خبرنگاران برندگان نوبل پزشکی 2020 معرفی شدند

به گزارش وبلاگ ساعتچی، تهران- خبرنگاران- جایزه نوبل سال 2020 میلادی به طور مشترک به هاروی جی آلتر، مایکل هاوتن و چارلز ام رایس به علت کشف ویروس هپاتیت C تعلق گرفت.

خبرنگاران برندگان نوبل پزشکی 2020 معرفی شدند

به گزارش پایگاه خبری نوبل، برندگان نوبل علوم پزشکی یا فیزیولوژی امروز دوشنبه پنجم اکتبر (چهاردهم مهرماه) ساعت 13 به وقت تهران معرفی شدند. بین سال های 1901 تا 2019 میلادی، 110 جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی به 219 نفر اهدا شده است.

هاروی جی آلتر متولد 1935 در نیویورک آمریکا است و هم اکنون در موسسه ملی سلامت آمریکا مشغول به کار است. وی توانست یک سوم از جایزه نوبل سال 2020 میلادی را به علت مشارکت در کشف ویروس هپاتیت C به دست آورد.

مایکل هاوتن در انگلیس متولد شده و اکنون در دانشگاه آلبرتا ادمونتون واقع در کانادا مشغول فعالیتاست. وی توانست یک سوم از جایزه نوبل سال 2020 را به علت مشارکت در کشف ویروس هپاتیت C به دست آورد.

چارلز ام رایس متولد سال 1952 میلادی ساکرامنتو واقع در کانادا است و درحال حاضر در دانشگاه راکفلر واقع در نیویورک آمریکا مشغول به کار است. او هم توانست یک سوم از جایزه نوبل سال 2020 را به علت مشارکت در کشف ویروس هپاتیت C به دست آورد.

جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی سال گذشته (سال 2019 میلادی) به ویلیام جی کائلین جونیور دانشمند آمریکایی، سِر پیتر جی رتکلیف دانشمند انگلیسی و گِرِگ ال اسمنزا دانشمند آمریکایی به خاطر اکتشافات آن ها در زمینه این که چگونه سلول ها قابلیت دسترسی به اکسیژن را احساس نموده و خود را با آن تطبیق می دهند تعلق گرفت.

حیوانات برای تبدیل مواد غذایی به انرژی مفید، به اکسیژن احتیاج دارند. قرن هاست که اهمیت اساسی اکسیژن شناخته شده است اما چگونگی سازگاری سلول ها با تغییرات در سطح اکسیژن شناخته نشده بود. این سه دانشمند کشف کردند که چگونه سلول ها می توانند تغییر سطح اندازه دسترسی به اکسیژن را احساس و خود را با آن سازگار نمایند. آن ها پیروز به شناسایی مکانیسم مولکولی شدند که فعالیت ژن ها را در واکنش به سطوح مختلف اکسیژن تنظیم می نماید.

سال 2018 میلادی جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی به جیمز آلیسون آمریکایی و تاسوکو هونجو ژاپنی تعلق گرفت. این دو دانشمند به کشفیات مهمی در زمینه فعال کردن دستگاه ایمنی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی دست یافته بودند.

بین سال های 1901 تا 2019 میلادی، 110 جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی به 219 نفر اهدا شده است.

هپاتیت به التهاب کبد گفته می گردد. التهاب کبد می تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر گردد. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری های خود ایمنی هم جزو دلایل هپاتیت محسوب می شوند.

تا به امروز پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به اسم هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.

به گزارش سازمان دنیای بهداشت هپاتیت های نوع B و C با 325 میلیون مورد ابتلا، عامل مرگ 1.4 میلیون نفر در سراسر دنیا در سال است.

دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و تماس جنسی کنترل نشده مهمترین روش های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه ای بروز کند.

هپاتیت A

- هپاتیت A یک بیماری ویروسی کبدی است که علائم آن می تواند میانه یا شدید باشد. برخلاف نوع B و C، این عفونت معمولا منجر به عارضه مزمن کبدی نمی گردد و به ندرت کشنده است.

- ویروس هپاتیت A یا HAV به وسیله غذا و آب آلوده یا تماس مستقیم با بیماری آلوده منتقل می گردد.

- بر اساس آمار سازمان دنیای بهداشت، در سال 2016 میلادی هفت هزار و 134 نفر بر اثر این عفونت جان خود را از دست دادند.

تامین آب و غذای سالم، آموزش همگانی، واکسینه کردن افراد و اجتناب از روابط جنسی خارج از چارچوب مهمترین روش های پیشگیری از این عفونت هستند.

هپاتیت B

- عفونت ویروسی هپاتیت B به کبد حمله می نماید و می تواند به بیماری مزمن و حاد کبدی منجر گردد.

- این ویروس از مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط بدن و خون آلوده منتقل می گردد.

- بر اساس آمار سازمان دنیای بهداشت، در سال 2015 میلادی، 257 میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا بودند و در همین سال 887 هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست دادند.

- در سال 2016 میلادی 27 میلیون نفر از عفونت خود مطلع بودند (یعنی حدود 10.5 درصد از افراد مبتلا) و 4.5 میلیون نفر تحت درمان قرار گرفتند.

-واکسینه شدن در مقابل این ویروس مهمترین راه چاره مقابله با آن است.

هپاتیت C

این بیماری بر اثر ویروس HCV به وجود می آید و می تواند ملایم یا حاد باشد.

- هپاتیت C عامل اصلی بروز سرطان کبد است.

- ویروس هپاتیت C از تماس با خون آلوده آغاز می گردد که می تواند شامل تزریق با سرنگ آلوده، تجهیزات پزشکی آلوده، مراقبت های بهداشتی نا امن، محصولات خونی آلوده و رفتارهای جنسی محافظت نشده باشد.

- بر اساس آمار سازمان دنیای بهداشت حدود 71 میلیون نفر به این عفونت مبتلا هستند.

- بیشتر مبتلایان به هپاتیت C، به سرطان کبد یا سیروز کبدی مبتلا می شوند.

- بر اساس آمار سازمان دنیای بهداشت، در سال 2016 میلادی حدود 399 هزار نفر بر اثر این عفونت جان خود را از دست دادند.

هپاتیت D

ویروس هپاتیت D برای تکثیر به ویروس هپاتیت B احتیاج دارد.

- این ویروس به وسیله مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط و خون آلوده منتقل می گردد.

- از دهه 1980 میلادی اندازه عفونت به این ویروس به علت واکسیناسیون کاهش یافته است.

هپاتیت E

- این بیماری ناشی از ویروس HEV است.

- هر سال حدود 20 میلیون مورد ابتلا به این ویروس وجود دارد.

- بر اساس گزارش سازمان دنیای بهداشت، در سال 2015 میلادی حدود 44 هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست دادند.

- واکسن هپاتیت E در حال حاضر فقط در چین استفاده می گردد.

معرفی برندگان جایزه نوبل بنابر اعلام رسمی پایگاه خبری بنیاد نوبل به قرار زیر است:

- علوم پزشکی دوشنبه 5 اکتبر ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST) اعلام شد.

- فیزیک سه شنبه 6 اکتبر ساعت 11 و 45 دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- شیمی چهارشنبه 7 اکتبر ساعت 11 و 45 دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- ادبیات پنج شنبه 8 اکتبر ساعت 13 بعد از ظهر به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- صلح آدینه 9 اکتبر ساعت 11 صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

- علوم مالی دوشنبه 12 اکتبر ساعت 11 و 45 دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران برندگان نوبل پزشکی 2020 معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برندگان نوبل پزشکی 2020 معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید