آوردن نفت به سفره ساختمان سازی

به گزارش وبلاگ ساعتچی، قرار است دولت در آینده بخشی از نفت خود را به چین بفروشد و در ازای آن، شرکت های چینی اقدام به ساخت مسکن در ایران نمایند. این خبر را برنامه های دولت و سخنان بعضی مدیران ارشد و وزرا هم تأیید می نماید. همچنان که همین دیروز قاسمی از مذاکره با چینی ها برای انتقال فناوری ساخت مسکن اطلاع داد.

آوردن نفت به سفره ساختمان سازی

به گزارش بلاگ وبلاگ ساعتچی به نقل از روزنامه شرق، در حالی دولت شعار ساخت سالانه یک میلیون مسکن را مطرح می نماید که نسبت به احتمال شدنی بودن آن اما و اگرهای زیادی وجود دارد.

نوترین آگهی های فروش مسکونی در وبلاگ ساعتچی

سال جاری نتوانستیم یک میلیون خانه بسازیم

حالا و پس از گذشت بیش از صد روز از فعالیت دولت سیزدهم تمام شواهد و قرائن از اجرانشدن آن در سرانجام سال اول حکایت دارد. هرچند دولت برای این موضوع هم توجیهی تعیین دارد. دولتی ها و در رأس آن وزارتخانه راه و شهرسازی می گویند برنامه ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال است و در گام اول هم قرار است دو میلیون مسکن تا سرانجام سال دوم دولت به بهره برداری برسد؛ اما خبر مهم دراین باره گفته های دو منبع معتبر در وزارتخانه راه و شهرسازی و بعلاوه سازمان برنامه و بودجه است که از برنامه ریزی برای تهاتر نفت با ساخت مسکن حکایت دارد. به این معنی که قرار است دولت در آینده بخشی از نفت خود را به چین بفروشد و در ازای آن، شرکت های چینی اقدام به ساخت مسکن در ایران نمایند.

وزیر راه و شهرسازی می گوید: در حوزه مسکن، قیمت ها با روش ساخت سنتی مناسب نخواهد بود. شرکت های خارجی پیشنهاد ساخت وساز با قیمت های پایین تر از داخلی ها می دهند؛ اما استفاده از توان داخلی در اولویت واقع شده است و این نشان می دهد که کار علمی و فناوری درباره ساخت وساز مسکن انجام نشده است. این یک مأموریت ویژه برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

سهم مجردها از نهضت مسکن ملی

نقدهایی به این طرح وارد است. برای نمونه، به طور خلاصه می گفت زنان و بعلاوه مردان مجرد سهم از این مسکن های ملی ندارند یا سهم آنها ناچیز و همراه با مسائل فراوان است. این تبعیض ها البته در طرح هایی مانند وام ودیعه مسکن هم پیش تر خبرساز شده بود و همچنان هم این ماجراها ادامه دارد.

پیش تر قاسمی در گفت و گو با یک خبرگزاری گفته بود که مجردها هم می توانند برای مسکن ملی ثبت نام نمایند اما روابط عمومی این وزارتخانه این سخنان را تکذیب کرد تا خبرگزاری ایلنا اقدام به انتشار فایل صوتی وزیر کند.

پس از این ماجرا رستم قاسمی اواخر هفته پیش دو بار یک اظهار نظر تازه درباره این ماجرا داشت و گفت که مردان مجرد هم می توانند ثبت نام نمایند؛ اما برای تحویل خانه حتما باید متأهل شده باشند. او البته گفته بود که این سخن با همکاری رئیس جمهوری عملی خواهد شد و هنوز رسما تبدیل به برنامه اجرایی نشده و حالا در تازه ترین خبر معاون وزیر راه و شهرسازی شرایط نو مشارکت مجردها در نهضت مسکن را به شیوه ای دیگر بیان نمود.

محمود محمودزاده که همین دیروز با ایرنا سخن می گفت دراین باره شرح داد که امکان ثبت نام مردان مجرد بالای 45 سال هم در این طرح فراهم شد.

او ادامه داد: در شهر نو پردیس ظرفیت نو وجود ندارد و فقط توانستیم در دوره اول ثبت نام مسکن ملی در این شهر متقاضی بپذیریم. امکان ثبت نام اکنون فقط در شهرهای نو پرند، هشتگرد و ایوانکی فراهم است.

وام 450 میلیونی برای خود مالک ها

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: خبر خوب این است که مبلغ تسهیلات 450 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن را علاوه بر اینکه به متقاضیان در شهرهای نو تخصیص می دهیم، به صورت خود مالک هم پرداخت می کنیم.

او شرح داد: یعنی اگر قصد خرید واحد مسکونی در تهران را داشته باشید، همین اندازه تسهیلات به پروژه های در حال ساخت نیز واگذار می گردد و خریداران می توانند از این فرصت استفاده نمایند.

به گفته معاون وزیر راه، خود مالک یعنی تسهیلات برای ساخت به سازنده داده می گردد و به نام خریدار فروش اقساطی می گردد. بر این اساس علاوه بر انبوه سازان، سازندگان در بافت فرسوده و سایر بافت های شهری نیز این تسهیلات را دریافت می نمایند.

منبع: بلاگ دیوار

به "آوردن نفت به سفره ساختمان سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آوردن نفت به سفره ساختمان سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید