انتشار سم آرسنیک از عواقب خطرناک رها کردن تالاب انزلی

به گزارش وبلاگ ساعتچی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه طرح بایوجمی تا اثبات بی خطری متوقف شده است،گفت: رها کردن معضل تالاب انزلی عواقب بسیار خطرناکی همانند انتشار سم آرسنیک پس از خشک شدن دارد.

انتشار سم آرسنیک از عواقب خطرناک رها کردن تالاب انزلی

به گزارش وبلاگ ساعتچی، قربانعلی محمدپور با اشاره به توقف اجرای طرح بایوجمی بر اساس دستور دادستان انزلی گفت: برای برطرف نگرانی ها و راستی آزمایی 1960 نمونه برداری های این طرح به آزمایشگاه های برتر کشور، 10 نمونه به کانادا و 560 نمونه به اسپانیا ارسال شده است.

وی با بیان اینکه نتیجه آزمایشات اجرای پروژه بایوجمی تالاب بین المللی انزلی در اختیار دادستان قرار می گیرد، اضافه نمود: به علت نقدها فراوان، دادستان برای جلوگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه اجرای طرح زیست پالایی تالاب انزلی موسوم به پروژه بایوجمی را تا اثبات بی خطری متوقف کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه بزودی نظرات دانشگاه های معتبر کشور و نتایج آزمایشات مراکز معتبر جهان در اختیار دادستان قرار می گیرد، تاکید نمود: همه کوشش ما این است که با ادله محکم علمی برای شهروندان و صاحب نظران محیط زیست برطرف نگرانی گردد.

محمدپور با اشاره به تایید اثربخشی این طرح در دانشگاه تهران و پژوهشگاه آبزی پروری آب های داخلی ایران مستقر در بندرانزلی گفت: پژوهشگاه آبزی پروری آب های داخلی ایران ماده ای را برای کاهش رسوبات آلی تالاب انزلی استفاده می گردد را اثرگذار و بدون تاثیرات منفی روی آبزیان و محیط زیست گفت.

وی ادامه داد: در بازدید آخر از پایلوت طرح بایوجمی، کاهش 38 سانتی عمق لجن آلی تائید شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تشکیل کمیته فنی نظارت بر عملکرد احیاء تالاب انزلی در سازمان حفاظت محیط زیست را مورد اشاره قرار داد و توضیح داد: طرح بایوجمی ابتدا در یک استخر 12 هکتاری شیلات به صورت شبیه سازی شده اجرا شد امابا توجه به نگرانی اساتید دانشگاه ها و نظرات مخالف بعضی ها، اجرای طرح زیست پالایی بندرانزلی به صورت پایلوت در یک محدوده 200 هکتاری در پناهگاه سرخانکل تالاب بین المللی انزلی بصورت ایزوله شده نیز در حال اجراست.

قربانعلی محمدپور توضیح داد: طرح شرکت بایوجمی که یک شرکت دانش بنیان اصفهان است برای 7 هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی که عمق رسوبات آن براساس گزارش دانشگاه تهران یک تا 8 متر است اجرا می گردد.

وی با اشاره به انتقاد بعضی ها در زمینه استفاده از فناوری نانو در احیای تالاب انزلی اضافه نمود: این شرکت از موادی به عنوان کامپوست بایوجمی استفاده می نماید که ترکیبی از ضایعات کشاورزی، سبوس، برنج و نوعی ماده پلوسوکاریت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان کاهش رسوبات آلی تالاب انزلی با استفاده از روش های سنتی برای حدود 140 میلیون مترمکعب رسوب را هزینه بردار دانست و گفت: رها کردن معضل تالاب انزلی عواقب بسیار خطرناکی همانند انتشار سم آرسنیک پس از خشک شدن دارد که باید هر چه سریع تر از روش های نوین و مدل های ابداعی استفاده گردد.

محمدپور به سرازیر شدن رسوبات معدنی به داخل تالاب انزلی اشاره نمود و گفت: برای کاهش رسوبات معدنی از روش های مکانیکی استفاده نموده ایم که با موفقیت همراه بود، اما برای رسوبات آلی ناشی از فاضلاب های انسا نی و صنعتی ساخت تصفیه خانه در بالادست باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتشار سم آرسنیک از عواقب خطرناک رها کردن تالاب انزلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار سم آرسنیک از عواقب خطرناک رها کردن تالاب انزلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید