کویر مصر اصفهان؛ زیبای بی ادعا با پهنه ای از سکوت و آرامش

به گزارش وبلاگ ساعتچی، کویر مصر مقصد نام آشنای طبیعت گردهایی است که پاییز و زمستان هم در پی آغوش باز خورشیدند. اگر اینجا بروید قرار است تپه های شن های طلایی را درنوردید، دور آتش بنشینید، مُشتی ستاره برای خود بچینید، به تماشا تخت عروس بروید و سلامی هم به چال سلنکون بدهید و… . اینجا، درست در قلب دشت کویر ایران، سکوت و هیجان را با هم تجربه می کنید. پس این نوشته از مجله گردشگری خبرنگاران را بخوانید تا بدانید کویر مصر کجاست، چطور باید به آنجا بروید، چه تفریحاتی در انتظارتان هست و کدام اقامتگاه بوم گردی را انتخاب کنید.

کویر مصر اصفهان؛ زیبای بی ادعا با پهنه ای از سکوت و آرامش

چرا به این کویر، کویر مصر می گویند؟

کویر مصر به علت نزدیک بودن به روستای مصر، به این نام، نامیده شده است.

چطور به کویر مصر برویم؟

برترین روش برای سفر به کویر مصر، خرید تور مسافرتی است؛ بعلاوه شما می توانید با وسیله نقلیه شخصی به این منطقه سفر کنید.

فاصله تهران تا کویر مصر؟

فاصله تهران تا کویر مصر حدود 716 کیلومتر است.

فاصله اصفهان تا کویر مصر؟

فاصله اصفهان تا کویر مصر حدود 405 کیلومتر است.

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر که با نام های مزرعه یوسف، کلاته یوسف یا چاه دراز شناخته می گردد، در روستایی به همین نام در منطقه خور و بیابانک اصفهان واقع شده است. اگر بخواهید دقیق تر بدانید که کویر مصر کجاست باید بگوییم که این کویر در 45کیلومتری شهر جندق و 55کیلومتری شهرستان خور واقع شده است. در واقع اگر بخواهید از سمت تهران - دامغان به نائین و اصفهان بروید، می توانید در میانه راه و پس از گذشتن از مزارع امیرآباد به سمت روستای خشتی مصر برسید و خود را برای تماشای کویر بی حدزیبای مصر آماده کنید.

در سفر به این منطقه به خاطر بسپارید که قرار است به قلب دشت کویر ایران سفر کنید؛ بنابراین انتظار هوای گرم و خشک را داشته باشید. از قرار معلوم کویر مصر مقصدی است برای سفرهای روزهای سرد سال.

چطور به کویر مصر برویم؟

حتماً شما هم در طول سال و مخصوصاً فصل های پاییز و زمستان، نام کویر مصر به گوشتان خورده است و سودای رفتن به آنجا و تماشا این جاذبه گردشگری نفس گیر را در سرتان دارید. اگر بخواهید زمستان پیش رو به این منطقه بروید، باید اول خود را به روستای مصر برسانید. این روستای کوچک و کم جمعیت، کمتر از 150 نفر جمعیت دارد؛ اما توانسته است به لطف جاهای تماشای خود، میزبان دنیاگرد های داخلی و خارجی بی شماری در طول سال باشد.

حالا وقت آن است که برویم سراغ روش های رسیدن به اینجا:

سفر به کویر مصر با ماشین شخصی

به جرئت می توان گفت که برای تماشا جاذبه های گردشگری ایران، اولین گزینه، همواره سفر با ماشین شخصی است؛ چراکه زمان و برنامه ریزی سفر دست خودتان است و متناسب با علاقه و نیاز خود مدت زمان سفر را معین می کنید. پیشنهاد می کنیم اگر ماشین آفرود دارید و آفرودباز هستید، به فکر سفر با ماشین شخصی به مصر ایران باشید و مطابق جهتی که پیش تر از آن گفتیم، خود را به خور و بیابانک برسانید و جهت را به سمت دشت ایران ادامه دهید.

خرید تور گردشگری کویر مصر

تور گردشگری گزینه پرطرفدار دیگری است که نمی توان از خیر مزایایش گذشت. برای سفر به کویر مصر کافی است یک کوله پشتی حاوی لباس مناسب روز و شب های این منطقه، خوراکی های خوشمزه و مقوی و… جمع کنید و فارغ از هفت دولت، بروید برای حداقل یک شب و دو روز خوش گذرانی. در سفر با تور دیگر خبری از دغدغه های شب کجا بمانیم؟، چه غذایی بخوریم؟ یا اگر ماشین خراب گردد، چه کنیم؟ را ندارید.

خوب است که بدانید در چند سال اخیر، تور کویرنوردی از اغلب شهرها مانند تهران، مشهد و اصفهان با قیمتی منطقی و به صرفه برگزار می گردد.

هواپیما، قطار و اتوبوس

وسایل نقلیه عمومی راه دیگری برای رسیدن به کویر سخاوتمند ایران است. کافی است مثلاً با پرواز تهران اصفهان خود را به اصفهان برسانید و پس از آن با تورهای محلی به سمت کویر بروید. با این حال، اگر سفرتان صرفاً سرگرمیی است، به نظر ما برترین روش سفر به کویر مصر، استفاده از تورهای گردشگری است.

برترین زمان سفر به کویر مصر

یک قانون کلی وجود دارد و آن هم این است که برترین زمان برای سفر به کویر، فصل های سرد سال است و مصر هم از این قاعده مستثنی نیست. در فصل تابستان، گرمای هوا بی طاقتتان می نماید و خبری از لذت بردن برایتان نیست؛ اما در فصل پاییز و زمستان، دمای این منطقه معتدل و بهاری است، به حدی که پوشیدن یک لباس تابستانی در روز برایتان کفایت می نماید؛ اما گول خورشید سوزان روزهای کویری را نخورید، شب (و گاهاً بعضی از روزها) دمای هوا به شدت افت می نماید و شما به لباس گرم نیاز خواهید داشت.

بهتر است بدانید که در فصل های سرد معمولاً از گزند حیواناتی همانند مار، عقرب و روتیل در امان هستید؛ چون آن ها در خواب زمستانی خود به سر می برند. به همین علت است که می گویند از آبان تا اردیبهشت هر سال، برترین زمان سفر به کویر مصر است.

تجربه های لذت بخش در کویر مصر

اگر می خواهید بدانید در سفر به کویر مصر، چه تجربه هایی انتظار شما را می کشند، باید نگاهی به فهرست زیر بیندازید:

  • تماشای آسمان پرستاره شب؛
  • شب نشینی دور آتش؛
  • کمپینگ؛
  • تپه های شن های روان؛
  • عکاسی.

به نظر کسی نیست که تعریف و تمجید شب های کویر و آسمان پرستاره اش را نشنیده باشد. آسمان کویر مصر صاف، بدون ابر، پرستاره، شفاف و زیباست. آسمان شب کویر مصر را نمی توان با واژه ها توصیف کرد، باید آنجا باشید تا دست دراز کنید و یک ستاره برای خود از آسمانش بچینید. از آنجایی که هوای شب هم در این منطقه نسبتاً سرد می گردد، روشن کردن آتش و شب نشینی و گپ وگفت با همسفران از آن تجربه های خاطره ساز محسوب می گردد.

در طول روز هم کافی است پا برهنه روی تپه های شن های روان و رمل های طلایی قدم بزنید و در سکوت آنجا در پی پیداکردن خود بروید. آسمان، آبیِ آبی است و زمین به زیباترین رنگ خاکیِ ممکن نقاشی شده است. اینجا همان جایی است که برای عکاسی و خلق ایده های ناب عکاسی در کویر جان می دهد.

سرگرمیات در کویر مصر

به نظر من، کویرنوردی آدابی دارد که باید تک به تک آن ها را به جا آورد. همان طور که شب نشینی و پابرهنه قدم زدن روی رمل ها و عکاسی را در سفر به کویر مصر اصفهان تجربه می کنید، باید سرگرمیات زیر را هم انجام دهید:

شترسواری

شترسواری در کویر مصر جزء جدانشدنی از سفر گردشگران است. افراد محلی با دریافت وجهی، در نزدیکی کویر شما را سوار بر شترهایشان می نمایند تا بتوانید خاطره جالب شترسواری را با قدم زدن روی تپه های شن های طلایی تجربه کنید.

موتور چهارچرخ

موتورهای چهار چرخ از آن تجربه های هیجان انگیز و البته بی خطری است که پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید. تصور کنید قرار است رانندگی را با به پایکوبی درآوردن شن های نرم در دل دشت کویر ایران تجربه کنید! حتی تصورکردنش نفس آدم را بند می آورد.

خودرو آفرود

اگر آفرودباز باشید و با ماشین شخصی خود به کویر مصر رفته باشید، قطعاً می دانید که چه سرگرمی وصف نشدنی با آغوش باز پذیرای شماست؛ اگر هم تا به حال آن را تجربه ننموده اید، در سفر پیش رویتان به کویر مصر، با چند همسفر خود یک خودروی آفرود کرایه کنید و بزنید به دل کویر طلایی و سرعت و هیجان را یک جا تجربه کنید.

سندبوردینگ

سند بوردینگ یا همان شن سواری را هم می توانید اینجا تجربه کنید تا آدرنالین خونتان به بیشترین حد خودش برسد؛ پیشنهاد می کنیم اگر تحمل هیجان زیاد را ندارید، بورد خود را همراهتان نبرید.

جاهای تماشای اطراف کویر مصر

سفر به کویر مصر فقط با تماشا این کویر و تجربه چند سرگرمی مهیج ختم نمی گردد. در حقیقت اگر بخواهید حق مطلب سفر به این منطقه را ادا کنید، باید از جاهای تماشای نزدیک کویر مصر هم تماشا کنید:

چال سلکنون

چال سلکنون (سیل کنون) در شمال روستای مصر واقع شده است و در واقع فرورفتگی های زیبایی است که بر اثر سیل به وجود آمده است و به وسیله تپه های شنی محصور شده اند. برای رفتن به چال سلکنون و دریاچه سلکنون باید از روستای مصر به طرف روستای فرحزاد و سپس دوراهی چال سلکنون بروید.

تخت عروس

قبول دارید که لقب عروس مخصوص زیباترین ها و تماشای ترین هاست؟ تخت عروس هم دقیقاً به علت تماشایی بودن وصف ناپذیرش این نام را به خود گرفته است. از بالای تخت عروس می توانید تپه های شن روان، تخت شور، چال سلکنون، باتلاق های کویر مرکزی، روستای مصر و کوه های دامغان را ببینید.

دریاچه نمک کویر مصر

دریاچه نمک کویر مصر یا همان دریاچه نمک خور بزرگ ترین دریاچه نمک فصلی ایران است. جالب است بدانید این دریاچه وسیع یکی از بزرگ ترین منابع استخراج پتاس در دنیا است. وقتی به تماشا این دریاچه بروید، اشکال پنج ضلعی نمکی را می بینید که به علت وجود اختلاف دمای شب و روز به وجود آمده است.

قلعه و بافت قدیمی بیاضه

اگر می خواهید مدتی را زیر سقف آبی آسمان، در میان نخلستان های سربه فلک کشیده، در کنار دریاچه نمک و بافت تاریخی روستایی سپری کنید، حتما به قلعه بیاضه بروید. اگر نمی دانید قلعه بیاضه کجاست باید بگوییم که کافی است 50 کیلومتر به سمت جنوب شرقی شهرستان خور برانید.

راستی! هتل روستای بیاضه در بلندای کویر هم می تواند نظرتان را برای اقامت جلب کند.

اقامتگاه های کویر مصر

اگر تا به اینجای متن در پی چرایی و علتی برای سفر خود به کویر مصر بودید، قطعا به جواب رسیده اید و حالا زمان انتخاب اقامتگاه است. اگر می خواهید در هتل های مدرن اقامت کنید کافی است خود را به اصفهان یا طبس برسانید و در یکی از هتل های آن ها اقامت کنید؛ اما ما برایتان پیشنهادهای شگفت انگیزتری داریم که در ادامه می توانید به طور مختصر با آن ها آشنا شوید.

هتل کویری بالی

بالی، یک هتل 2ستاره و البته بزرگ ترین هتل کویری ایران است که در شهر خور و بیابانک واقع شده است. این مجموعه 2طبقه بوده و 33 اتاق دارد. شما در هتل بالی می توانید بر حسب سلیقه خود، اتاقتان را از میان اتاق های مدرن یا سنتی انتخاب کنید.

هتل سنتی تی دا

هتل سنتی تی دا کویر مصر 30 واحد اقامتی دارد که همگی در طبقه همکف ساخته شده اند. هتل تی دا در شرق استان اصفهان، در 58کیلومتری خور و بیابانک و در میان تپه های شنی روستای فرحزاد واقع شده است. اگر به رصد ستارگان علاقه مندید کافی است رو به آسمان هتل تی دا کنید و ساعت ها به جشن ستاره ها در آسمان خیره شوید.

اقامتگاه بوم گردی خانه مازیار (اقامتگاه بوم گردی آتشونی)

اقامتگاه بوم گردی خانه مازیار یا اقامتگاه بوم گردی آتشونی در میان روستای تماشای گرمه واقع شده است که معجزه آرامش کویر را تقدیمتان می نماید. موسیقی سنتی زنده، غذاهای لذیذ محلی، فضای تاریخی، امکان شترسواری و پیاده روی در رمل های کویری و رصد ستارگان از ویژگی هایی است که در این اقامتگاه هر گردشگری را به خود جذب می نماید. این را هم بدانید که این مجموعه فقط 7 واحد اقامتی دارد.

حیوانات کویر مصر و نکاتی که باید به آن توجه کنیم

در کویر مصر شما با گونه های متنوعی از حیوانات روبه رو می شوید؛ این تنوع شامل انواع پستاندار، خزنده، پرنده و… است که بعضی از آن ها عبارتند از شتر، گربه و روباه شنی و نیز پرندگانی مانند شاهین. مار، رطیل و عقرب هم از دیگر گونه های جانوری این منطقه هستند که ممکن است برایتان خطرآفرین باشند؛ بنابراین بهتر است این نکات را در سفر کویری تان در نظر داشته باشید:

  1. اقامت در کمپ و لذت بردن از زیبایی های کویر بسیار دل چسب است؛ اما شما را در معرض خطر حیوانات خزنده نیز قرار می دهد؛
  2. در صورت کمپ زدن، از بستن منافذ چادر مسافرتی هنگام خواب مطمئن شوید تا از ورود حیوانات به داخل چادر جلوگیری کنید؛
  3. اقامت در هتل های سنتی کویر مصر علاوه بر حس خوب اصیل بودن، شما را از خطر حیوانات کویری دور می نماید؛
  4. در فصل های سرد سال به کویر سفر کنید تا از خطر گزش مار، عقرب و… در امان بمانید؛
  5. برای کویرگردی از هدایت لیدرهای بومی و کاربلد یاری بگیرید تا خطر کمتری شما را تهدید کند.

لوازم ضروری برای سفر به کویر مصر

سفر به کویر مانند هر سفر دیگر ابزار خود را می طلبد تا بتوانید تجربه لذت بخشی را کسب کنید، پس قبل از آغاز سفر از همراه داشتن وسایل زیر مطمئن شوید:

  • کارت شناسایی؛
  • نقشه منطقه؛
  • قطب نما یا جی پی اس؛
  • موبایل، شارژر موبایل و پاور بانک؛
  • قمقمه و قرص های تصفیه نماینده آب؛
  • داروهای عمومی و دفترچه بیمه؛
  • خوراکی های مقوی، غذا های خشک و نمک خوراکی؛
  • کیسه خواب یا پتو؛
  • زیرانداز یا حصیر؛
  • لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه؛
  • چراغ قوه یا هد لمپ.

در آخر

با خواندن این نوشته، تجربه یک سفر مجازی به کویر مصر را داشتید. اگر بخواهید در عالم واقعیت هم آن را تجربه کنید باید بدانید که هزینه این سفر برایتان نسبتاً مقرون به صرفه تمام می گردد. شاید هم قبلا به این منطقه از اصفهان سفر نموده اید و با کوله باری از تجربه بازگشته اید و امروز به یاد خاطره های خوش، آغاز به خواندن داستان ما کردید؛ اگر چنین است برای ما و وبلاگ ساعتچییی ها از خاطرات و تجاربتان بگویید.

منبع: علی بابا

به "کویر مصر اصفهان؛ زیبای بی ادعا با پهنه ای از سکوت و آرامش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویر مصر اصفهان؛ زیبای بی ادعا با پهنه ای از سکوت و آرامش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید