چگونه در بالکن خانه توت فرنگی فراوری کنیم؟

به گزارش وبلاگ ساعتچی، تا حالا تجربه نموده اید که حاصل دسترنج تان یک طعم و مزه دیگری دارد؛ دسترنجی که هیچ وقت فکر نمی کردید از پس پروراندن آن بربیایید، چه برسد به اینکه حالا در ظرف میوه بدرخشد و خودنمایی کند.

چگونه در بالکن خانه توت فرنگی فراوری کنیم؟

توت فرنگی برترین میوه است و البته خیلی راحت بوته می نماید و گل می دهد و میوه اش روی بوته های کوچک و قد کوتاهش، خودش را به رخ همه می کشد.

مواد لازم

5 عدد نشا توت فرنگی

خاک سبک و مرطوب

ابزار گل کاری مثل بیلچه

5 گلدان کوچک به شعاع هشت سانتی متر یا یک گلدان مستطیلی بزرگ

1. نشا توت فرنگی را بیشتر گل فروشی های معتبر دارند. اگر در گل فروشی نشا پیدا نکردید، یک سری به بازار گل بزنید. نشا توت فرنگی را خیلی راحت پیدا می کنید. در اولین مرحله باید خاک سبک و مرطوب را که از گل فروشی خریده اید، درون گلدان هایتان بریزید.

در هر گلدان فقط یک بوته یا نشا می توانید بکارید. اگر دوست دارید چند بوته کنار هم داشته باشید، نشا توت فرنگی را در یک گلدان بزرگ مستطیلی و هر کدام را به فاصله 30 تا 40 سانتی متر بکارید. وقتی نشا توت فرنگی جان می گیرد برگ و گلش آن قدر زیاد است که بوته ها در هم تنیده و ضعیف می شوند و در نتیجه توت فرنگی های ناقص و کم رنگ به بار می نشیند.

2. وقتی نشا را داخل خاک گلدان کاشتید، میزان یک بیلچه از بقایای خاک را روی نشا بریزید و خوب جای نشا را سفت و محکم کنید. نشا نباید لق بزند و تکان بخورد.

3. بعد از کاشتن نشا باید به میزان دو لیوان به گلدانتان آب بدهید.

4. از همین روز اول هم می توانید از کود بهره ببرید. بهتر است از کودهای کمپوست مخصوص باغ- برگ یا زباله های سبز بازیافت شده بهره ببرید. 10 تا 15 سانتی متر روی خاک را می توانید با کود بپوشانید. یادتان باشد جوانه های نشا به هیچ وجه نباید زیر خاک باشد.

نکته 1: گلدان توت فرنگی را در جایی بگذارید که گرما و نور خورشید به طور مستقیم به آن بتابد. البته گرمای زیاد را هم نمی توانند تحمل نمایند. درجه حرارت مناسب برای رشد بوته توت فرنگی بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است.

نکته 2: مهم ترین نکته در رشد توت فرنگی مرطوب بودن خاک آن است. توت فرنگی ها هر روز باید آب بخورند. البته یادتان باشد که آب را به طور ناگهانی به پای گلدان نریزید؛ این کار باعث شوک و شل شدن ساقه توت فرنگی ها می گردد.

نکته 3: زمان خرید نشا دقت کنید که بوته بیمار نخرید. سفیدک پودری، لکه برگی و پوسیدگی سیاه ریشه از مهم ترین بیماری های توت فرنگی است. اگر روی برگ های نشا لکه های سفید و روی ساقه هایش لکه های سیاه و پودری شکل هست، آن بوته را نخرید.

نکته 4: اگر گلدانتان را در بالکن و در فضای باز قرار داده اید، حواستان به پرنده ها باشد. وقتی توت فرنگی ها درآمدند، روی گلدانتان را با پلاستیک رنگ روشن بپوشانید.

نکته 5: وقتی توت فرنگی هایتان قرمز شدند و خودشان را نشان دادند سریع آنها را از بوته جدا نکنید. بگذارید دو تا سه روز بگذرد؛ در این صورت توت فرنگی شما شیرین، خوش عطر، آبدار و خوشمزه می گردد.

نکته 6: نشا توت فرنگی را در باغچه حیاطتان هم می توانید بکارید؛ فقط حواستان باشد گوشه خالی باغچه را برای کاشت نشا بهره ببرید چراکه توت فرنگی به خاک مرطوب و قدرتمند نیاز دارد و اگر کنار گیاه و گل و درخت کاشته گردد به میزان کافی نمی تواند رشد کند. حواستان به علف های باغچه هم باشد. علف های هرز کنار بوته ها را از خاک خارج کنید تا بوته ها مجالی برای نفس کشیدن و رشد کردن پیدا نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "چگونه در بالکن خانه توت فرنگی فراوری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در بالکن خانه توت فرنگی فراوری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید