علت خمیازه کشیدن چیست؟

به گزارش وبلاگ ساعتچی، بر اساس یک نظریه، خمیازه کشیدن مسری است. آخرین نظریه های فیزیولوژیست ها در رابطه با خمیازه کشیدن، از مسری بودن خمیازه حکایت می نماید.

علت خمیازه کشیدن چیست؟

خمیازه چیست؟

خمیازه عبارت است از باز کردن دهان و کشیدن حجم زیادی از هوا به درون ریه ها که به صورت غیر ارادی اتفاق می افتد و از دوره جنینی و یازده هفتگی نیزقابل مشاهده است.

دو نظر در خصوص خمیازه وجود دارد:

1. تئوری فیزیولوژیکی: طبق این تئوری افزایش دی اکسیدکربن در خون به همراه کاهش اکسیژن باعث می گردد گیرنده های حسی به مرکزی غیر ارادی در مغز که تنظیمات تنفس را بر عهد دارد، دستور دهند و آن قسمت مغز فرمان خمیازه را صادر نماید.

2. تئوری خستگی: طبق این تئوری، خمیازه کشیدن نوعی واکنش طبیعی به شرایط خستگی است که به صورت غیر ارادی اتفاق می افتد.

بر این اساس، خمیازه کشیدن یک عمل بدوی است که در سیر تکامل انسان جا مانده است. این رفتار علامتی از تغییر حالت میان هوشیاری و خواب آلودگی است. حالت برعکس آن نیز صادق است. به هنگام صبح که شما از خواب برمی خیزید، با وجود برطرف خستگی دوباره خمیازه می کشید.

خنده و خمیازه قابل سرایت هستند

یک پروفسور در دانشگاه مریلند آمریکا کشف نموده، خنده و خمیازه به گونه ای غیر عادی قابل سرایت هستند و خمیازه کشیدن ارتباطی به احتیاج برای کسب اکسیژن ندارد، به طوری که تنها مطالعه درباره خمیازه کافی است تا شما نیز تمایل به آن پیدا کنید.

علاوه بر آن، پژوهشگران دانشگاه آریزونا بر این باورند که دلیل اینکه بعضی افراد با مشاهده خمیازه دیگران، خود نیز آن را تکرار می نمایند، نوعی پدیده ارادی موسوم به مجاورت است.

آنها می گویند: در 90 درصد موارد، خمیازه کشیدن به دنبال افت اکسیژن در بدن فرد رخ می دهد. برای مثال بعد از مدتی نفس کشیدن به صورت مقطع و کوتاه، ناگهان شخص خمیازه می کشد و با این کار بدن او میزان اکسیژن مورد احتیاج را دریافت می نماید. پس در حقیقت خمیازه پاسخی به احتیاج فرد برای دریافت هوای بیشتر است، نه دلیلی بر خواب آلودگی.

علت خمیازه کشیدن چیست؟

با وجود دلایل مطرح شده در بالا، علت و چگونگی دقیق خمیازه کشیدن تعیین نیست. اما طبق مشاهدات و تجربه ها، دیدن، شنیدن یا حتی فکر کردن به خمیازه می تواند فرد را به انجام آن وادارد، زیرا نگاه کردن و شنیدن صدای خمیازه روی مغز ما اثر می گذارد و باعث خمیازه می گردد.

بر اساس بعضی نظریه ها، خمیازه کشیدن نوعی روش ارتباطی میان موجودات است، به این معنی که جانوران با انجام این عمل، تغییرات ایجاد شده در محیط یا درون خود را به یکدیگر اطلاع می دهند.

کسانی که در پاسخ به خمیازه دیگران، بیشتر واکنش نشان میدهند، آنهایی هستند که از حس همدلی بیشتری بهره مندند.

واگیری خمیازه به وسیله چشم ها!

تصاویری که اخیرا از رشته های اعصاب تهیه شده، نشان میدهد که نقطه مشترکی از مغز، هم در هنگام عکس العمل به خمیازه و هم در مقابل خمیازه کشیدن دیگران ایفای نقش میکند.

برای آزمایش این تصور کلی، تیم دانشگاه لیدز آزمایشی انجام دادند که در آن به مطالعه رفتار دانشجویان روانشناسی و مهندسی در این مورد پرداختند. برای انجام این پژوهش، هر کدام از دانشجویان در اتاق انتظار مجزایی نهاده شد و هم اتاقی آن ها که در واقع محققی بود که در عرض 10 دقیقه، 10 بار خمیازه کشید و تعداد پاسخ دانشجویان به خمیازههایشان را ثبت کردند.

بعد از این مرحله از تمام شرکت نماینده ها خواسته شد تا مهارت های همدلانه خود را محک بزنند، به این ترتیب که تصویر چند چشم در اختیار آنها قرار میگرفت که آن را تفسیر نمایند. البته احساساتی که از خود نشان دادند، توسط محققان ثبت شد.

نتیجه این تحقیق تعیین کرد کسانی که در پاسخ به خمیازه دیگران، بیشتر واکنش نشان میدهند، همان هایی هستند که از حس همدلی بیشتری بهره مندند. همچنین تفاوت قابل ملاحظه ای بین 2 گروه مورد مطالعه وجود داشت.

دانشجویان روانشناسی نسبت به خمیازه مسری حساس تر بودند و نمره بسیار بیشتری نسبت به دانشجویان مهندسی در آزمون همدلی کسب کردند.

منبع: setare.com

به "علت خمیازه کشیدن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت خمیازه کشیدن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید