پیش بینی 50 سال پیش یک شرکت فرانسوی از بحران آب در ایران!

به گزارش وبلاگ ساعتچی، در تمام سال های گذشته مدیران نگاه درجه دوم به آب داشتند، آن ها از صنعت، اشتغال، کشاورزی و خودکفایی حمایت کردند، اما هیچ وقت از آب دفاع نکردند. حالا تمام بی توجهی ها سبب چالش کمبود آب شده است.

پیش بینی 50 سال پیش یک شرکت فرانسوی از بحران آب در ایران!

به گزارش خبرآنلاین، کمال آرمان، کارشناس توسعه بیان نمود: دهه 70 میلادی که مصادف بود با دهه 50 خودمان بود عصر مطالعات بود، مطالعات در خصوص شهر تهران و موارد دیگر که به آن طرح ملی آمایش سرزمینی گفتند، یک شرکت فرانسوی که روی آمایش سرزمین ایران فعالیت می کرد.

آن روز ها که جمعیت 30 میلیون بود پیش بینی کرد که جمعیت تا سال 2000 میلادی به 50 میلیون می رسد. در مطالعه این شرکت فرانسوی آمده که در سال 2000 برای جمعیت 50 میلیونی و در سرزمین های مرکزی دیگر آب وجود ندارد.

در این مطالعه سواحل جنوبی ایران انتخاب می شود برای اسکان بیست میلیون نفر جمعیت که کلیه صنایع هم باید جا به جا می شدند. اما بعد از انقلاب به دلیل جنگ یک ترسی از مرزنشینی ایجاد شد که همه امکانات را به مرکز کشور منتقل کردیم و به آن عمق استراتژیک گفتند و به آب توجه نکردند.

وی ادامه داد: آن موقع که چنین تصمیمی گرفته شد دوران ترسالی بود، اما حواسمان نبود که رشد جمعیت به طور شگفت انگیزی دارد افزایش پیدا می کند طوریکه در سال 2000 آن پیش بینی 50 میلیونی جمعیت تبدیل به جمعیت 60 میلیونی می شود، در کنار این مسائل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی هم افزایش پیدا می کند.

درخواست آب بالا می رود و متاسفانه آب را تا سطح 150 متر برداشت کردیم؛ بنابراین افزایش جمعیت، افزایش سطح زیر کشت، نبود سیستم های تازه و استفاده نکردن از امکانات سرزمینی در جنوب از دلایل مهم کمبود آب است.

ما اگر نگرانی از مرزنشینی نداشته باشیم کشوری هستیم که دریای زیادی داریم و امکانات برداشت آب از دریا وجود دارد.

منبع: فرارو

به "پیش بینی 50 سال پیش یک شرکت فرانسوی از بحران آب در ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی 50 سال پیش یک شرکت فرانسوی از بحران آب در ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید