6 گامی که زنان در 45 تا 52 سالگی باید بردارند

به گزارش وبلاگ ساعتچی، در زمان یائسگی تخمدان ها مقدار کمتری استروژن و پروژسترون فراوری می نمایند که این روند معمولا در اواخر دهه 30 یا اوایل دهه 40 آغاز می گردد و عوارضی هم برای زنان در پی دارد.

6 گامی که زنان در 45 تا 52 سالگی باید بردارند

در حالت طبیعی یائسگی در 45 تا 52 سالگی در زنان اتفاق می افتد؛ نشانه های یائسگی در زنان فرق دارد ضمن این که واکنش آن ها نیز با هم تفاوت دارد. بنابر گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به هر حال برای حفظ سلامت در دوران یائسگی، برداشتن شش قدم لازم است:

- مراقبت از موها: تغییرات هورمونی دوران یائسگی همراه با نازک شدن مو ها و ریزش مو است. خبر خوب این است که یک رژیم غذایی مغذی همراه با مصرف مولتی ویتامین ها برای جلوگیری از شنمایندگی و خشکی مو می تواند مفید باشد.

- مراقبت از دندان ها: یائسگی همراه با تغییراتی در سلامت دهان و دندان از جمله عقب نشینی لثه ها و افزایش حساسیت های دندانی است. مسواک زدن و استفاده روزانه از نخ دندان همراه با مراجعات منظم به دندان پزشک، استفاده از مقادیر کافی ویتامین D و کلسیم برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و صحبت با پزشک درباره استفاده از مکمل های ویتامین D، برای پیشگیری از مسائل دهان و دندان لازم است.

- مدیریت وزن: تغییرات هورمونی دوران یائسگی همراه با کاهش توده عضلانی و افزایش وزن است. کاهش استروژن در واقع منجر به ایجاد چربی در اطراف شکم و باسن می گردد. در عین حال انجام حداقل 3 بار در هفته ورزش های هوازی میانه و اضافه کردن غذا های کم کالری به رژیم غذایی، منجر به مدیریت موثرتر وزن در دوران یائسگی خواهد شد.

- بازسازی پوست: خشکی پوست و در پی آن افزایش چین و چروک های پوستی به علت کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی شایع است. برای مقابله با این تغییرات پوستی استفاده از مرطوب نماینده های حاوی پروتئین سویا و یا کرم های رتینوئید کم قدرت توصیه می گردد. ترکیبات ضد پیری رتینوئید ها ثابت شده است. ضمن اینکه نوشیدن مقادیر زیادی آب به آبرسانی پوست یاری می نماید.

- محو کردن لکه های پوست: در آغاز یائسگی یا به طور جزئی تر، هنگامی که بدن برای یائسگی آماده است، سطح هورمون های زنانه از جمله استروژن، به طور قابل ملاحظه ای افت می نماید و، اما سطح آندورژن که هورمون مردانه است؛ به همان میزان همیشگی در بدن باقی می ماند. در این شرایط بدن شما تجربه افزایش هورمون های مردانه را خواهد داشت.

بروز آکنه به طور معمول در یائسگی موقتی است و پس از به ثبات رسیدن هورمون ها با گذشت زمان از میان می رود. با این حال انتخاب رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم قند، و سرشار از خوراکی های ضد التهاب به منظور کاهش علائم آکنه لازم است.

- بهبود روند خواب: مسائل مربوط به خواب در زنان بالای 40 سال بیشتر است. با افزایش سن، بروز تغییرات فیزیکی و هورمونی در بدن زنان، خواب آنان را سبک تر می نماید. اختلالات خواب در دوران یائسگی به مراتب شایع تر است. زنان اغلب در طول شب بیدار و در طول روز خسته ترند. گرگرفتگی و تعریق شبانه ناشی از پایین بودن سطح استروژن نیز ممکن است این مسائل را تشدید نمایند. خرناس کشیدن در زنان یائسه شایع تر است و می تواند خوابشان را مختل کند. در نظر گرفتن برنامه منظم خواب و بیداری، اجتناب از مصرف سیگار و الکل، اجتناب از کافئین چند ساعت قبل از خواب و انتخاب محیط تاریک با دمای مناسب، تا حد زیادی از مسائل خواب مرتبط با سن جلوگیری می نماید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرارو

به "6 گامی که زنان در 45 تا 52 سالگی باید بردارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 گامی که زنان در 45 تا 52 سالگی باید بردارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید