3 کشوری که گردشگری نجات بخش آنها بود

به گزارش وبلاگ ساعتچی، گردشگری یک صنعت مهم و پرفایده در سرتاسر دنیاست. به واسطه این صنعت، بسیاری از جوامع توانسته اند از انحلال تاریخ و فرهنگ خود جلوگیری کنند. برای بسیاری از افراد شغل ایجاد شده است و مسافرانی هستند که معنای زندگی واقعی را در سفر کردن پیدا کرده اند. حالا گردشگری و کسب و کارهای مرتبط به آن آنقدر در هم تنیده شده اند که برخی از کشورها، بخشی عمده از درآمدشان را از گردشگران به دست می آروند. در این مقاله از وبلاگ خبرنگاران به بررسی سه کشوری پرداخته ایم که گردشگری سرنوشت آنها را تغییر داد.

3 کشوری که گردشگری نجات بخش آنها بود

از جنگ تا جهانگردی در ویتنام

شاید یکی از بهترین مثال ها از اثربخشی مثبت جهانگردی، کشور ویتنام باشد. سرزمینی که سال ها نامش با جنگ های خانمان سوز گره خورده بود و حالا یکی از مجذوب کننده ترین هدف های جهانگردی جهانست. ویتنام در سال 2000، تنها با میلیون جهانگرد، کم کم خودش را به جهان، به گونه ای نو معرفی کرد. این عملکرد آنقدر درست بود که در سال 2018 تعداد جهانگردانی که به ویتنام سفر کردند به 15 میلیون نفر رسید. این رقم هنوز هم در حال افزایش است و مردم بسکمک، برای ثبت نام در تور ویتنام بعدی در صف هستند. ویتنام برای عاشقان طبیعت، یک بهشت تمام عیار است. لائوس و کامبوج، جنگل ها، رودها، گیاهان و حتی میوه های این کشور، در نوع خود چشم نواز و دوست داشتنی هستند.

اگر دل تان بخواهد با فرهنگ های نو هم آشنا شوید، باز هم ویتنام حرف های زیادی برای گفتن دارد. از مرنام ها و لباس ها گرفته تا تاثیر حکومت چین و فرانسه بر ویتنام، کاملا مشهود است. از این ها گذشته، در ویتنام جاذبه های منحصر به فردی را هم خواهید دید. مثل یک روستای کوچک در لائوس، که مردم آن از بمب ها به جا مانده در جنگ، برای خود قایق، گلدان و حتی قاشق و چنگال ساخته اند.

هتل های ویتنام نیز در نوع بی نظیرند. برخی از آنها با چشم اندازی شگفت انگیز از مزارع چای و برنج محصور شده اند. برخی دیگر استخرهایی عالی دارند و برخی هم آنقدر امکانات دارند که ممکن است دل تان نخواهد تا آخر سفر از هتل بیرون بیایید.

اهمیت به حریم خصوصی و توجه به آرامش و لذت بردن از محیط اطراف، در هتل های ویتنام در سطح بالا رعایت می شود. در نتیجه اقامتی به یاد ماندنی را در تور ویتنام وبلاگ ساعتچی تجربه خواهید کرد.

قونیه، از عرفان تا جهانگردی

قونیه، شهری است کهن که با آب و هوای خشک و کمبود ریزش های جوی روبرو است. با این حال، بخش هایی از آن خاکی بسیار حاصلخیز دارد و در نتیجه، کشاورزی در قونیه رواج دارد. این شهر از زمان های کهن مسکون بوده و بسکمک از سلسله ها، از جمله هخامنشیان و رومی ها نیز به آن توجه داشته اند و گروه دوم، مدتی این شهر را مرکز خود کردند.

در سال های اخیر، آنچه که قونیه را تبدیل به یک قطب جهانگردی پیروز کرده است، مزار مولانا و مرنام مرتبط به آن است. همان رسم و آیین کهنی که در تور قونیه وبلاگ ساعتچی که به صورت زمینی و هوایی برگزار می شود، می توانید شاهدش باشید. به سبب وجود این مزار و مرنام، قونیه تبدیل به مقصدی بی مانند شده است.

جهانگردی هویتی نو به قونیه بخشید و روایتی دیگر را از آن بیان کرد. شهری که روزگاری محل زندگی مولانا، شاعر پرآوازه ایرانی بوده. در این شهر مجالش بحث و وعظ برگزار می کرده و او را به بزرگی می شناختند. تاریخ می گوید، سرنوشت مولانا و شهر قونیه در26 جمادی الثانی 642 تغییر کرد. روزی که شمس، عارف بزرگ اهل خوی به قونیه رسید و سر راه مولانا ظاهر شد.

آنجا بود که مولانا قدم در مسیر دیگری گذاشت و جهانش از آنچه تا آن روز بود، تهی گشت. عرفان مولانا در شعرها، روایت ها و داستان هایش جاری شد. تا جایی که حتی امروز هم اشعار به جا مانده از مولانا، دل مردم بسکمک را می برد.

در جاذبه هایی که مولانا برای قونیه ایجاد کرده است، خود این شهر نیز دیدنی است. باغ پروانه های گرمسیری قونیه، از مجذوب کننده ترین جاذبه های این شهر است. تپه علا الدین نیز می تواند برای گشت و گذار عالی باشد.

خوردن غذاهای قونیه نیز یک تجربه لذت بخش است. در تور هوایی قونیه وبلاگ ساعتچی و یا تور زمینی قونیه وبلاگ ساعتچی می توانید اتلی اکمک یا نان گوشت دار را امتحان کنید. فرن کباب، پشمک و یک نوع شکلات خاص به نام جزریه که با آب هویج، فندق و شکر درست می شود نیز، در تور قونیه منتظرتان است.

کوبا، تولد جهانگردی در دل استعمار

کوبا کشوری سرسبز و افسانه ای است که قهوه، شکر و تنباکوهای بی نظیری دارد. سرنوشت این کشور در اواخر قرن چهاردهم میلادی، درست در زمانی که از طریق کریستف کلمپ پیدا و به اسپانیا واگذار شد تغییر کرد. اسپانیایی هایی که مردم بومی کوبا را به اسارت گرفتند و در حین غارت کشورشان، جان آنها را نیز به خطر انداختند.

تاریخ پر فراز و نشیب کوبا در طی سال های بعد ادامه پیدا کرد. تا جایی که توانست به رهبری فیدل کاسترو در سال 1952، به طور کامل استقلالش را اعلام کند. اما این جداسازی برای مردم کوبا آسان نبود. بیماری، قحطی و مرگ، سایه شومش را بر مردم کوبا گسترانده بود.

کم کم اما ورق برگشت و جهانگردی، توانست چهره دیگری را از کوبا نمایش دهد. در این راستا، کوبا بسکمک از سیاست های پیشین خود را تغییر داد و توانست، افراد زیادی را به سمت خود جذب کند. حالا تور کوبا آنقدر فریبنده و دوست داشتنی است که هر ساله، جهانگردان بسکمک، از آمریکا و اروپا، به آن سفر می کنند. اصلاح قوانین، توجه به زیرساخت ها و جذب سرمایه گذاران، کمک کرد تا یک کشور برآمده از نیستی، مقصدی مهم در جهانی جهانگردی شود. از آنجا که بیشتر جهانگردان کوبا جذب طبیعت آن می شوند، دولت کوبا تمهیداتی را برای حفاظت از منابع طبیعی و توسعه پایدار جهانگردی در نظر گرفته است. مشکل کمبود هتل، در این کشور کاملا رفع شده و جانشین فیدل کاسترو، در برنامه های خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم، به توانمندتر شدن جهانگردی پرداخته است.

اکنون کوبا، 7 اثر فرهنگی و 2 اثر ملی اش را هم به ثبت یونسکو رسانده تا در آینده جهانگردی، سهم بیشتری را از آن خود کند. در تور کوبا وبلاگ ساعتچی بیشتر از این کشور و عجایبش خواهید شنید.

جهانگردی، کلید توسعه

صنعت توریسم، پایدار، حفاظت کننده و درآمد ساز است. فرقی نمی کند در کجای جهان هستید، چه چیزهایی برای نشان دادن دارید و چه قصه ای را روایت می کنید. اگر داستان شما بر پایه جذب جهانگرد و پرداختن به نیازهای او باشد، می توانید به یک مقصد جهانگردی تبدیل شوید. حالا دیگر جهانگردان فقط به سواحل معروف یا موزه های شناخته شده نمی روند. آنها دوست دارند به مکان های ناشناخته سفر کنند. غذاهای عجیب بخورند و در هتل هایی متفاوت، شبی را بگذرانند. ارتباط جهانگردان با مردم بومی، وارد فازهایی محبت آمیز تر و شناخته تر شده است. بسکمک از افراد، به تجربه های نو اهمیت می دهند و مردم بسکمک هم دوست دارند شاهد روایات و داستان سفرهای دیگران باشند. اکنون زمان طلوع صبح دیگری در سرزمین جهانگردی است. آیا شما هم این خورشید نو را دوست دارید؟

منبع: دالاهو

به "3 کشوری که گردشگری نجات بخش آنها بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 کشوری که گردشگری نجات بخش آنها بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید