نمایشگاه مجازی کتاب فرصت خوبی برای آشنایی با مخاطبان تازه است

به گزارش وبلاگ ساعتچی، مرتضی رزاقی در گفت و گو با خبرنگاران در ساری، درباره مزیت های نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب، فرصت آشنایی کتابفروشان با مخاطبان نو مجازی را فراهم می نماید و افزایش فروش کتاب را در یک بازه زمانی به همراه دارد.

نمایشگاه مجازی کتاب فرصت خوبی برای آشنایی با مخاطبان تازه است

وی با اشاره به افزایش قیمت کتاب اضافه نمود: از سویی به علت افزایش قیمت کتاب، کتابفروشی ها توان ارائه عناوین تازه کتاب را ندارند و شاید از 10 عنوان تازه، بتوانیم 2 عنوان را ارائه دهیم چرا که ناشران، مدت بازپرداخت هزینه کتاب را کاهش داده اند و چون کتاب های کاملی در اختیار نداریم که در بخش مجازی نمایشگاه کتاب 1402 ، به مخاطبان ارائه دهیم این مساله آسیبی برای کتابفروشی ها خواهد بود.

مدیر کتابفروشی نشر وارش ساری با بیان اینکه موافق این موضوع هستم که کتابفروشی ها باید به سمت فضای فروش آنلاین حرکت نمایند اما نه با شرایط فعلی، گفت: ناشران در نمایشگاه مجازی و حضوری کتاب، حضور دارند، به وسیله سایت خود هم اقدام به فروش کتاب می نمایند و همان تخفیفی که شامل کتابفروشی ها می گردد را به مخاطبان خود هم ارائه می دهند و این فضای رقابت را برای ما از بین می برد.

رزاقی توضیح داد: کتابفروشی ها در شرایطی می توانند به سمت فروش آنلاین حرکت نمایند که ناشران و آنلاین پخش ها حق فروش کتاب در سایت خود را نداشته باشند اما در حال حاضر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در حال فروش کتاب هستند.

وی با بیان اینکه کتابفروشی ها قدرت رقابت با ناشران را ندارند، ادامه داد: مخاطبان در فروش مجازی، انتظار دریافت تخفیف دارند اما وقتی کتابفروش هم با همان 20 درصد تخفیف، کتاب را از ناشران می خرد هزینه های حمل، اجاره بنا و دستمزد کارکنان، فضای ارائه تخفیف برای مخاطبان را باقی نمی گذارد و این مساله، مخاطبان را برای خرید از ناشران سوق می دهد.

مدیر کتابفروشی نشر وارش ساری با اشاره به اینکه تخفیف های پشت پرده و بیش از 20 درصدی ناشران به توزیع نماینده های کتاب از دیگر مسائل کتابفروشی ها است، اعلام کرد: بعضی ناشران تا حدود 40 درصد تخفیف به توزیع نمایندگان کتاب، اختصاص می دهند و در این بازار، ما از رقابت جا می مانیم.

وی با بیان اینکه تحریم ها بهانه ای برای سودجویی بعضی ناشران شده است، اظهار کرد: بعضی ناشران، قیمت روی کتاب را درج نمی نمایند و به جای آن بارکد دارند و قیمت کتاب را به روز، محاسبه می نمایند، در حالی که آن کتاب ممکن است سال گذشته و با قیمت کمتری منتشر شده باشد.

رزاقی با اشاره به اینکه کسی از کتابفروشی ها نمی پرسد با این شرایط سخت، چه طور ادامه مسیر می دهید، اضافه نمود: بعضی کتابفروشی با راه اندازی بخش گالری و لوازم التحریر، تا حدودی مسائل مالی خود را برطرف نموده اند.

وی با بیان اینکه کتابفروشی ها، حامی ندارند و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تا به امروز از ما نپرسیده اند چه مسئله ای دارید، گفت: به عنوان کتابفروشی که از سال 63 قدمت و مخاطب داریم اما دیگر توان متقبل شدن هزینه ها را نداریم.

مدیر کتابفروشی نشر وارش ساری با اشاره به تخفیف های فصلی که از سوی وزارت ارشاد در گذشته اعمال می شد اقدام خوبی بود، توضیح داد: اجرای مجدد تخفیف های فصلی و بعلاوه اختصاص بن کتاب، می تواند شرایط را برای کتابفروشی ها بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه در گذشته بن های کتاب ارائه می شد که آن هم حذف شده است، ادامه داد: دستگاه های اداری می توانند بخشی از بودجه فرهنگی خود را به بن کتاب اختصاص داده و در اختیار کارمندان دولت قرار دهند و به چرخه مالی بازار کتاب یاری نمایند.

رزاقی با اشاره به اینکه نمایشگاه محلی برای نمایش است و نباید فروش کتاب انجام گردد، اعلام کرد: با شروع به کار نمایشگاه کتاب تهران، بازار کتابفروشی ها با رکود روبرو شده و تاثیر ناخوشایندی را بر این بازار روا داشته است.

وی یادآور شد: سرمایه گذاران کتابفروشی ها اگر همین سرمایه را در کسب و کار دیگری لحاظ نمایند عایدی بیشتری خواهند داشت حال آن که نگران تامین مالی چک های آخر ماه هستیم در شرایطی که برگشت خوردن یک چک باعث مسدود شدن همه حساب ها می گردد و کار را برای ما سخت می نماید.

رزاقی با بیان اینکه بعضی ناشران به فروش نقدی روی آورده اند، اظهار کرد: با شرایط فعلی قیمت کتاب و گران شدن روزانه، بعید نیست در یک سال آینده همه ناشران به فروش نقدی اقدام نمایند و این توان در کتابفروشی ها وجود ندارد که ماهانه 500 میلیون برای خرید کتاب، هزینه کند.

وی با اشاره به اینکه کسی به فکر کتابفروشی ها نیست، اضافه نمود: تعداد انگشت شمار کتابفروشی خوب در مرکز استان مازندران داریم اما متولیان امر، همین تعداد را هم دور یک میز جمع ننموده اند تا اگر چاره جویی ندارند حداقل گوش شنوا باشند؛ ما در حال خدمت به حوزه فرهنگ هستیم و تعدادمان زیاد نیست و متولیان می توانند حمایت نمایند.

مدیر کتابفروشی نشر وارش گفت: یکی از مسائل ما این است که از سویی زیرنظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داریم و از سویی زیرمجموعه اتحادیه لوازم التحریر؛ این دوگانگی باعث بعضی مسائل شده و نمی دانیم متولی ما کدام نهاد است.

رزاقی با اشاره به اینکه کتاب برای گروه های مختلف، گران شده است، توضیح داد: خانواده هایی که برای فرزند خود چند کتاب را همزمان می خریدند اکنون توان خرید یک کتاب را دارند.

وی با بیان اینکه کتابفروشی ها در مرز نابودی قرار دارند، ادامه داد: در مقطعی به ناشران، یارانه کتاب اختصاص می یافت که آن هم قطع شده است، در شرایط فعلی ناشر هم حق دارد چرا که کاغذ را گران می خرد.

رزاقی اعلام کرد: شرایط به گونه ای است که چاپخانه ها به ناشران می گویند کاغذ و رنگ را خودتان تهیه کنید و فقط دستمزد دریافت می نمایند.

وی با بیان اینکه هیچ چشم اندازی به آینده شغلی خود نداریم، یادآورشد: از دیگر مسائل ما دستفروش های کتاب با تخفیف های 50 درصدی هستند، کتاب هایی با ترجمه و چاپ نامناسب و مخاطبی که فقط می خواهد کتاب را با قیمت کمتری خریداری کند؛ همین معضل، 40 درصد از مشتری های ما را کاهش می دهد.

رزاقی با اشاره به اینکه بازار کتاب، هیچ ثباتی ندارد و این آزار دهنده است، اظهار کرد: اهالی کتاب، نشر وارش را به عنوان کتابفروشی می شناسند و از ما انتظار کتاب دارند، مخاطبان ما به علت فضای آرامی که مهیاست به اینجا می آیند و از من انتظار ندارند به جای کتاب، لوازم التحریر بفروشم.

وی با بیان اینکه بلاگرهای کتاب هم معضل دیگری برای بازار کتابفروشی ها هستند، اضافه نمود: کتاب را با تخفیف از ناشر خریداری نموده و سود خوبی از فروش کتاب کسب می نمایند، در این شرایط ما کوشش می کنیم دوام داشته باشیم و غرق نشویم.

رزاقی با اشاره به اینکه راه های بسیاری برای یاری به کتابفروشی ها وجود دارد، گفت: تصور می کنم اراده ای برای یاری به ما نیست و رها شده هستیم، از بسته شدن هر کتابفروشی، دل شکسته می شویم اما می دانیم که روزی هم نوبت به ما می رسد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نمایشگاه مجازی کتاب فرصت خوبی برای آشنایی با مخاطبان تازه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه مجازی کتاب فرصت خوبی برای آشنایی با مخاطبان تازه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید