیز فوایدی داشته باشد.

جدای از فواید و عوارض جانبی فراوان شاهی آبی، همه کاره، خوشمزه و آسان برای لذت بردن در انواع دستور العمل های مختلف است.

در واقع، تعدادی گزینه مختلف برای خوردن شاهی آبی وجود دارد و این یک افزودنی عالی به سوپ، سالاد، سیب زمینی سرخ نموده و ساندویچ است.

منبع:

draxe

منبع: هفت گنج

به "خواص سبزی آب تره یا شاهی آبی برای مبارزه با بیماری های مزمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص سبزی آب تره یا شاهی آبی برای مبارزه با بیماری های مزمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید