حوزه های دانش بنیانی که هنوز در کشور کمرنگ هستند

به گزارش وبلاگ ساعتچی، با حمایت دولت و ارگان های مربوطه حوزه های دانش بنیان در کشور رشد خواهند کرد.

حوزه های دانش بنیانی که هنوز در کشور کمرنگ هستند

آموزش عالی نقش مهم و کلیدی در اقتصاد دنیای، بهره وری نیروی کار، کار آفرینی و کیفیت زندگی افراد جامعه دارد.

برنامه هفتم توسعه آخرین برنامه در تحقق اهداف منظره 1404 و اولین برنامه در پیاده سازی رهنمود های گام دوم انقلاب است. به همین دلیل اهمیت به اولویت های برنامه در جهت دهی منظم و واقع گرایانه مطابق با احتیاج های کشور از ضرورت های زمان فعلی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال جاری را فراوری، دانش بنیان و اشتغال نامیده اند؛ به همین دلیل مسئولان دانشگاهی با توجه به منویات رهبری در این زمینه کوشش های زیادی نموده اند و برنامه ریزی های جدی را هم برای آینده در نظر دارند.

کارشناسان آموزش عالی معتقد هستند که رشد شرکت های دانش بنیان باعث توسعه مالی و اشتغال فارغ التحصیلان خواهد شد و در نتیجه توسعه همه جانبه کشور های دنیا را به همراه خواهد داشت.

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم گفت: اگر شرکت های دانش بنیان حمایت شوند و جزء اولویت دولت و ارگان های مربوطه باشند، حتما تا چند سال آینده پیشرفت چشمگیری در این زمینه خواهیم داشت.

ستاری گفت: باید برای بحث دانش بنیان در کشور اکوسیستم و اکوسیستم ایجاد کنیم و این موضوع زمان بر خواهد بود. جایگاه دانشگاه، مرکز نوآوری، مرکز رشد، پارک علم و فناوری، شتابدهنده های اختصاصی، کارخانه، سرمایه گذاری خطر پذیر، نقش پارک ها و صندوق نوآوری و ... باید معین و کامل شوند تا بتوانند در کنار یکدیگر فعالیت داشته باشند و پارک های علم و فناوری جزئی از اکوسیستم فناوری هستند که باید شکل بگیرند.

او گفت: بخش خصوصی که از جیب خود هزینه می نماید، باید خودش تصمیم به سرمایه گذاری در شرکت دانش بنیان بگیرد. در زمانی که قیمت پراید کم بود وقتی به مخترعان بودجه اختصاص می دادیم، آن ها به جای سرمایه گذاری روی پروژه های خود به خرید خودروی پراید اقدام می کردند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت نباید بخش خصوصی را جهت سرمایه گذاری راهنمایی کنیم و باید بپذیریم که نمی توانیم فرد کارآفرین را شناسایی کنیم؛ بنابراین به عنوان فردی که در دولت هستیم توانایی شناخت فرد کارآفرین را نداریم. زمانی که شتابدهنده کسب و کار را حمایت می کنیم و ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی را پایین می آوریم، می توانیم کار آفرین تحویل جامعه دهیم.

ستاری گفت: نسبت سرمایه گذاری خصوصی به دولتی در پارک های دانش بنیان مهم و تعاملات در استان ها بسیار مهم است تا بحث فناوری مسئله اول استاندارد گردد نه بحث پارک. خواهشمندم مجوز ها داده نشوند؛ چرا که مجوز از سرکوب نماینده های نوآوری است. مجوز یعنی این که من به عنوان دولت جلوی کارآفرینی فرد را بگیرم و سرمایه گذاری بخش خصوصی به ما ربطی ندارد.

او گفت: تنها مجوزی که معاونت علمی و فناوری باید ارائه دهد در حوزه دانش بنیان است و شتابدهنده و ... بر عهده ما نخواهد بود. تنها سعی در راه اندازی اکوسیستم پژوهشی داریم.

در بعضی پروژه های نوع یک، بخش خصوصی 70 درصد هزینه می نماید و 30 درصد باقی را برای جلوگیری از ضرر، بنیاد نخبگان پرداخت خواهد نمود.

ستاری گفت: در حوزه کشاورزی مسائل زیادی داریم و پارک ها و شرکت ها باید در حوزه کشاورزی وارد شوند. در واقع، محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است نه دولت.

بحث کشاورزی بسیار جدی بوده و سال جاری هم سال مهمی است و پارک های دانش بنیان استان ها باید در این زمینه عزم خود را جدی بگیرند.

ستاری گفت: باید سرمایه گذاران بخش خصوصی پارک خصوصی راه اندازی نمایند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید نمود که برطرف مشکل زباله به وسیله سواد، دانش افراد و اکوسیستم است و ربطی به دستگاه ندارد.

مشاغل زیادی می توان از زباله و بازیافت و چرخش آن ایجاد کرد؛ بنابراین فرهنگ دانش بنیان در کشور باید توسعه یابد.

وبلاگ ساعتچی علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حوزه های دانش بنیانی که هنوز در کشور کمرنگ هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوزه های دانش بنیانی که هنوز در کشور کمرنگ هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید