5 ویژگی که لپ تاپ تازه شما باید داشته باشد

به گزارش وبلاگ ساعتچی، اگر در پی خرید یک لپ تاپ تازه هستید، به راحتی ممکن است با صدها گزینه موجود گیج شوید. به نظر می رسد هر لپ تاپی مجموعه ای متفاوت از امکانات ضروری را تبلیغ می کند که بر سردرگمی شما می افزاید. اما حقیقت این است که بیشتر این موارد فقط برای به دست آوردن پول شما تبلیغات اغراق آمیز هستند. در واقع، بیشتر لپ تاپ ها دارای ویژگی های اساسی مشترکی هستند که باید به آن ها اهمیت دهید و تنها پس از انتخاب آن ها، باید نگران ویژگی های اضافی خاص نیاز خود باشید. در ادامه به 5 ویژگی مهم می پردازیم که اگر می خواهید یک لپ تاپ تازه بخرید، باید به آن ها توجه کنید.

5 ویژگی که لپ تاپ تازه شما باید داشته باشد

ظرفیت مناسب رم

هر لپتاپی به حافظه رم احتیاج دارد، پس بهتر است جستجوی خود را از همین قسمت آغاز کنید. رم را می توان به عنوان میز کار لپ تاپ تصور کرد. هرچه میز کار بزرگ تر باشد، می توانید همزمان روی پروژه های بیشتری کار کنید. اما درنهایت، همیشه بیشتر به معنای بهتر نیست. اگر هرگز قصد ندارید روی هفت پروژه به طور همزمان کار کنید، پس به میزی که ظرفیت هفت پروژه را داشته باشد احتیاج ندارید. رم هم به همین شکل عمل می کند.

هرچه رم بیشتری داشته باشید، کامپیوتر شما بدون احتیاج به بستن برنامه ها می تواند کارهای بیشتری را به طور همزمان انجام دهد. در سال 2024 هم بسکمک از کاربران به رم 64 گیگابایتی احتیاجی ندارند و برای برخی کاربران رم 8 گیگابایتی کافی است. اما بهتر حداقل ظرفیت 16 گیگابایت را برای رم لپ تاپ انتخاب کنید تا در چند سال آینده هم با مسئله ای روبرو نشوید. البته خوشبختانه بسکمک از لپ تاپ ها از قابلیت ارتقای رم پشتیبانی می کنند و در نتیجه حتی اگر در حال حاضر لپ تاپ شما ظرفیت رم پایینی داشته باشد، در آینده می توانید رم آن را ارتقا دهید.

استفاده از SSD به عنوان تنها فضای ذخیره سازی

همان طور که در یک کارگاه به فضایی برای نگه داری ابزار و وسایل خود احتیاج دارید، لپ تاپ شما نیز برای نگه داری اطلاعات به فضایی اختصاصی احتیاج دارد. حافظه های SSD و هاردهای HDD حکم انباری لپ تاپ را دارند. اما همه انباری ها شبیه هم نیستند و این مورد در مورد فضای ذخیره سازی لپ تاپ هم صدق می کند. بسکمک از لپ تاپ ها هنوز از HDD به عنوان گزینه ذخیره سازی استفاده می کنند که بهتر است از آنها اجتناب کنید.

در گذشته، HDD نسبت به SSD از نظر قیمت برتری داشت. شما می توانستید با قیمت بسیار ارزان تری نسبت به SSD، هارددیسک های بزرگ تری خریداری کنید. اگرچه این موضوع تا حدی هنوز هم صحت دارد، اما قیمت SSDها به طرز چشمگیری کاهش یافته است. اما مزایای SSD نسبت به HDD، به خصوص در لپ تاپ ها، بسیار مهم است. SSDها در مقایسه با HDDها، سرعت بسیار بالاتری در دسترسی به اطلاعات دارند. تا به حال برای انتقال یک فایل از یک پوشه به پوشه دیگر در لپ تاپ تان اقدام کرده اید و مجبور شده اید با تماشای نوار پیشرفت، دقایق طولانی را سپری کنید؟ صرف نظر از مقدار فایل، یک SSD این فرایند را سریع تر از یک HDD انجام می دهد و به بوت شدن سریع تر لپ تاپ شما نیز کمک می کند.

ماهیت لپ تاپ ها به گونه ای است که احتیاجمند SSD هستند. برخلاف هارددیسک های چرخشی سنتی، SSD هیچ قطعه متحرکی ندارد. در حالی که انداختن یا ضربه زدن بیش از حد به لپ تاپ هرگز ایده خوبی نیست، HDDها در برابر این آسیب ها به ویژه آسیب پذیر هستند. از طرف دیگر، SSD در این زمینه دوام بیشتری دارد.

همه SSDها نیز شبیه هم نیستند، پس حتما مشخصات آن ها را بررسی کنید. دو نکته مهم وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید: این که آیا SSD یک درایو 2.5 اینچی است یا M.2، و این که آیا از طریق SATA یا NVMe متصل می شود. درایوهای 2.5 اینچی بزرگ تر از M.2 هستند و SATA اتصال کندتری نسبت به NVMe دارد. اگر در پی سریع ترین گزینه هستید، NVMe را انتخاب کنید که تقریبا همیشه از نظر فرم فاکتور M.2 خواهد بود.

درست شبیه به رم، شما می توانید هر مقدار فضای ذخیره سازی که می خواهید خریداری کنید، اما صرفا این که امکانش وجود دارد، به این معنا نیست که به آن احتیاج دارید. هرچه فضای ذخیره سازی بیشتری تهیه کنید، قیمت لپ تاپ شما به خصوص در سرعت های بالاتر افزایش خواهد یافت. شما همچنان لپ تاپ هایی را پیدا می کنید که فقط 256 گیگابایت SSD ارائه می دهند، اما توصیه می کنیم حداقل 512 گیگابایت یا حتی بیشتر را انتخاب کنید. اگر یک لپ تاپ خریداری کنید که فضای ذخیره سازی بالایی ندارد و در ادامه می خواهید این ظرفیت را افزایش دهید، باید به سراغ درایوهای اکسترنال بروید.

استفاده از CPU نسبتا نو

بار دیگر در همان مثال کارگاه، باید بگوییم که پردازنده مانند استادکار ماهر است. شما می توانید هر چقدر که می خواهید فضای کارگاهی و انبار ابزار داشته باشید، اما بدون کسی که کار را انجام دهد، کارگاه بی فایده است. CPU تمام کارهای سنگین را در اجرای برنامه ها، از جمله خودِ سیستم عامل، برعهده دارد. درست همان طور که یک استادکار ماهرتر می تواند پروژه ای را سریع تر تکمیل کند، پردازنده قدرتمندتر نیز می تواند کارها را با بازدهی بیشتری به اتمام برساند. همچنین، اگر گزینه ای قدیمی را انتخاب کنید، لپ تاپ شما به مقدارٔ حدبیشتر عمر مفیدش کار نخواهد کرد.

با این حال، انتخاب CPU می تواند با توجه به ترجیحات شما در مورد سیستم عامل و احتیاجتان به آینده نگری کمی پیچیده شود. اگر مک بوک می خواهید، تنها می توانید تراشه های اختصاصی اپل را انتخاب کنید. این شرکت چند سال پیش حذف تدریجی پردازنده های اینتل را آغاز کرد. شما می توانید تراشه های M1 یا M2 را انتخاب کنید و برای کاربری های معمولی (گشت وگذار در وب، نوشتن ایمیل، تماشای ویدیو)، تراشهٔ M1 کاملاً مناسب خواهد بود. اپل به طور مشهور از دستگاه های خود برای سال های زیادی (به طور میانه هفت سال) پشتیبانی می کند، اما اگر خواهان طولانی ترین پشتیبانی یا احتیاج به توان پردازشی بیشتری هستید، تراشه M2 را انتخاب کنید.

به غیر از لپ تاپ های مک بوک، برای انتخاب پردازنده دو گزینه اینتل و AMD پیش روی شما واقع شده است. این پردازنده ها تقریبا هر سال به روز می شوند و بهتر است نوترین گزینه ای را که بودجه تان اجازه می دهد انتخاب کنید. برای پردازنده های اینتل، حداقل به سراغ نسل سیزدهم (13th Gen) بروید و برای AMD، سری 6000 آخرین نسل قابل قبول است.

اینکه پردازنده اینتل یا AMD را انتخاب کنید بستگی به بودجه و احتیاج شما دارد. پردازنده های اینتل عموما قدرتمندتر شناخته می شوند و سری 6000 ای ام دی هم رده نسل دوازدهم (12th Gen) اینتل است. در مقابل، پردازنده های AMD معمولا ارزان تر هستند و در نتیجه قیمت نهایی لپ تاپ را پایین می آورند. از نظر نسبت کارایی به قیمت، AMD می تواند انتخاب خوبی باشد. برای بسکمک از کاربران، انتخاب بین اینتل و AMD به مقدار انتخاب بین کوکاکولا و پپسی سلیقه ای است.

البته همیشه قدرت بیشتر به معنای بهتر بودن نیست. برای یک لپ تاپ مالی که برای وب گردی و کار با نرم افزارهای اداری استفاده می شود، پردازنده های Intel Core i3 یا AMD Ryzen 3 مناسب هستند. اما اگر توان مالی بیشتری دارید، بهتر است حداقل یک Intel Core i5 یا AMD Ryzen 5 تهیه کنید. مدل های قوی تر برای بازی و کارهای تولید محتوا مناسب هستند.

چیزی که احتیاجی نیست روی آن هزینه زیادی کنید، لپ تاپ هایی هستند که وعده استفاده از NPU (واحد پردازش عصبی) را می دهند یا از عبارت کامپیوتر مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کنند. در حالی که هر دو شرکت اینتل و ای ام دی ادعاهای بزرگی در مورد NPU و کامپیوترهای هوش مصنوعی مطرح می کنند، حقیقت این است که سیستم عامل ویندوز هنوز برای این سخت افزارها به طور کامل بهینه نشده و نمی تواند از تمام توانایی های آن ها استفاده کند. از طرف دیگر، ویندوز 11 حتی بدون NPU نیز قابلیت های هوش مصنوعی مانند سرویس مجذوب کننده Copilot را ارائه می دهد.

به پورت های لپ تاپ توجه کنید

بسکمک از کاربران زمانی که در پی خرید لپ تاپ نو هستند، معمولا چندان به تنوع پورت های لپ تاپ توجه نشان نمی دهند. این روزها بسکمک از لپ تاپ هایی که بدنه خیلی باریکی دارند، معمولا از درگاه کارت حافظه SD بهره نمی برند و حذف پورت HDMI هم روز به روز رایج تر می شود. اگر هرکدام از این موارد برای شما ضروری هستند، حتما بررسی کنید که لپ تاپی که به آن علاقه مندید آن ها را داشته باشد. اما پس از آن، باید به درگاه های USB موجود در آن لپ تاپ توجه کنید.

در گذشته، پورت USB-A بیشترین اهمیت را داشت ولی حالا روز به روز تعداد بیشتری از لپ تاپ USB-C را جایگزین USB-A می کنند. با این حال، USB-C علی رغم وعده ساده سازی، پیچیدگی های زیادی ایجاد کرده است. این درگاه می تواند به طور بالقوه لپ تاپ شما را شارژ کند، سیگنال تصویر را به مانیتور ارسال کند و داده ها را با سرعت های مختلف انتقال دهد. اما توجه داشته باشید که همه درگاه های USB-C قادر به انجام هر سه کار نیستند و برخی از آن ها نیز کندتر از سایرین هستند.

اگر در پی بهترین گزینه هستید، در پی درگاه USB-C باشید که از Thunderbolt 4 پشتیبانی می کند. تاندربولت که معمولاً با سخت افزار اپل شناخته می شود، روی لپ تاپ های ویندوزی نیز در دسترس است. درگاه های USB-C با تاندربولت 4 قادر به تأمین انرژی مانیتورهای سازگار و شارژ سریع دستگاه شما هستند.

موضوع گیج کننده این است که درگاه های USB4 USB-C نیز می توانند از تاندربولت 4 پشتیبانی کنند، اما همیشه اینطور نیست. اگر می خواهید کمی هزینه را کاهش دهید و همچنان از بیشتر مزایای درگاه تاندربولت بهره مند شوید، می توانید یک درگاه USB4 را انتخاب کنید که از آن پشتیبانی نمی کند. این به شما چیزی معادل تاندربولت 3 می دهد که از نظر انتقال داده و تأمین انرژی همچنان بسیار سریع است.

در صورت امکان، سعی کنید لپ تاپی را انتخاب کنید که حداقل دو درگاه USB-C داشته باشد (هرچه سریع تر، بهتر). همچنین اگر فضای کافی در بدنه لپ تاپ وجود دارد، داشتن یک یا دو درگاه USB-A برای سازگاری با هر گونه درایو خارجی قدیمی یا درایو دیسک اکسترنال هم ضرری ندارد. با این حال، هر روز لوازم جانبی بیشتری به سمت استفاده از USB-C حرکت می کنند. اگر خرید لوازم جانبی نو یا استفاده از مبدل برای شما مسئله ای ندارد، می توانید تنها با درگاه های USB-C کار خود را راه بیندازید.

نمایشگر مجذوب کننده و باکیفیت

برخلاف کامپیوترهای دسکتاپ، نمایشگر لپ تاپ قابل تعویض نیست؛ پس هنگام خرید لپ تاپ، در زمینه کیفیت آن نباید صرفه جویی کنید. سه عامل کلیدی در انتخاب نمایشگر لپ تاپ عبارتند از سایز، رزولوشن و روشنایی.

مقدار: هرچند به نظر می رسد نمایشگر بزرگ تر بهتر است، اما به خاطر داشته باشید که با افزایش مقدار، قابلیت جابجایی دستگاه کاهش می یابد. حاشیه های نمایشگر روزبه روز باریک تر می شوند، به طوری که امروزه یک لپ تاپ 13 اینچی در همان فضایی جای می گیرد که پیش تر یک لپ تاپ 11 اینچی قرار می گرفت. البته همچنان تفاوت محسوسی بین لپ تاپ 13 اینچی و 15 اینچی وجود دارد. در صورتی که برای کار خود به فضای بیشتری روی نمایشگر احتیاج دارید، مدل های بزرگ تر را انتخاب کنید. اما اگر قابلیت حمل اهمیت زیادی دارد، یک لپ تاپ 13 اینچی با رزولوشن مناسب برای شما کفایت می کند.

رزولوشن: امروزه حتی برای لپ تاپ های 13 اینچی نیز حداقل رزولوشن 1920×1080 را در نظر بگیرید. برخی از دستگاه ها مانند لپ تاپ های سرفیس از نسبت تصویر 3:2 استفاده می کنند که مربعی تر از حالت مستطیلی سنتی است، اما این مدل ها معمولا رزولوشنی بالاتر از 1080p دارند. امکان ارتقا به رزولوشن 4K نیز وجود دارد، اما به یاد داشته باشید که این کار باعث کاهش عمر باتری می شود و ممکن است نوشته ها روی صفحه های کوچک تر بسیار ریز به نظر برسند و احتیاج به تنظیمات داشته باشند.

صفحه نمایش لمسی: احتمالا بیشتر کاربران احتیاجی به صفحه نمایش لمسی ندارند. همچنین در مک بوک ها اصلا چنین قابلیتی ارائه نمی شود. اگر در پی تجربه ای شبیه به تبلت هستید، می توانید به سراغ لپ تاپ های لمسی بروید. در غیر این صورت، احتیاجی به صرف هزینه اضافی برای این قابلیت نیست، چرا که صفحه نمایش لمسی باعث کاهش عمر باتری هم می شود. این ویژگی بیشتر یک ویژگی جانبی است تا یک ضرورت.

عمر باتری مناسب

چند سال پیش، خشنود می شدید که بتوانید با یک لپ تاپ معمولی، تا سه تا پنج ساعت بدون وصل کردن به برق کار کنید. اما حالا اوضاع فرق کرده است. پردازنده ها (CPU) و باتری ها بهتر شده اند. در صورت امکان، در پی لپ تاپی باشید که تا هشت ساعت شارژ نگه می دارد. اما به آمارهای تولیدکننده اعتماد نکنید، چون بیشترشان اغراق می کنند. در این زمینه بهتر است به بررسی های صورت گرفته سر بزنید تا ببینید باتری لپ تاپ موردنظر چقدر دوام می آورد.

با این حال، عمر باتری به نوع استفاده شما هم بستگی دارد. تایپ کردن ایمیل به مدت هشت ساعت در روز، انرژی بسیار کمتری نسبت به بازی کردن یا تماشای ویدیوی 4K در همین مدت مصرف می کند. اگر در پی لپ تاپ گیمینگ هستید، عمر باتری اهمیت کمتری پیدا می کند، چون بهترین عملکرد را زمانی خواهید داشت که به پریز برق وصل باشید.

انتخاب های شما در بخش های دیگر نیز بر عمر باتری تأثیر می گذارد. رزولوشن بالاتر و صفحه نمایش روشن تر معمولاً عمر باتری را کاهش می دهند، در حالی که یک پردازنده کم مصرف تر (مانند Intel i3) ممکن است دوام باتری را نسبت به قوی ترین گزینه ها افزایش دهد. اگر در پی پردازنده قدرتمندتر بدون قربانی کردن زمان نگه داری شارژ هستید، خرید نسل نوتر پردازنده می تواند به برآورده شدن این خواسته کمک کند. اما در کل با خرید لپ تاپ کمی سنگین تر یا با توان کمتر، می توانید شارژدهی بهتری را تجربه کنید.

دیگر نکات مهم

بخش زیادی از انتخاب لپ تاپ به این بستگی دارد که قصد دارید برای چه کاری از آن استفاده کنید و چه اولویت های دیگری دارید. اول از همه باید باید هدف اصلی خود را برای انتخاب لپ تاپ مشخص کنید. اگر می خواهید با استفاده از آن بازی کنید یا ویدیو ادیت کنید، پس باید یک لپ تاپ با گرافیک قدرتمند خریداری کنید. اما اگر فقط به چیزی برای نوشتن ایمیل یا مرور وب احتیاج دارید، با صرف نظر از کارت گرافیک می توانید هزینه زیادی را صرفه جویی کنید.

از سوی دیگر یک لپ تاپ ممکن است از قلم لمسی هم پشتیبانی کند ولی چنین مشخصه ای فقط برای تعداد محدودی از کاربران مفید خواهد بود. بنابراین لیستی از ویژگی های مهم برای خود را مشخص کنید تا هم انتخاب از بین گزینه های مختلف راحت تر شود، و هم اینکه بی فایده هزینه بیشتر از احتیاج را پرداخت نکنید.

منبع: PCWorld

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 ویژگی که لپ تاپ تازه شما باید داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ویژگی که لپ تاپ تازه شما باید داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید