صنایع دستی، اولویت چندم مردم

به گزارش وبلاگ ساعتچی، خبرنگاران/آذربایجان شرقی در همین خانه شربت اوغلو که در دوران قاجار، محلی برای تجمع دسته های عزاداری و پخش شربت بین عزاداران حسینی بود، هنرمندانی جمع شده اند که با سرمایه ای کوچک، کارهای بزرگی می کنند.

صنایع دستی، اولویت چندم مردم

در دل کوچه پس کوچه های درب سرخاب و در خیابان ثقة الاسلام تبریز به خانه تاریخی شربت اوغلو برمی خوریم که شاید از معدود آثار باقی مانده در بافت تاریخی تبریز بوده که بر روی سر درب این خانه نوشته شده است بنیاد ایران شناسی.

طبقه اول خانه شربت اوغلو تحت عنوان خانه هنرمندان صنایع دستی به محل تولید آثار هنری و آموزش رشته های هنری متعدد برای هنرجویان و علاقه مندان تبدیل شده است، خانه هنرمندان هم مانند هر سازمان مردم نهاد دیگری، مسائل زیادی دارد که با اندک توجهی از سوی مسئولان امر، می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه صاردات غیرنفتی داشته باشد.

محمد رضا دانش گوهر، رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز با بیان اینکه فعالیت این خانه از سال 78 توسط تعدادی از هنرمندان آغاز شده است، می گوید: فعالیتمان در خانه هنرمندان در سطح شهرستان تبریز بوده و عضوگیری در آن به تدریج و پس از تدوین اساس نامه و آیین نامه آغاز شده است.

خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز، 110 عضو دارد

وی با اشاره به اینکه خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز، 110 عضو دارد، اظهار می کند: اعضای ما را بیشتر، هنرمندان بنام شهر تشکیل می دهند، حل مسائل هنرمندان و همگرایی یکی از اهداف تاسیس خانه هنرمندان است.

وی، آموزش صنایع دستی به علاقه مندان، قدردانی از برخی هنرمندان پیشکسوت و انجام حرکات راهبردی و هدایت هنرمندان برای فروش محصولات و صنایع دستی را از دیگر اهداف خانه هنرمندان عنوان می کند.

دانش گوهر از برگزاری سالانه سه الی چهار نمایشگاه هنری و صنایع دستی خبر داده و می گوید: اعضای خانه با شرکت در غرفه های این نمایشگاه ها برای پیشبرد فرهنگ استفاده از صنایع دستی و فروش و معرفی هنرهای تولیدی شان تلاش می کنند.

وی، حکاکی روی فلز و نقره، معرق کاری، تذهیب، نگارگری، هنرهای باتیک و ورنی و کیف و چرم را از حوزه های فعالیت خانه هنرمندان عنوان کرد و افزود: در مجموع در زمینه 22 مورد از صنایع دستی، فعالیت هایی در این خانه انجام می شود که آموزش نیز بخشی از آن است.

وی می گوید: به عنوان مثال، هنر سفالگری و ملیله کاری جزو هنرهایی هستند که توسط خانه هنرمندان در استان ما رواج پیدا می کنند.

آموزش کارهای هنری به نابینایان

رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز، آموزش کارهای هنری به نابینایان را از اقدامات انجام شده در خانه هنرمندان تبریز عنوان کرده و می افزاید: آموزش هنرهای صنایع دستی به بچه ها بی سرپرست و بدسرپرست هم در این مجموعه انجام می شود و به طور کلی آموزش، مهم ترین هدفی است که در خانه هنرمندان دنبال می شود.

وی اضافه می کند: آموزش هنر صنایع دستی با توجه به معضل بیکاری و متزلزل بودن شرایط اشتغال، راهی برای جذب جوانان به اشتغالزایی بوده و سال گذشته 228 با وجود تمامی محدودیت های مکانی و مالی، تحت آموزش قرار گرفته اند.

وی می گوید: در سال جاری هم به 128 نفر آموزش سوبسیددار و به 40 نفر نیز آموزش آزاد ارائه شده است و متعهد شده ایم تا قبل از عید، به 248 نفر آموزش سوبسیددار و به 50 نفر هم آموزش آزاد ارائه دهیم.

دانش گوهر با بیان اینکه صنایع دستی، اولویت چندم مردم هستند، اظهار می کند: تامین نیازهایی مانند نیاز خوراک و پوشاک جزو اولویت های اول مردم بوده و مردم پس از تامین نیازهای اولیه شان، خرید صنایع دستی را جزو برنامه هایشان قرار می دهند.

وی آموزش ها و اقدامات انجام شده در خانه هنرمندان را در بازاریابی برای صنایع تولیدی هنرمندان، موثر عنوان کرده و می گوید: بسکمک از هنرمندان ما ضمن آموزش، محصولات تولیدی شان را به بازار عرضه و بخشی از خانه هایشان را تبدیل به آموزشگاه کرده اند که خود این هم ارزش اضافه کرده ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز عضوی از یونسکو است، اظهار می کند: در تمامی نمایشگاه های بین المللی که از طرف یونسکو برگزار می شود، حضور داشته و در تبریز هم در گالری های مختلف، نمایشگاه بین المللی تبریز و نمایشگاه های مناسبتی که در خانه هنرمندان برگزار می شود، شرکت می کنیم.

رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز، بالا رفتن هزینه را از جمله مسائل گریبان گیر هنرمندان عنوان کرده و می گوید: وقت و هزینه ای که هنرمند ما برای تولید یک اثری هنری صرف می کند، قابل مقایسه با آثار مشابه خارجی و وارداتی نیست.

وی می افزاید: محصولات سفالی ما از خاک چینی یا کائولن درست می شوند که تنها دو معدن کائولن در دنیا وجود دارد، یکی در شهر کائولن چین و دیگری در زنوز مرندف اما همین محصولی که ما وقت و هزینه بیشتری برای آن صرف می کنیم، یک سوم قیمت از چین وارد شده و به فروش می رسد.

نبود فرهنگ خرید صنایع دستی در میان مردم

او می گوید: مشکل فرهنگی هم دیگر مسئله ای این حوزه بوده و به عنوان مثال، صدا و سیما تبلیغات بسیار محدودی را در این زمینه و آن هم مختص قشری خاص و کاملا تخصصی دارد. معتقد هستم باید در خانه تک تک مردم را زده و تاثیر هنر و به ویژه صنایع دستی را برایشان توضیح دهیم.

دانش گوهر، مشکل در فروش و نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات هنری را از دیگر مسائل حوزه هنر و صنایع دستی عنوان کرده و می گوید: سعی می کنیم محصولات را در نمایشگاه ها به فروش برسانیم، با تعدادی از مسئولان نیز صحبت هایی در خصوص تهیه و تامین هدایایشان در مناسبت ها و برنامه های مختلف از خانه هنرمندان شده است.

وی می افزاید: اگر فرهنگ استفاده از صنایع دستی نهادینه شود، محصولات هنری می توانند کادوی مناسبی برای جشن تولدها، مراسم عقد یا سایر مراسمات هم بوده و سبب پیشبرد هنر بومی و تولید داخلی شود.

او می گوید: بسکمک از هنرمندان به دلیل نبود بازار مناسب به منظور عرضه محصولاتشان، هنر را کنار گذاشته و به مشاغل دیگری روی آورده اند.

رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز خاطرنشان می کند: ما از فرصت دریافت وام و اعطای تسهیلات هم استفاده نکردیم، اما انتظار داریم فقط جایی بزرگ تر را برای توسعه و رونق کارهای هنری به ما اختصاص دهند.

وی با اشاره به تعدد خانه های تاریخی در تبریز متذکر می شود: تعداد زیادی از خانه های تاریخی خالی هستند و حتی بعد از مرمت هم استفاده خاصی از آن ها نمی شود، ثابت شده است که ارگان هایی با منابع مالی بیشتر از ما، نمی توانند به اندازه ما فعالیت هنری داشته باشند.

وی یادآور می شود: ما حمایت مالی نمی خواهیم، اما جایگاه تشکل های مردم نهاد برای مسئولان، توضیح داده شود، ادارات بسکمک مانند بیمه و ادارات مالیاتی در مراجعه ما ایجاد مشکل و مزاحمت می کنند، هنوز کلکه تشکل غیر دولتی، تشکل مردم نهاد و NGO در این شهر جا نیفتاده است.

دانش گوهر در پایان اظهار می کند: در دولت کنونی سعی شده است تا به سمن ها کمک شود و تعامل مسئولان مانند استانداران و فرمانداران با ما بهتر از گذشته شده است.

وی خاطرنشان می کند: نیازمند جای بزرگ تری برای تاسیس خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز هستیم و چه جایی بهتر از خانه های تاریخی که بازسازی شده و خالی مانده و یا در حال مستهلک شدن هستند.

بر اساس این گزارش؛ خانه شربت اوغلو از آثار مربوط به دوران قاجار بوده و در بنایی نزدیک به 1600 متر مربع پذیرای هنرمندان تبریزی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "صنایع دستی، اولویت چندم مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی، اولویت چندم مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید