برومند: 40 میلیون یورو برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه ها اختصاص یافته است

به گزارش وبلاگ ساعتچی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سال جاری 40 میلیون یورو به دانشگاه ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی پرداخت شده که سهم هر دانشگاه تعیین است.

برومند: 40 میلیون یورو برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه ها اختصاص یافته است

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ ساعتچی مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت برگزاری بیستمین نمایشگاه دستاورد های پژوهش و فناوری و فن بازار (عرضه و تقاضای فناوری و جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور) که در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید، اظهار کرد: وزارت علوم از 26 تا 29 آذر 98 در این نمایشگاه ها حضور دارد و 4 برنامه عمده در دستور کار این وزارت خانه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران کشور، بیستمین نمایشگاه دستاورد های پژوهش و فناوری و فن بازار، دومین نمایشگاه تقاضای ساخت و فراوری ایرانی و هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب دانشگاهی از برنامه های وزارت علوم در این نمایشگاه است.

برومند در مورد جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: این جشنواره صبح روز سه شنبه 26 اذر ماه برگزار می گردد و اهداف آن ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در کشور و ارتقای منزلت و صندلی پژوهش و فناوری، معرفی توانمندی های پژوهشی، فناوری و نوآوری کشور، تشویق، تقویت و ایجاد انگیزه در اعضای هیئت علمی و پژوهشگران و فناوران کشور و هم چنین فراهم سازی زمینه گسترش پژوهش های هدفمند و موثردر جامعه است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مورد فرایند انتخاب پژوهشگران و فناوران توضیح داد: در مرحله اول انتخاب افراد توسط دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، فناوری در دستگاه اجرایی اجرا شده و مرحله دوم آنالیز برگزیدگان مرحله اول در دبیرخانه جشنواره و توسط کمیته داوران اجرا شده است.

وی درباره مهمترین شاخص های انتخاب پژوهشگران و فناوران برگزیده تاکید نمود: نقش آفرینی موثر در گسترش مرز های علمی و توسعه فناوری های ارزش افرین، ایفای نقش موثر در ارتباط مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با صنعت، اثربخشی فعالیت ها در حل مسائل با برطرف احتیاج های کلان کشور، تمرکز بر حل معضلات و مسائل روز جامعه، فعال بودن در عرصه بین المللی و ثبت اختراع، اکتشاف و ابتکار مهمترین شاخص هایی بودند که پژوهشگران و فناوران برگزیده شده اند.

برومند اضافه نمود: برای جشنواره سال جاری 363 پژوهشگر و فناور معرفی شده اند که در این میان 24 نفر مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: از تعداد این 24 نفر 18 نفر پژوهشگر و 6 فناور مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت.

تستا؛ پربارتر از شش دوره قبل

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مورد برگزاری نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری گفت: این نمایشگاه در دو بخش تقاضای فناوری و عرضه فناوری برگزار می گردد و هدف از برگزاری آن کنار یکدیگر قرار دادن توانمندی های فنی داخلی و احتیاجمندی فناورانه کشور و هم چنین ایجاد بستری مناسب برای همکاری و تفاهم فناوران و صنایع کشور است.

وی تاکید نمود: در نمایشگاه تستا شرکت ها سازمان ها ودستگاه های اجرایی و صنایع حضور خواهند داشت و احتیاجمندی های فناورانه خود را به نمایش خواهند گذاشت و در مقابل نیز دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و صنعتگران توانمندی های خود را ارایه خواهند داد.

برومند توضیح داد: مشوق هایی برای هر دو گروه شرکت نماینده در نظر گرفته شده که در صورت عقد تفاهم نامه یارانه تجاری سازی برای هر طرح از محل منابع وزارت علوم و هم چنین اعطای تسهیلات اقتصادی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته بیش از 900 تقاضای فناورانه در نمایشگاه تستا مستندسازی شده که از این بین 89 تفاهم نامه به امضا رسید.

وی در مورد شرایط تفاهم نامه های امضا شده توضیح داد: از این تعداد 19 مورد به عقد قرارداد نهایی منجر شد 8 طرح هنوز نهایی نشده است و 62 طرح نیز لغو شد.

برومند ادامه داد: سال 97 نزدیک به 3 هزار فناوری در سامانه نمایشگاه نمایه شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته 3 هزار فناوری در سامانه نمایشگاه نمایه شد، اما باید بدانیم که همه آن ها مورد آنالیز قرار نمی گیرد و سال گذشته از این میزان تنها 1400 طرح برگزیده شدند که در نهایت 89 تفاهم نامه را به دنبال داشت.

وی تاکید نمود: ا. ز. 182 طرحی که سال گذشته در نمایشگاه مورد توجه بخش های دولتی و خصوصی قار گرفته بودند رقمی معادل 300 میلیارد تومان سهم تفاهم نامه ها بود که در این میان 271 تقاضای تفاهم نامه داخلی و 4 تفاهم نامه خارجی نیز امضا شده است.

برومند در مورد تقسیم بندی قسمت های مختلف نمایشگاه گفت: نمایگاه سال جاری در فضای مفید 8 هزار و 290 متر مربع خواهد بود که در سالن شماره 5، 42 دانشگاه مستقر خواهند بود، 24 پژوهشگاه در سالن 27 حضور دارند، سالن شماره 6 میزبان 34 پارک علم و فناوری و مرکز رشد خواهد بود، 25 شرکت دانش بنیان در سالن شماره 25 مستقر هستند و تقاضا فناوری در سالن 7 نمایشگاه بین المللی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مورد ویژگی های نمایشگاه ساخت و فراوری ایرانی در سال 98 گفت: در نظر دریافت تسهیلات و مشوق های ویژه نمایشگاه جهت ارایه به طرفین عرضه و تقاضا و حضور صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری از ویژگی های مهم این نمایشگاه است و کوشش می گردد تا 9 رویداد قطعی در این دوره برگزار گردد.

وی اظهار کرد: سال جاری سه هزار و 528 فناوری در بیستمین نمایشگاه دستاورد های پزوهش و فناوری و فن بازار ارایه می گردد که با توجه به تعداد فناوری های عرضه شده در سال گذشته که 3 هزارو 199 فناوری بود یک رشد ده درصدی را شاهد هستیم.

برومند تاکید نمود: در حاشیه این دو نمایشگاه هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب دانشگاهی نیز برگزار می گردد که دانشجویان با استفاده از یارانه دانشجویی می توانند از محصولات آن استفاده نمایند. هم چنین ناشران معتبر نمایشگاهی نیز در این بخش حضور دارند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری یادآور شد: سال جاری 40 میلیون یورو به دانشگاه ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی پرداخت نموده ایم که سهم هر دانشگاه معین است و اگر دانشگاه ها از دستگاه ها و تجهیزات داخلی استفاده نمایند از تسهیلات بیشتری نیز برخوردار خواهند شد.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم برای وزارت علوم جهت دار کردن رساله های دانشگاهی است که این امر احتیاجمند یک نظام حمایتی بوده و ما کوشش می کنیم تا پژوهش ها در تحصیلات تکمیلی به سمت فناوری و تجاری سازی حرکت نمایند.

برومند خاطر نشان کرد: در نمایشگاه روز چهارشنبه مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها حضور خواهند داشت و ما کوشش می کنیم در این جلسه به مباحثی هم، چون گرنت پژوهشی و فناوری پرداخته و راه حل های راه اندازی سیستم تجاری سازی پژوهش ها را در وزارت علوم مورد آنالیز قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برومند: 40 میلیون یورو برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه ها اختصاص یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برومند: 40 میلیون یورو برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه ها اختصاص یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید