نکات مهم پروازی برای خانم های باردار

به گزارش وبلاگ ساعتچی، اگر باردار هستید احتمالاً پرواز دیگر ایده خوبی به نظر نخواهد آمد. از جایگاه های شلوغ گرفته تا احتمال تماس با تشعشعات مضر، دلیل های زیادی برای پرواز نکردن طی این دوران وجود دارد. البته سفرهای هوایی به صورت بالقوه جزو فعالیت های کم خطر هستند که اگر در سلامت فیزیکی کامل به سر ببرید اطمینان آن بالاتر نیز می رود. به علاوه اگر از قبل بدانید که چگونه باید خود را برای پرواز آماده کنید، می توانید سفری آسوده و ایمن را تجربه کنید و از آن لذت ببرید . فرقی ندارد بلیط هواپیما خارجی در دست دارید یا در داخل ایران پرواز می کنید، این نکات را به یاد داشته باشید.

نکات مهم پروازی برای خانم های باردار
  1. مشورت با پزشک معالچ

معمولاً اگر بارداری سالمی را پشت سر می گذارید، سفر هوایی مسئله ای را برایتان ایجاد نمی کند. هر چند همواره باید درباره مراقبت های لازم با پزشک خود مشورت و بعد پروازتان را رزرو کنید. اگر احتمال خطر وضع حمل زودهنگام یا بارداری پر خطر وجود داشته باشد، احتمالاً پزشک متخصص از پرواز شما جلوگیری کند. به علاوه پزشکتان بعد از گذشت هفته سی و ششم بارداری شاید پیشنهاد کند که پرواز را به بعد از وضع حمل موکول نمایید.

  1. تشعشعات پیرامون پرواز

بعضی از خانم های باردار نگران تماس با تشعشعات حین پرواز هستند. خوشبختانه مقدار این تشعشعات برای مسافران هوایی در یک پرواز به قدری کم است که نمی تواند برای سلامتی آن ها مسئله ای ایجاد کند؛ اما اگر برای کار یا دلایل دیگری تعداد دفعات پروازتان زیاد بود، باید حتماً با پزشک مشورت نموده و از این میزان بکاهید. بعضی از خانم ها هم نگران دستگاه های امنیتی فرودگاه هستند که از اشعه ایکس استفاده می نمایند. این ماشین ها برای آن که تصویر دقیقی از تمام اشیا پنهان به مأمور امنیتی بدهند از این اشعه بهره می گرفتند اما با افزایش نگرانی ها در خصوص مضرات این اشعه، واحد امنیتی دستگاه های جدیدی را به کار گرفت که از امواج رادیویی استفاده می نمایند. موج های رادیویی به گفته متخصصان برای بدن ضرر بسیار اندکی دارند. هر چند اگر باز هم نگران بودید می توانید درخواست کنید که درباره شما از بازرسی بدنی استفاده گردد. حتی دستگاه های فلزیاب فرودگاه هم دیگر از اشعه ایکس استفاده نمی نمایند.

  1. سایر خطرات پرواز در دوران بارداری

تمام مسافران هوایی در معرض درصد کمی از ریسک لخته شدن خون در پروازهای طولانی هستند. شما می توانید این ریسک را با پوشیدن جوراب های تنگ مخصوص، بلند شدن از جایگاه و قدم زدن در راهروی هواپیما و انجام دادن تمرینات پا در جایگاه برای افزایش گردش خون کاهش دهید. به علاوه، بعضی از زنان نگران کاهش سطح اکسیژن در کابین هواپیما هستند اما اگر شما یک بارداری سالم را پشت سر می گذارید نباید نگران این موضوع باشید.

  1. بهترین زمان برای پرواز

بعد از آن که پزشک متخصص آزمایش های لازم را انجام داد و مشخص شد که پرواز برایتان خطری ندارد، باید در نظر بگیرید که چه زمانی برای پرواز شما مناسب تر خواهد بود. بسیاری از متخصصان سلامتی اعتقاد دارند که دومین مرحله از سه مرحله بارداری بهترین زمان برای سفر هوایی است. این دوره کمترین ریسک وضع حمل زودهنگام و سقط را داشته و به خاطر برطرف مسائل گوارشی و تهوع دوره اول، راحتی بیشتری را هم برای خانم های باردار در پی دارد.

  • قوانین ایرلاین مربوطه برای خانمهای باردار
  • قبل از آن که خرید بلیط هواپیما را تهیه کنید، حتماً درباره سیاست های ایرلاین مربوطه برای خانم های باردار آگاه شوید و قوانین آن را مطالعه کنید. این قوانین می توانند در ایرلاین های مختلف بسیار متفاوت باشند. بعضی از آن ها برای خانم های باردار هیچ محدودیتی ندارند و بعضی دیگر حتماً گواهی پزشک از شما می خواهند. بسیاری از ایرلاین های بین المللی سفرهای هوایی را بعد از ماه هشتم بارداری ممنوع می نمایند.

    5

  • اطلاعات لازم درباره واکسنها
  • اگر برنامه دارید که به کشوری دیگر سفر کنید، حتماً درباره زمینه سلامتی آن کشور تحقیق نمایید. اگر به کشوری می روید که برای مسافران بعضی واکسن ها را اجباری اعلام نموده، باید از قبل با پزشک متخصصتان درباره آن ها صحبت کنید تا خیالتان از بابت سلامت جنین راحت باشد. بعضی از متخصصین می توانند شما را به مرکزی در کشور مقصد معرفی نمایند تا مراقبت های لازم را در آنجا ادامه دهید.

    6

  • بستن چمدان ها
  • بعد از تحقیق درباره کشور مقصد و خرید بلیط هواپیما ارزان ، وقت آن رسیده که چمدان هایتان را ببندید. واضح است که بار شما بسته به مقصدتان و کاری که می خواهید در آنجا بکنید مشخص می گردد؛ اما اگر در دوران بارداری سفر می کنید، باید این نکته مهم را در نظر بگیرید: وزن چمدان؛ به عبارت دیگر باید بگوییم که کیف داخل کابین را خیلی سنگین نکنید. پزشک شما حتماً درباره میزان باری که می توانید حمل کنید به شما شرح می دهد.

    7

  • پوشیدن لباس راحت
  • برای پرواز از لباس های آزاد و کفش های راحت بهره ببرید. لباس هایتان را لایه لایه انتخاب کنید که بتوانید به سادگی در مواقع لزوم از آن کم نموده یا بیشترش کنید. یک ژاکت اضافه یا سوئی شرت هم می تواند به عنوان پتو یا بالش برایتان عمل کند.

    8

  • غذای مناسب و نوشیدن آب
  • اگر یک پرواز داخلی را پیش رو دارید احتمالاً غذای زیادی انتظارتان را نمی کشد، پس باید با خود اسنک و خوراکی های مناسب به همراه داشته باشید. حتی اگر در پرواز طولانی و بین المللی هم بودید می توانید به خاطر محدود بودن انتخاب و داشتن رژیم مشخص و پرهیز غذایی، با خود غذای آماده به همراه ببرید. با توجه به اینکه هوای داخل کابین رطوبت بسیار اندکی دارد، باید حتماً به اندازه کافی آب بخورید. متأسفانه بخش امنیت به مسافران اجازه نمی دهد که در قسمت امنیت آب به همراه ببرند اما می توانید از فرودگاه یک بطری آب تهیه کنید.

    9

    1. چند قدم بیشتر

    بعضی از خانم های باردار احساس درد در پایین کمر را تجربه می نمایند و نشستن برای مدت طولانی در جایگاه هواپیما می تواند آن ها را آزار دهد. آوردن یک بالش کوچک برای پایین کمر می تواند این درد را کاهش دهد. البته نباید قدم زدن های گاه به گاه را نیز فراموش کنید. برای حمایت بیشتر می توانید از جایگاه ها نیز یاری بگیرید تا در صورت روبه رو شدن با تلاطم های هوایی مسئله ای برایتان پیش نیاید. موقع بستن کمربند ایمنی حتماً آن را زیر شکمتان ببندید.

    سفرهای هوایی موقع بارداری می توانند ترسناک به نظر برسند اما با رعایت کردن نکات بالا می توانید آن ها را تبدیل به تجربه ای لذت بخش کنید. با آماده بودن و داشتن اطلاعات لازم می توانید خودتان را به خوبی برای یک پرواز آرام و راضی نماینده آماده نمایید.

    منبع: مجله سفر

    به "نکات مهم پروازی برای خانم های باردار" امتیاز دهید

    امتیاز دهید:

    دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم پروازی برای خانم های باردار"

    * نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید