ضرورت توسعه هم اندیشی

به گزارش وبلاگ ساعتچی، باوجود این که سال ها از خاتمه جنگ تحمیلی می گذرد، اما پرداختن به موضوع دفاع مقدس در سینما و تبیین و ترویج فرهنگ مقاومت یکی از ضرورت هاست هنوز ناگفته های بسیار از جنگ و دفاع باقیست؛ از شهادت سرداران جنگ تا روایت شهدای گمنام یا حتی همین ماجرای طبس که این روزها در سالگردش هستیم ولی ساخت فیلم های جنگی و مرتبط با حوزه دفاع مقدس، همیشه با چالش هایی روبرو است و تعامل نهادهای نظامی برای حمایت از این آثار در ساخت، کامل و صددرصدی نیست.

ضرورت توسعه هم اندیشی

این امر از عدم اعتماد مسؤولان فرهنگی و نظامی دفاع مقدس نسبت به جامعه هنری ناشی می شود. در طول این سال ها آنها فقط خدمات به سینما ارائه دادند، اما در مقابل کمتر انتظارات شان برآورده شده است.

من به درستی یا نادرستی این موضوع کار ندارم اما این مهم باید آسیب شناسی و آنالیز شود که آیا انتظارات نهادهای نظامی زیاد بوده یا جامعه هنری به خوبی حق مطلب را ادا نکرده و انتظارات موردنظر برآورده نشده است؟ این بی اعتمادی از آنجا شکل گرفت که نهادهای نظامی به این نتیجه رسیدند که نسبت به انتظارات شان، هزینه های بیشتری کردند.

منظور از هزینه، صرفا پول نیست، بلکه به حمایت های دیگر هم برمی شود. بالاخره برخی از این نهادها به سینما ورود می نمایند، از ساخت برخی فیلم ها حمایت می نمایند اما ناگهان روی پرده با اثری روبه رو می شوند که جا می خورند و تصور ندارند حمایت های آنها، چنین نتیجه ای داشته باشد.

به همین دلیل، همکاری آنها آرام آرام ضعیف شده است. اگر همکاری نیروهای مسلح نباشد، ساخت فیلم های مقاومت و دفاع مقدس، تقریبا انجام شدنی نیست بنابراین احتیاج به همکاری و حمایت این نهادهاست.

علی رغم وجود و پیشرفت فضای دیجیتال و جلوه های ویژه رایانه ای در سینمای ایران، اما باز فیلم های جنگی و دفاع مقدس، احتیاج به این دارند که بخشی از صحنه ها با حمایت نهادهای نظامی ساخته شوند. به نظرم 90درصد این تعامل ضعیف، با گفت وگو حل می شود.

یعنی احتیاج است که سینماگران و نهادهای نظامی جلسات مشترکی برگزار نمایند و گفت وگوهای سازنده ای با هم داشته باشند.

باید افرادی پیشقدم شوند و این دو طیف یعنی هنرمندان و مسؤولان و دست اندرکاران فرهنگ دفاع مقدس ازجمله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و سازمان های حفظ این آثار که در نهادهای نظامی هستند را به همدیگر نزدیک نمایند.

متاسفانه این کار کمتر صورت می گیرد. زمانی که خودم مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بودم، سعی می کردم این دو طیف را به هم نزدیک کنم و به هر بهانه ای مثل جشنواره های دانش آموزی، افطاری های انجمن، گردهمایی های دفاع مقدس که در شهرهای مختلف برگزار می شد و ... این دو طیف موثر سینمای دفاع مقدس و مقاومت را در کنار هم دور یک میز می نشاندم.

محمدرضا شرف الدین - تهیه نماینده سینما / روزنامه وبلاگ ساعتچی

منبع: جام جم آنلاین

به "ضرورت توسعه هم اندیشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توسعه هم اندیشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید