حمایت از سالمندان تنها در اکباتان شروع شد ، سایه تاریک زوال مغز بر آشیانه های خالی

به گزارش وبلاگ ساعتچی، انجمن آلزایمر ایران طرح حمایت از سالمندان تنها در محله اکباتان را با هدف دور کردن سالمندان از تنهایی، انزوا و یاری به بهبود زندگی آنها اجرا می نماید.

حمایت از سالمندان تنها در اکباتان شروع شد ، سایه تاریک زوال مغز بر آشیانه های خالی

به گزارش وبلاگ ساعتچی، دکتر الهه ظاهری، روانشناس بالینی و از اعضای انجمن آلزایمر ایران، درباره طرح حمایت از سالمندان تنها در محله اکباتان می گوید: اصلی ترین هدف این طرح دور کردن سالمندان از تنهایی و انزواست. چون یکی از مؤلفه های اثرگذار در زوال عقل سالمند تنهایی و انزواست. اولین اتفاقی که در تنهایی می افتد افسردگی است. افسردگی یکی از اصلی ترین عوامل زمینه ساز زوال مغز است.

ظاهری به اجرایی شدن این طرح در همه محلات تهران تأکید می نماید و می گوید: اگر توضیح حال یک بیمار مبتلابه آلزایمر را آنالیز کنیم بالغ بر 80 درصد این افراد در تاریخچه زندگی شان یک دوره افسردگی جدی را تجربه نموده اند. نکته دوم دور شدن سالمند تنها از روابط اجتماعی است. تنهایی و انزوا یعنی اینکه فرد خواه یا ناخواه از اجتماع کناره گیری نموده است و این کناره گیری از اجتماع باعث می گردد فرد از روابط اجتماعی محروم گردد، مسئولیتی نداشته باشد، کسی خطابش نکند و وارد مشورت نگردد.

او درباره مشکل آشیانه خالی در مرکز می گوید: در روانشناسی اصطلاحی به نام آشیانه خالی داریم. اصطلاحی که شامل حال بسیاری از سالمندان تهرانی می گردد. وقتی بچه ها سالمند به هر دلیلی خانه را ترک می نمایند، مثل ازدواج یا مسافرت های طولانی، خانه ای که همواره شلوغ بوده یکباره خالی می گردد. دیگر کسی نیست تا با سالمند گفت وگو کند، او را به چالش بکشد، با او اختلاف نظر داشته باشد یا حتی دعوا کند. بنابراین هیچ فعالیت و درگیری مغزی ای ندارد، کسی انتظار خاصی از او ندارد و در چنین شرایطی هیچ چالش مغزی ای ایجاد نمی گردد. در سالمندانی که بیماری خاصی هم ندارند در اثر کهولت سن یک سری تغییرات مغزی ایجاد می گردد. برای اینکه این تغییرات مغزی سالمند را به سمت زوال مغزی نبرد باید توانمندی های فکری مغز را بالا ببریم و آن را تقویت کنیم. با او حرف بزنیم. پای خاطراتشان بنشینیم. اگر توان آشپزی دارد شرایط را برایش مهیا کنیم. در موارد مختلف از او مشورت بگیریم. این موضوعات باعث می گردد فکر سالمند همواره در تکاپو باشد و روبه زوال نرود.

ظاهری، عضو انجمن آلزایمر ایران، می گوید: از آنجا که انجمن آلزایمر ایران در محله اکباتان قرار گرفته است و مشارکت های جمعی در این محله بیشتر است و از طرفی سالمندان این شهرک رو به افزایش هستند، این طرح در این محله کلید خورده است و امیدواریم به زودی در محله های دیگر تهران نیز اجرایی گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "حمایت از سالمندان تنها در اکباتان شروع شد ، سایه تاریک زوال مغز بر آشیانه های خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از سالمندان تنها در اکباتان شروع شد ، سایه تاریک زوال مغز بر آشیانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید