اینجا جای باران شن می بارد

به گزارش وبلاگ ساعتچی، فارس نوشت: تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال آنالیز یک سیاره فراخورشیدی است که در آن به جای باران شن می بارد.

اینجا جای باران شن می بارد

سیارات فراخورشیدی به اشکال مختلفی وجود دارند، از سیارات متراکم و سنگی مانند زمین و مریخ گرفته تا غول های گازی مانند مشتری و زحل. اما بعضی از سیارات کشف شده در خارج از منظومه شمسی، حتی چگالی کمتری نسبت به غول های گازی دارند و به عنوان سیاره پف نموده، سیاره پشمکی یا سوپر-پاف شناخته می شوند. یکی از کم چگالی ترین سیارات فراخورشیدی شناخته شده، WASP-107b، اخیراً با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب مورد آنالیز نهاده شد و به نظر می رسد آب و هوای آن به میزان پف آن عجیب باشد.

این سیاره بیشتر جو است تا هسته، که جیمزوب بخار آب و دی اکسید گوگرد را در آن مشاهده می نماید. عجیب تر از همه، ابرهای ماسه ای سیلیکاته است که بین لایه های بالایی و پایینی جو، ماسه خواهد بارید. این سیاره تقریباً به بزرگی مشتری است اما جرم بسیار کوچکی مشابه جرم نپتون دارد.

  • سم آلتمن به مایکروسافت پیوست

  • حل معمای کره های مرموز پیدا شده در اقیانوس/ پای بیگانگان فضایی در میان است؟

  • واکنش وزیر ارتباطات به اختلال اخیر اینترنت

لین دسین نویسنده ارشد این مطالعه، در بیانیه ای می گوید: جیمزوب در حال متحول کردن خصوصیات سیارات فراخورشیدی است و بینش های بی سابقه ای را به دانشمندان ارائه می نماید. کشف ابرهای شنی، آب و دی اکسید گوگرد در این سیاره فراخورشیدی نقطه عطفی است. این درک ما از شکل گیری و تکامل سیاره ها را تغییر می دهد.

درک شکل گیری و تکامل این سیاره مهم است زیرا غیرممکن به نظر می رسد که این سیاره در مکان فعلی خود شکل گرفته باشد. تصور می شود که در منظومه ستاره ای دیگر شکل گرفته و در طول زمان به داخل مهاجرت نموده است. این می تواند چگالی بسیار کم آن را فراهم کند. مدار نزدیک آن به ستاره اش(ستاره ای که به دورش می شود) به این معنی است که دمای بسیار بالایی دارد و جو بیرونی آن به 500 درجه سانتیگراد می رسد. اما این دماها معمولاً به میزان کافی گرم نیستند که ابرهای سیلیکات را تشکیل دهند.

محققان این نظریه را مطرح می نمایند که باران ماسه ای در لایه های پایین تر و داغ تر تبخیر می شود و بخار سیلیکات (قبل از اینکه دوباره متراکم شود و ابرها را تشکیل دهد) در جو به سمت بالا حرکت می نماید مشابه چرخه آب روی زمین.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "اینجا جای باران شن می بارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا جای باران شن می بارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید