کویر ریگ کله یکی از جاذبه های طبیعی استان اصفهان است

به گزارش وبلاگ ساعتچی، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کویر ریگ کله یکی از جاذبه های طبیعی استان اصفهان است.

کویر ریگ کله یکی از جاذبه های طبیعی استان اصفهان است

ریگ کله در موقعیت جغرافیایی N340022 E545059 در استان اصفهان و حاشیه جنوبی روستای مصر واقع است. چنانچه به روستای مصر سفر کنید، در جهت جنوب جاده خور به مصر و درست جایی که ارتفاعات جنوبی مصر قابل مشاهده هستند، تپه های ماسه ای مرتفعی دیده می شوند که نسبت به سایر منطقه ها ماسه ای منطقه قابل تمایز هستند. این تپه ها به صورت درهم ارتفاع گرفته و از فواصل دور قابل مشاهده هستند. این منطقه به ریگ کله مشهور است. در ریگ کله چندین قیف ماسه ای قابل مشاهده بوده و فرم چینش و توسعه تپه ها با سایر تپه های ماسه ای منطقه تفاوت دارد. ارتفاع بلندترین تپه ماسه ای در ریگ کله 1137 متر از سطح دریا بوده که با توجه به ارتفاع 910 متری دشت غربی، ارتفاع بلندترین تپه چیزی در حدود 227 متر خواهد بود که در دایره تپه های بلند ماسه ای ایران قرار میگیرد.

واقعه سیل سال 1355 درست در این منطقه به روستای مصر آغاز و سرازیر شد که در اثر این حادثه سه گذرگاه بوجود آمد که یک گذرگاه معروف آن گدار کلاغ هست که امروزه مورد بازدید گردشگران زیادی نهاده شد. این منطقه از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی بوده و گیاهان ماسه پسندی همانند تاغ، اسکنبیل، نتر، دم گاوی، تق تقو، نسی و…به صورت اجتماعات گیاهی انبوه قابل مشاهده است. منطقه دارای حیات وحش از جمله روباه شنی، گربه شنی، تیر مار، شتر مار، مار جعفری، انواع عقرب، آگامای استپی و دم سیاه، پامسواکی و…هست.

منطقه به وسیله سازمان جنگلها و مراتع به مدت 5 سال قرق بوده و از این رو، هر گونه چرای دام یا کندن گیاهان به هر علت پیگرد قانونی خواهد داشت. برای دسترسی به ریگ کله میتوان با استفاده از خودروهای یاری دار از 5 کیلومتری روستای امیرآباد به سمت جنوب به ریگ کله رسید.

منبع: همگردی

به "کویر ریگ کله یکی از جاذبه های طبیعی استان اصفهان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویر ریگ کله یکی از جاذبه های طبیعی استان اصفهان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید