رویترز، شکست ترامپ و اردوغان در حل اختلافات

به گزارش وبلاگ ساعتچی، یک خبرگزاری انگلیسی گزارش کرد رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا پیروز به حل اختلافات خود در نشست روز گذشته کاخ سفید نشدند.

رویترز، شکست ترامپ و اردوغان در حل اختلافات

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ساعتچی، علی رغم آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته بودند که دیدار فوق العاده ای داشتند اما پیروز به حل اختلافات خود نشدند.

به نوشته خبرگزاری رویترز ترامپ روز گذشته (چهارشنبه)، اردوغان را وادار به صرف نظر از خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه کرد و آن را یک چالش بسیار جدی برای روابط دوجانبه توصیف کرد.

بعد از دیدار روز گذشته رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه در کاخ سفید برای رسیدگی به بحران در روابط دو کشور، ترامپ گفت که هوادار بزرگ اردوغان است و دیدار خود را سازنده توصیف کرد.

با این حال، سران دو کشور، شرح دقیقی از چگونگی غلبه بر اختلافات مهمی که در تعداد بیشماری از موضوعات از جمله حمله آنکارا به شمال سوریه و خرید اس-400 روسیه داشتند، ارائه ندادند.

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه ای خود گفت: دستیابی ترکیه به تجهیزات نظامی پیشرفته روسیه همچون اس-400، چالش بسیار جدی را برای ما به وجود آورده است و ما به طور مداوم در این خصوص بحث می کنیم. امروز درباره آن صحبت کردیم و درآینده نیز در این خصوص صحبت خواهیم کردیم و امیدواریم بتوانیم این اوضاع را رفع کنیم.

دقایقی بعد از برگزاری این کنفرانس خبری، کاخ سفید بیانیه ای را با لحن قاطعانه تر از دو رئیس جمهور منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: برای رسیدن به پیشرفت در جناح های دیگر، حل موضوعاتی مربوط به خرید سامانه دفاع هوایی اس-400 روسیه و تقویت همکاری دفاعی ما، حائز اهمیت است.

واشنگتن می گوید که اقدام آنکارا در خرید اس-400 با ناتو سازگاری ندارد و تهدیدی برای جنگنده های آمریکایی اف-35 محسوب می گردد. واشنگتن نگران است که ترکیه به قیمت نادیده دریافت آمریکا، روابط با مسکو را تقویت کند.

با این وجود، ترکیه بدون توجه به تهدیدات آمریکا به تحریم ، دریافت اولین محموله اس-400 روسیه را در ماه ژوئن شروع کرد و آمریکا نیز در اقدامی تلافی جویانه، فروش اف-35 به آنکارا را ممنوع اظهار داشت و این کشور را از پروژه فراوری این جنگنده ها خارج کرد.

رویترز ادامه داد که روز چهارشنبه، اردوغان و ترامپ بدون هرگونه شرحی گفتند که بر روی حل این موضوع کار می نمایند و ترامپ گفت که از وزرای خارجه دو کشور و مشاوران امنیت ملی خواسته اند که خیلی فوری در زمینه حل موضوع اس-400 کوشش نمایند.

از طرف دیگر اردوغان توضیح داد که دو کشور می توانند تنها به وسیله گفت وگو بر اختلافات غلبه نمایند.

علی رغم تنش های دو کشور در مورد موضوعات سیاسی، ترامپ استقبال گرمی از اردوغان کرد که در تضاد شدید با خشم کنگره آمریکا در مورد تهاجم اخیر آنکارا به شمال سوریه علیه شبه نظامیان کُرد بوده است.

در پی خروج نظامیان آمریکایی از شمال شرقی سوریه، ارتش ترکیه حمله به شمال و شمال شرقی سوریه را شروع کرد و بحران انسانی را در این منطقه به وجود آورد و اقدام ترامپ در صدور دستور خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه با نقدها شدید در داخل و خارج آمریکا روبرو شد.

با این حال، اردوغان روز گذشته در مورد همکاری با آمریکا در مبارزه با داعش گفت: ترکیه و آمریکا می توانند برای سرانجام دادن به داعش و برقراری صلح در سوریه با یکدیگر همکاری نمایند. قابل اعتمادترین شریک آمریکا در منطقه برای انجام چنین کاری، ترکیه است.

اردوغان سپس در یک سخنرانی دیگری در واشنگتن بعد از برگزاری کنفرانس خبری مشترک، گفت که از ترامپ خواسته تا حمایت از شبه نظامیان کُرد ی پ گ را متوقف کند اما اشاره ای به پاسخ ترامپ در مورد این درخواست نکرد.

اظهارات اردوغان در حالی مطرح شد که یک روز قبل از آن، یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ و یکی دیگر از مقامات وزارت خارجه آمریکا در جلسات جداگانه ای تأکید کردند که واشنگتن قصد متوقف کردن همکاری با کُردهای موسوم بهنیروهای دموکراتیک سوریه اس دی اف را ندارد.

طبق این گزارش، ترامپ به همراه پنج سناتور جمهوری خواه به کاخ سفید آمده بود تا با اردوغان درباره کُردهای سوریه و موضوع اس-400 گفت وگو کند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه نزدیک به ترامپ که حامی وضع تحریم علیه ترکیه است، بعد از این نشست گفت که مذاکرات در کاخ سفید با اردوغان صریح و بی پرده بود و شرح داد: امیدوارم این رابطه از خطر نجات پیدا کند اما فقط زمان است که احتمال چنین چیزی را ثابت می نماید.

خ

منبع: خبرگزاری فارس

به "رویترز، شکست ترامپ و اردوغان در حل اختلافات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز، شکست ترامپ و اردوغان در حل اختلافات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید