6 نشانه که از کمبود ویتامین A در بدن خبر می دهند

به گزارش وبلاگ ساعتچی، ویتامین A برای سلامتی لازم است و به بهبود بینایی، سیستم ایمنی بدن، باروری، سوخت وساز بدن و بعلاوه کارکرد قلب و عروق، ریه، کلیه و مغز یاری می نماید. با در نظر داشتن این فواید می توان نتیجه گرفت که کمبود ویتامین A خطرات گوناگونی برای سلامتی خواهد داشت. شما با مصرف خوردنی هایی مانند ماهی، اسفناج و سایر سبزیجات برگدار، شیر، پنیر، زرده تخم مرغ، اعضای بدن جانوران، جگر گاو، کلم بروکلی، کدو حلوایی، هویج، طالبی، انبه و زردآلو می توانید احتیاج خود به ویتامین A را تأمین کنید. جدا از این، مکمل ها و بعضی محصولات مانند غلات صبحانه هم وجود دارند که جلوی کمبود ویتامین A را می گیرند. مردان و زنان باید روزانه به ترتیب 900 و 700 میکروگرم ویتامین A دریافت نمایند. در صورتی که ویتامین A کافی دریافت نکنید با نشانه هایی روبه رو خواهید شد و جانتان را به خطر خواهید انداخت. در این نوشته می خواهیم همین نشانه ها را آنالیز کنیم. در ادامه 6 نشانه کمبود این ویتامین را آورده ایم. شما با مصرف کافی این ویتامین می توانید جلوی این نشانه ها را بگیرید و بعلاوه از بیماری ها و مسائل جدی تر هم پیشگیری کنید. با ما همراه باشید تا این نشانه ها را آنالیز کنیم.

6 نشانه که از کمبود ویتامین A در بدن خبر می دهند

این 6 نشانه ناشی از کمبود ویتامین A در بدن هستند

1. خشکی چشم ها

خشکی چشم ها می تواند یکی از نخستین نشانه های کمبود ویتامین A در بدن باشد. چشم های انسان در لایه ای به نام لایه اشک قرار دارند که به محافظت از چشم و نرم و روان کردن آن یاری می نماید و بعلاوه منجر به شفاف شدن چشم ها می گردد. این لایه برای سلامت چشم ها و بینایی لازم است و اگر دچار اختلال گردد منجر به پراکندگی نور در چشم و کاهش دید می گردد. کمبود این ویتامین می تواند روی این لایه و خشکی چشم ها تأثیر بگذارد. در صورتی که ویتامین A کافی دریافت نکنید، لکه های سفید و کوچکی روی قرنیه به وجود می آیند و چشم را خشک و بینایی را ضعیف می نمایند.

2. شب کوری یا کاهش دید در شب

شب کوری هم یکی دیگر از نشانه های اولیه کمبود این ویتامین است. ویتامین A روی تجزیه نور در شبکیه چشم تأثیر می گذارد و کمبود آن منجر به کاهش دید در شب می گردد.

3. اختلال در بهبود زخم های بدن

ویتامین A نقش مهمی در ترمیم زخم های بدن ایفا می نماید و التهاب ها را کاهش می دهد. با کمبود این ویتامین، بدن شما نمی تواند به درستی بهبود پیدا کند. اگر دچار آسیب دیدگی و زخم شدید و دیدید بدنتان با گذشت زمان همچنان بهبود نیافته، این می تواند خبر از کمبود ویتامین A در بدن شما بدهد.

4. افزایش عفونت های سینه، گلو و تنفسی

کمبود ویتامین A ممکن است با عفونت های گلو، قفسه سینه و مجاری تنفسی هم همراه باشد. البته برای تأیید قطعی این موضوع به پژوهش های بیشتری احتیاج است. ولی کارشناسان بر این باورند که تأثیر ویتامین A روی عوامل بیماری زا و کاهش سرماخوردگی و عفونت می تواند به حفظ سلامت دستگاه تنفسی و گلو و قفسه سینه یاری کند.

5. خشکی پوست

خشکی پوست می تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد که یکی از آن ها کمبود ویتامین A است. رتینول ماده ای است که در بیشتر محصولات مراقبت از پوست پیدا می گردد و حاوی ویتامین A است. این ماده فواید زیادی برای پوست دارد و به کاهش چین و چروک، صاف و شفاف کردن پوست و… یاری می نماید. با در نظر داشتن این موضوع پی می بریم کمبود این ویتامین روی سلامت پوست تأثیر منفی می گذارد. دریافت ویتامین A کافی منجر به ساخت سلول های نو پوستی، کاهش التهاب و بعلاوه جلوگیری از خشکی پوست می گردد. بنابراین، در صورتی که این ماده را دریافت نکنید و با کمبود آن روبرو شوید پوستتان خشک و آسیب پذیر خواهد شد.

6. مسائل باروری

پژوهش هایی که روی جانوران اجرا شده اند نشان می دهند کمبود ویتامین A می تواند با مسائل باروری همراه باشد. ویتامین A در فرآیندهای فراوری مثلی نقش دارد و می توان نتیجه گرفت کمبود آن با ناباوری مرتبط است، ولی برای تأیید قطعی این موضوع به پژوهش ها و آزمایش های بیشتری روی مردان و زنان احتیاج خواهد بود.

سخن خاتمهی

ویتامین A نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می نماید و به همین علت کمبود آن با مسائل و بیماری های گوناگونی همراه است. شما با مصرف غذاهای سرشار از ویتامین A یا مکمل های این ویتامین می توانید احتیاج خود را برطرف نموده و سلامتی تان را همواره حفظ کنید. در خاتمه، به یاد داشته باشید که این نشانه ها همواره هم ناشی از کمبود ویتامین A نیستند. اگر با این نشانه ها روبه رو شدید، برترین کار این است که به یک پزشک مراجعه کنید و دیدگاه او را جویا شوید. اگر پزشک تشخیص بدهد که مشکل شما ناشی از کمبود این ویتامین است می توانید با دنبال کردن یک رژیم غذایی نو یا استفاده از مکمل ها احتیاج خود به ویتامین A را برطرف کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ ساعتچی مگ را بخوانید.

منبع: Byrdieمنبع: دیجیکالا مگ

به "6 نشانه که از کمبود ویتامین A در بدن خبر می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نشانه که از کمبود ویتامین A در بدن خبر می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید