اعتراف می کنم که از پرواز می ترسم!

به گزارش وبلاگ ساعتچی، ترس از هواپیما

ترس از هواپیما چیزی است که یا خودمان تجربه اش کرده ایم و یا حداقل کسی را دیده ایم که از پرواز واهمه داشته باشد. آن هایی که این ترس در وجودشان هست معمولا از پرواز بدشان می آید و به سختی حاضرند که سفر هوایی را تجربه کنند. یک تجربه مشابه برای آن هایی که ترس از هواپیما دارند به این صورت است: قبل از پرواز: نمی تونم صبر کنم که سوار هواپیما شم، آسمونو ببینم و آرامش بگیریم، در زمان بلند شدن هواپیما: چرا این شکی دور می زنه؟ چرا انقدر سرعت گرفت؟ دلم می خواد پیاده شم. در طول پرواز: خب همه چیز خوبه. موسیقی گوش می دم و لذت می برم، وقتی کمی هواپیما تکانی می خورد: این صدای چی بود؟ داریم سقوط می کنیم؟ چی شده؟ چرا بهمون هیچی نمی گن و در آخر در زمان فرود آمدن: نفس بکش، آروم، همه چی درست می شه، ما راحت می شینیم، هیچی نیست!. بله! این ها تجربه هایی است که معمولا در میان انسان هایی که ترس از هواپیما دارند مشترک است. در ادامه با خبرنگاران باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

اعتراف می کنم که از پرواز می ترسم!

اگر این فوبیا را دارید، بدانید که تنها نیستید. حدود 25 درصد از افراد در سراسر دنیا ترس از هواپیما دارند. این ترس بیشتر از آنجایی شروع می شوند که مردم از پرواز که نه، از ارتفاع و سقوط ترس دارند. معمولا این افراد از ماجراجویی هایی نظیر بانجی جامپنیگ، راه رفتن روی لبه های ارتفاعی و یا سقف خانه های بلند ترس نیز دارند. گاهی روی پل هایی که ارتفاع دارند، این افراد درست در وسط پل راه می فرایند و به جایی نگاه می کنند که ارتفاع مشخص نباشد. با این حال جالب است بدانید که پرواز امن ترین نوع حمل و نقل است. آمار نشان می دهد که درصد مرگ در پرواز یک به یازده میلیون است و همین درصد در ماشین یک به 5 هزار است.

اما معمولا مردم هنگامی که در جاده هستند و خودشان رانندگی می کنند احساس امنیت دارند؛ زیرا کنترل اوضاع دست خودشان است. در حالی که در یک هواپیما این احساس را دارند که جانشان را دست چند نفری که حتی تا به حال ندیدنشان، سپرده اند. طبق دانشمندان MIT شما می توانید هر روز برای 123 هزار سال پرواز داشته باشید بدون اینکه سفرتان به سقوط هواپیما بی انجامد. اما باز هم دانستن این قضیه به شما کمک نمی کند. باز هم همان حس نا امنی سپردن جانتان به دست یک خلبان آزارتان خواهد داد. آیا خلبان ماهر است؟ آیا هواپیما سالم است؟ آیا هوا در طول راه مساعد خواهد بود؟

به هر حال شما باید ترس از هواپیما را کنار بگذارید، چون مطمئنا نمی توانید به سراسر دنیا با ماشین شخصی تان سفر کنید! اما این اتفاق چگونه امکان پذیر است؟ راه های روانشناسی زیادی برای غلبه بر ترس از هواپیما وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. در گذشته در مقاله ای برخی از این راه ها را به شما توضیح داده ایم. (چگونه بر ترس خود از پرواز غلبه کنید؟)

اما در لیست زیر راه حل های ساده اما کاربردی هستند که می توانند به شما در طول پرواز کمک کنند تا از این ترس خلاصی یابید.

  • فیلم بازی کنید! به قول یک گفته معروف که می گوید آنقدر به چیزی تظاهر کنید تا به حقیقت بپیوندد!

وقتی که در طول پرواز هستید، تصور کنید که یک فرد عادی هستید که ترس از هواپیما ندارد. این شخص در طول پرواز چه کاری انجام می دهد؟ احتمالا او به آرامی روی جایگاه خود می نشیند، به مطالعه می پردازد، می خوابد و یا کمی موسیقی گوش می دهد. پس سعی کنید که مدام این ترس را به خودتان تلقین نکنید. هندزفری بگذارید و نفس عمیقی بکشید و همزمان موسیقی مورد علاقه تان را گوش دهید. یا می توانید یک کتاب خوب را به عنوان چیزی که می شود روی آن تمرکز کرد با خود به همراه بیاورید و مطالعه کنید. به ترستان پشت کنید و تظاهر کنید که این ترس اصلا وجود ندارد. مطمئن باشید که این به اصطلاح فیلم بازی کردن بسیار کار آمد خواهد بود. تاثیرش را بعد از پرواز خواهید دید!

  • حقایق هواپیمایی را مطالعه کنید! آن ها را در ذهنتان مدام مرور کنید.

یکی از کارهایی که باید بکنید آن است که حقایق اصلی هواپیما را از بر کنید و به طور مکرر آن ها را در ذهنتان تکرار کنید. با خود بگویید که هواپیماها ایمن هستند و من خوب هستم. این سخن ها را با خود تکرار کنید: هواپیما امن است، آنها دارای قوانین ایمنی سخت هستند. تکان های هواپیما باعث سقوط نمی شوند؛ این فقط تغییر جریان هوا است. ماشین از هواپیما بسیار خطرناک تر است. از منطق خود کمک بگیرید و درک کنید که چقدر این ترس نابجا و خنده دار است. حقیقت این است که ما سقوط هواپیما را بسیار ترسناک می دانیم چراکه به ندرت اتفاق می افتد. اما از تصادف ماشینی به راحتی می گذریم.

  • آب بنوشید.

وقتی که استرس گرفته اید و ترس از هواپیما بر شما غلبه کرده است بیشتر از حد معمول آب بنوشید. این قضیه باعث می شود که اکسیژن بهتر در بندتان به گردش در بیاید و ذهنتان در نهایت بازتر شود.

این ترس از هواپیما چیزی نیست که همیشه با شما باشد. افرادی وجود دارند که عاشق پرواز، ارتفاع، راه رفتن روی لبه های بلند کوه ها و حتی چترسواری بوده اند. اما پس از گذشت چند سال ناخودآگاه این ترس در وجودشان ایجاد شده است. تمام حرف ما این است که این ترس، مسئله خیلی پیچیده و غیر قابل حلی نیست. به سن و سال و گذشته ربطی ندارد و امکان دارد که در وجود هر کسی پیدا شود. تمام آنکه باید به آن توجه کنید نحوه برخورد با آن است. این که اطلاعاتتان را در مورد پرواز بیشتر کنید خیلی مفید خواهد بود. تنها لازم است بدانید که اگر ترس از هواپیما دارید دلیل نمی شود که تا آخر عمر این فوبیا با شما خواهد بود. در نهایت متوجه خواهید شد که این ترس کم کم از وجودتان پاک خواهد شد و بسیار زیاد از پرواز لذت خواهید برد.

منبع: nomadicmatt.com

منبع: الی گشت

به "اعتراف می کنم که از پرواز می ترسم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراف می کنم که از پرواز می ترسم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید