چه چیزی جنگنده اف 35 را پنهان کار می نماید؟

به گزارش وبلاگ ساعتچی، اف -35 لایتنینگ یک هواپیمای جنگی چندمنظوره پنهانکار است که برای ماموریت های برتری هوایی و حمله ساخته شده است.

چه چیزی جنگنده اف 35 را پنهان کار می نماید؟

به گزارش وبلاگ ساعتچی ، جنگنده پنهان کار اف 35 تازه ترین نمونه از تاریخچه طولانی طراحی هواپیماهای پنهانکار است. تمرکز اصلی در اینجا کاهش قابلیت شناسایی هواپیما با استفاده از رادار است. رادار با بازتاب امواج از هواپیما و بازگشت به منبع عمل می نماید - بنابراین یک هواپیمای پنهانکار برای به حداقل رساندن این بازتاب طراحی شده است.

بر اساس گزارش روزیاتو، هواپیماهای پنهانکار معمولاً دارای سطوح صاف و لبه های تیز هستند. این طراحی به منحرف کردن امواج رادار از گیرنده یاری می نماید و در نتیجه باعث می گردد هواپیما کم تر روی صفحه رادار دیده گردد.

اف -35 دارای سطوح صاف و ترکیبی، لبه های اره ای و زوایای داخلی تیز است که همگی برای به حداقل رساندن بازتاب راداری طراحی شده اند. تسلیحات آن نیز به جای اینکه به صورت خارجی آویزان شوند، به صورت داخلی ذخیره می شوند تا ردیابی بیشتر به حداقل برسد.

استفاده از مواد جاذب امواج رادار

انتخاب مواد نیز نقش مهمی در قابلیت های پنهانکاری دارد. سطح بدنه این هواپیما از پوشش های ویژه ای استفاده می نماید که برای جذب امواج رادار به جای انعکاس آن ها طراحی شده اند. این می تواند شامل موادی مانند فریت (ferrite) یا ساختارهای پیچیده کربنی باشد.

اجتناب از شناسایی موتور

به عنوان آخرین ویژگی مهم ضد شناسایی، موتورهای اف 35 بسیار متفاوت هستند. اگزوز موتور داغ منبع اصلی شناسایی شدن است و هواپیماهای پنهانکار برای به حداقل رساندن آن اقداماتی انجام می دهند. موتورها برای دستیابی به این هدف از سیستم های خنک نماینده و نازل های انحراف دهنده استفاده می نمایند.

حتی با پیشرفته ترین طراحی و ویژگی های پنهانکاری، اف 35 کاملاً غیرقابل شناسایی نیست. با این حال، چنین تکنیک هایی اثربخشی شناسایی، مسافتی که هواپیما در آن شناسایی می گردد و توانایی سیستم های دفاعی برای ردیابی و هدف قرار دادن آن را کاهش می دهند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "چه چیزی جنگنده اف 35 را پنهان کار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه چیزی جنگنده اف 35 را پنهان کار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید