خواص ویتامین ب12 و عوارض ناشی از کمبود آن

به گزارش وبلاگ ساعتچی، ویتامین ب12 ضد کم خونی و مقوی قلب است. تولید گلبول های قرمز، کمک به رشد بچه ها، تقویت حافظه، تعادل و تمرکز از خواص ویتامین ب12 است. کمبود این ویتامین موجب کم خونی، بی اشتهایی و کاهش سرعت رشد بچه ها می شود.

خواص ویتامین ب12 و عوارض ناشی از کمبود آن

خواص ویتامین ب12

ویتامین ب12 در آب حل شدنی است و در مقادیر بسیار کم برای بدن انسان لازم و لازم است. رنگ این ویتامین قرمز است و در منابع به آن ویتامین قرمز گفته می گردد. این ویتامین تنها ویتامین از گروه ویتامین های ب است که دارای مواد معدنی است و به تنهایی در معده جذب نشده، برای جذب لازم است همراه با مواد دارای کلسیم مصرف گردد. در این مطلب از وبلاگ ساعتچی با خواص ویتامین ب12 ، نقش آن در سلامت و عوارض ناشی از کمبود آن آشنا شوید.

خواص ویتامین ب12 چیست

  • ویتامین ب12 به پیشگیری و درمان کم خونی کمک می کند. به طور کلی ساخت و بازسازی سلول های قرمز خون نیاز حتمی به ویتامین ب12 دارد.
  • این ویتامین به رشد بچه ها کمک می کند و باعث افزایش نیروی بدن می گردد.
  • تقویت قلب از مهمترین خواص ویتامین B12 در بدن انسان است.
  • درمان نازایی، آسم، سردردهای میگرنی و افسردگی
  • ویتامین ب12 به همراه اسید فولیک نقش بسزایی در تشکیل لوله عصبی جنین و پیشگیری از نقایص مادرزادی جنین دارد.
  • افزایش تراکم استخوانی و پیشگیری از شکستگی استخوان و پوکی استخوان
  • ویتامین ب12 برای سلامت اعصاب موثر است و مصرف مقادیر کافی آن در تقویت حافظه، تعادل و تمرکز موثر است.
  • کمک به جذب بهتر چربی ها، پروتئین و مواد نشاسته ای از خواص ویتامین ب12 است. این ویتامین برای تولید DNA و RNA لازم است و در عملکرد بعضی آنزیم های خاص که موجب سوخت و ساز کربوهیدرات و کنترل چربی می گردد، نقش دارد.
  • یکی از مهمترین فواید ویتامین ب12 توانایی آن در تسریع فعالیت های متابولیک و بالا بردن سطح انرژی افراد است.
  • بهبود بیماری های خونی و صدمات مغزی از فواید ویتامین B12 در درمان بیماری ها است.

بهترین منابع ویتامین ب12

ویتامین ب12 فقط از منابع حیوانی تهیه و تامین می گردد. جگر، گوشت گاو، سیرابی، تخم مرغ، شیر، پنیر و قلوه از بهترین منابع تامین کننده ویتامین ب12 هستند. همچنین مقادیر جزئی از این ویتامین در کندر، قارچ و بعضی صمغ های گیاهی یافت شده است.

عوارض کمبود ویتامین ب12

کمبود ویتامین ب12 در افرادی که رژیم های سخت غذایی گرفته اند، زنان باردار، شیرده و افرادی که مشکل غده تیروئید دارند بیشتر مشاهده می گردد. علائم کمبود ویتامین ب12، پنج تا ده سال طول می کشد تا ظاهر گردد و علت آن هم استفاده از ذخائر این ویتامین در بدن انسان است.

مهمترین عوارض کمبود ویتامین ب12 فلج، ورم اعصاب متعدد، بی اشتهایی، کم خونی و کاهش رشد و نمو در بچه ها است. همچنین کمبود این ویتامین را می توان به راحتی با علائمی مثل خستگی، کند شدن واکنش های بدن، مسائل حافظه، خشک شدن اندام های بدن و احساس ضعف تشخیص داد. کمبود ویتامین ب12 بیماری هایی مانند آلزایمر، سکته قلبی و کم خونی داسی شکل را تشدید می کند.

منبع: پیام دلتا

به "خواص ویتامین ب12 و عوارض ناشی از کمبود آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص ویتامین ب12 و عوارض ناشی از کمبود آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید