افشاگری روحانی از پشت پرده بعضی شایعه سازی ها ، باید با کرونا سازگار شویم ، پرداخت بیشتر وام معیشتی عواقب دارد

به گزارش وبلاگ ساعتچی، رییس جمهور با اشاره به پرداخت وام معیشتی به مردم گفت: به اندازه ای که توانایی داشتیم پرداخت کردیم. دولت می تواند بیشتر پول بدهد اما باید عواقب آن را هم دید.

افشاگری روحانی از پشت پرده بعضی شایعه سازی ها ، باید با کرونا سازگار شویم ، پرداخت بیشتر وام معیشتی عواقب دارد

به گزارش وبلاگ ساعتچی به نقل از ایسنا، حسن روحانی عصر امروز (شنبه) در ملاقات با جمعی از فعالان مالی با بیان اینکه مسائل فراوانی روبروی ما قرار گرفته ، گفت: دولت ها در معرض آزمایش بزرگی قرار گرفتند که چگونه اقتصاد خود را حفظ نمایند و در عین حال سلامت عمومی را نیز صیانت نمایند. در کشوری که وقتی کسی مبتلا به کرونا می گردد شبی هزار دلار هزینه درمانش می گردد و برایش چهارهزار دلار شارژ می نمایند با کشوری که در آن افراد مبتلا به رایگان مداوا می شوند بسیار فاصله وجود دارد. فشار زیادی در این زمینه بر دوش دولت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تجهیزات درمانی و پزشکی ما شرایطی است که بیمار پشت بیمارستان در انتظار نمی ماند، گفت: کاری که شرکت های دانش بنیان ما انجام دادند، قدم های بسیار خوبی بود. الان تقریباً احتیاج ما در زمینه ونتیلاتور رفع و اینکه ما خودمان سی تی اسکن، مواد شوینده و ماسک ان 95 را فراوری کنیم کار بزرگی است.

روحانی اظهار داشت: ویروس کرونا سبک زندگی را عوض نموده است.

رییس جمهور با اشاره به کوشش بانک ها برای یاری به جامعه در شرایط شیوع کرونا، تاکید نمود: 24 هزار میلیارد تومان وام یک میلیون تومانی برای مردم در نظر گرفته شد. ممکن است بگویند که یک میلیون پول زیادی نیست اما باید بدانیم که خیلی ها به همین پول احتیاج دارند. ما به اندازه ای که توانایی داشتیم پرداخت کردیم. البته مردم می گویند دولت بیشتر پرداخت کند، مگر پول ندارد؟ دولت می تواند بیشتر پول بدهد اما باید عواقب آن را هم دید. اگر پول بیشتری در اختیار مردم باشد آن وقت عواقب نقدینگی آن چیست؟

روحانی با بیان اینکه بخشی از جامعه پزشکی در ابتدای شیوع کرونا با ایثار جان خود و خطر کردن به صحنه مبارزه با کرونا آمدند، اظهار کرد: کار بزرگی در این دو ماه از سوی جامعه پزشکی و همه نهادهای مسئول صورت گرفته است. از دولت خواسته شد که احتیاجمندیهای داخلی را تامین کنیم و این کار انجام شد و الان به وزارت صمت این اجازه داده شده که کارخانه هایی که فراوری مازاد دارند آن را صادر نمایند.

وی ادامه داد: خیلی مهم است که در طول دو ماه از شرایط احتیاجمندی به بعضی محصولات پزشکی حالا به شرایطی برسیم که بعضی از کالاهای پزشکی را صادر کنیم. البته ما هنوز در بعضی موارد احتیاجمند تأمین مایحتاج پزشکی هستیم اما می توانیم قدم به قدم جلو رویم و مسائل خود را حل کنیم.

رییس جمهور اضافه کرد: هیچ دلیلی نداریم که چند ماه قرار است شرایط کرونایی ادامه یابد. این ویروس ناشناخته است و برایش واکسن و درمانی معین نشده و اگر به داروی درمان قطعی این ویروس نرسیم یا جهان نرسد در خرداد و تیر هم ممکن است با این بیماری روبرو باشیم.

روحانی تاکید نمود: پس اگر می گوییم سفر انجام نگردد، اجتماعات مردمی شکل نگیرد این باعث می گردد کسب و کارها تاثیر بگیرند و به همین دلیل باید برای اقتصاد کشور در بلند مدت تصمیم گیری کنیم چون هنوز نمی دانیم تا کی با این ویروس روبرو هستیم. ممکن است تا آخر سال هم طول بکشد.

وی اظهار کرد: اگر فراوری نماینده ای در داخل سال بتواند آنچه وام می گیرد را بازپس دهد و اگر این شدنی باشد بانکهای ما دست شان بازتر خواهد بود و می توان وام های خرد را پرداخت کرد. البته به شرطی که نقدینگی ما به 27 یا 28 درصد نرسد و مثلاً با برگرداندن آن وام تا اسفندماه نقدینگی ما 25 درصد باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه بورس کشور در ماه های اخیر درخشید، گفت: در شرایطی که بورس بسیاری از کشورها در این روزها دچار مشکل شدند اما بورس ما به خوبی کار خود را پیش برده است و اگر زمینه ارتباط بورس با بخش خصوصی تقویت گردد برندهایی در کشور هستند که اگر اعلام کند اوراقی دارم مردم می پذیرند و خریداری می نمایند تا حدی که شاید احتیاجی به حمایت بانک ها نباشد یا اگر هم بانک بخواهد حمایت کند راحت تر این کار را انجام می دهد.

روحانی با اشاره به اینکه توجه به دورکاری در بخش خصوصی برای خود صاحبان این بخش صرفه مالی دارد، اظهار کرد: فضای دیجیتالی می تواند بسیار به ما یاری کند و باید قبل از کرونا می پذیرفتیم که این فضا به کسب و کارهای ما یاری می نماید. هم خدمت بیشتری به مردم می دهد و هم این خدمات امنیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه در برابر کرونا باید با تدبیر و بدون دلهره عمل کنیم، گفت: کرونا وجود دارد و ما باید مراقبت کنیم و واقعیت را بپذیریم و خودمان را با آن سازگار کنیم. یعنی باید یک زندگی طبیعی اما توام با احتیاط داشته باشیم. این سختی در پیش روی ما قرار گرفته است و باید با آن کنار بیاییم.

روحانی در انتها با انتقاد از بعضی شایعه سازی ها در زمینه ورود نهاده ها به کشور به وسیله گمرک گفت: من از منشأ این شایعات باخبرم و می دانم چه کسی آنها را طراحی می نماید. همان کسی که نهاده را می آورد خودش هم شایعه درست می نماید. هنوز نهاده اش روی آب و در درون کشتی است اما می گوید وارد شده و گمرک تحویل نمی دهد. من خواهش می کنم از این شیوه ها در شرایط فعلی استفاده نگردد تا از این شرایط عبور کنیم که مطمئن هستم اگر هماهنگی و تدبیر لازم را داشته باشیم این اتفاق خواهد افتاد.

منبع: همشهری آنلاین

به "افشاگری روحانی از پشت پرده بعضی شایعه سازی ها ، باید با کرونا سازگار شویم ، پرداخت بیشتر وام معیشتی عواقب دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری روحانی از پشت پرده بعضی شایعه سازی ها ، باید با کرونا سازگار شویم ، پرداخت بیشتر وام معیشتی عواقب دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید