رژیم روزه داری متناوب به میزان روش شمردن کالری در کاهش وزن مؤثر است

به گزارش وبلاگ ساعتچی، یک آنالیز تازه نشان داد که شیوه روزه داری متناوب (محدود کردن خوردن غذا به دوره های زمانی مشخص) می تواند به همان مقدار شیوه سنتی شمارش کالری غذاها در کاهش وزن گروهی از بزرگسالان دچار چاقی مؤثر باشد.

رژیم روزه داری متناوب به میزان روش شمردن کالری در کاهش وزن مؤثر است

به گزارش وبلاگ ساعتچی به نقل از مدیکال اکسپرس این کارآزمایی کوچک کنترل شده تصادفی شده بعلاوه نشان داد که شرکت نمایندگانی که شیوه محدود کردن مصرف غذا برای دوره های 8 ساعته را به کار بسته اند، در مقایسه با گروه شاهد یا کنترل که غذاهایشان را در طول یک دوره زمانی 10 ساعته یا بیشتر در طول روز مصرف نموده بودند، ازلحاظ حساسیت به انسولین (هورمون تنظیم نماینده قند خون) بهبود پیدا نموده بودند.

یافته های این آنالیز در ژورنال سالنامه های پزشکی داخلی منتشر شده است.

چاقی امروزه به یک مشکل بهداشتی عمده در کشورها بدل شده است. بسیاری از رژیم های غذایی سنتی برای کاهش وزن شامل شمردن کالری های غذاهایی مصرفی هستند که می تواند کاری مشکل و زحمت آفرین باشد. در مقابل محدود کردن زمانی غذا خوردن بدون شمارش کالری به یک راهبرد محبوب کاهش وزن بدل شده است، زیرا اجرا کردن آن آسان است. اما این موضوع که این شیوه به خصوص درازمدت مؤثر هست یا نه روشن نبوده است.

حتی بدون شمارش کالری می توان وزن کم کرد

پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در شیکاگوی آمریکا 90 بزرگ سال دچار چاقی را مورد آنالیز قرار دادند تا معین نمایند کدام یک از دو روش روزه داری متناوب یا شمارش کالری در کنترل وزن و کاهش خطر بیماری قلبی و متابولیک مؤثرتر است. شرکت نمایندگان به طور اتفاقی به سه گروه تقسیم شدند: گروه با محدودیت زمانی غذا خوردن (غذا خوردن فقط در طول یک دوره هشت ساعته از ظهر تا ساعت هشت بعدازظهر مجاز بود و شمارش کالری انجام نمی شد)، گروه محدودیت کالری مصرفی (کاهش 25 درصدی مقدار کالری مصرفی در روز) و گروه بدون تغییر در مقدار کالری مصرفی که غذا خوردن را در طول یک دوره 10 ساعته یا بیشتر در طول روز انجام می دادند.

هر دو گروه با غذا خوردن با محدودیت زمانی و محدود کردن کالری مصرفی به طور منظم با یک متخصص رژیم غذایی ملاقات می کردن. شرکت نمایندگان از نوع روش مورداستفاده شان مطلع بودند. نتایج نشان داد که شرکت نمایندگانی که شیوه خوردن با محدودیت زمانی را به کار بسته اند نسبت به گروه شاهد 452 کالری در روز غذای کمتری مصرف نموده اند و پس از یک سال نسبت به گروه شاهد 4/5 کیلوگرم بیشتر وزن کم نموده اند. گروه محدودیت کالری در روز 405 کالری کمتر مصرف نموده بودند و پس از یک سال حدود 5/4 کیلوگرم بیشتر وزن نموده اند. افراد در هر دو گروه به مقدار بالایی شیوه های مورد آنالیز را رعایت نموده بودند.

توجه به ترجیحات شخصی افراد در معین رژیم غذایی

کارشناسان از دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در یک مقاله تفسیری در همین شماره ژورنال درباره این آنالیز می نویسند مه دسترسی به متخصصان رژیم غذایی احتمالاً به شرکت نمایندگان در گروه محدودیت کالری امکان داده بود تا انتخاب های غذایی سالم تری انجام دهند. به عقیده این کارشناسان نتایج این آنالیز می تواند به راهنمایی تصمیم گیری بالینی در این مورد یاری کند زیرا نشان می دهد توجه به ترجیحات شخصی افراد به جای صرف انتخاب یک رژیم غذایی ممکن است روش موثق تری برای کاهش وزن در آن ها باشد. آن ها بعلاوه تأکید می نمایند که این آنالیز تنوع فراوان فردی ازلحاظ کاهش وزن با استفاده این روش های مداخله ای را نشان می دهد و پژوهش های بیشتری مورد احتیاج است تا کدام یک از افراد بیشترین سود را از هر یک از این مداخلات می برند.

منبع: همشهری آنلاین

به "رژیم روزه داری متناوب به میزان روش شمردن کالری در کاهش وزن مؤثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم روزه داری متناوب به میزان روش شمردن کالری در کاهش وزن مؤثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید