راهنمای تحصیل در روسیه

به گزارش وبلاگ ساعتچی، با توجه به ارتقای رتبه دانشگاه های روسیه در سطح دنیا و هزینه ارزان تر تحصیل نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته، روسیه یکی از مقصدهای جدید علاقه مندان به تحصیل در خارج تبدیل شده است.

راهنمای تحصیل در روسیه

روسیه که با عنوان رسمی فدراسیون روسیه نیز شناخته می گردد، پهناورترین کشور دنیا واقع در شمال اوراسیا است. این کشور از شمال غرب با نروژ و فنلاند، از غرب با لهستان، اوکراین و بلاروس و از جنوب شرق با چین، مغولستان و کره همسایه است. پایتخت کشور روسیه شهر مسکو و زبان این کشور روسی است.

شهر مسکو که از شهر های بزرگ این کشور است، در بخش مرکزی اروپا واقع شده است که طبق اسناد تاریخی در سال 1147 به وجود آمده است. این شهر از بزرگ ترین مراکز علمی و پژوهشی و فرهنگی این کشور محسوب می گردد و از 80 دانشگاه و مرکز آموزشی برخوردار است.

روسیه علاوه بر اینکه یکی از ابرقدرت های دنیا محسوب می گردد، در زمینه علمی نیز پیشرفت چشمگیری داشته و دانشگاه های این کشور در زمینه های علوم پایه، فنی و مهندسی، هوا فضا، هنر و خصوصا نانوبیوتکنولوژی در زمره بهترین دانشگاه های دنیا قرار دارند. در این رابطه، در رنکینگ دنیای سال 2015 که در دوازدهم مارس توسط آموزش عالی تایمز منتشر شد، دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ روسیه برای اولین بار در میان 100 دانشگاه برتر دنیا نهاده شد.همچنین، وجود بورسیه های تحصیلی روسیه این کشور را یکی از مقصدهای علاقه مندان به تحصیل در خارج تبدیل نموده است.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش از دانشگاه

دوره آموزش ابتدایی در کشور روسیه 9 سال به طول می انجامد. دانش آموزان سپس می توانند در دبیرستان های متوسطه به مدت دو سال تحصیلات خود را ادامه دهند و دیپلم دبیرستان دریافت نمایند یا در مدارس حرفه ای یا مؤسسات آموزشی غیر دانشگاهی به مدت چهار سال ادامه تحصیل داده و دیپلم دریافت نمایند. دانش آموختگان دبیرستان های متوسطه مجاز به ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی هستند.

تحصیلات دانشگاهی

آموزش عالی در کشور روسیه توسط مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ارائه می گردد. آموزش عالی در کشور روسیه تحت نظارت وزارت آموزش و علوم است. اداره نظارت فدرال در آموزش و علوم مسئول تضمین کیفیت در آموزش محسوب می گردد. در کشور روسیه سه سطح آموزش عالی وجود دارد:

  • آموزش عالی ناتمام؛
  • دوره کارشناسی؛
  • تحصیلات تکمیلی شامل دوره کارشناسی ارشد و دیپلم تخصصی.

همچنین، دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور روسیه به طور سنتی شامل دو سطح از دوره های دکتری است؛ دوره نامزد علوم سطح اول (معادل دوره Ph.D) و دوره دکترای علوم سطح دوم (بالاترین درجه علمی کشور).

دوره های تحصیلی

1. دوره آموزش عالی ناتمام: شامل حداقل دو سال تحصیل در برنامه های آموزش عالی. دانشجویان در صورت ترک دانشگاه در این مرحله، می توانند مدرک تحصیلات عالی ناتمام دریافت نمایند و در مشاغلی که احتیاجمند آشنایی محدود با تحصیلات عالی هستند، مشغول به کار شوند یا تحصیلات خود را ادامه دهند.

2. Bakalavr) Bachelor): شامل حداقل چهار سال تحصیل در مؤسسات آموزش عالی 50٪ برنامه های درسی منطبق با استانداردهای آموزشی دولتی و 50٪ دیگر توسط خود دانشگاه ها طراحی و تدوین می گردد.

3. Magistr) Master) و Specialist Diploma: مدرک Magistr شامل دو سال تحصیل پس از دوره Bakalavr و دفاع از سرانجام نامه و گذراندن امتحانات نهایی است. مدرک Specialist Diploma به دو طریق ارائه می گردد: حداقل یک سال تحصیلی پس از دوره Bakalavr یا پنج تا 6 سال تحصیلی پیوسته پس از دیپلم دبیرستان. مدرک Specialist Diploma نشان دهنده یک تخصص حرفه ای است و دارندگان این مدرک مجاز به فعالیت در مشاغل تخصصی و ادامه تحصیل در دوره دکتری هستند. این مدرک پس از اتمام تحصیلات، دفاع از سرانجام نامه و گذراندن امتحانات نهایی به دانش آموختگان ارائه می گردد.

4. Kandidat Nauk و Doctor Nauk:

4.1. Kandidat Nauk: شامل حداقل سه سال تحصیلی با داشتن مدرک Specialist Diploma یا Magistr) Master). دانشجویان در این دوره با روش های مختلف تحقیق و آموزش آشنا می شوند و در بعضی دروس رشته مربوط امتحان می دهند. پس از تهیه رساله دکتری و دفاع از آن، مدرک Kandidat Nauk به دانش آموختگان ارائه می گردد.

4.2. Doctor Nauk: این دوره طول مشخصی ندارد و می تواند پنج تا 15 سال به طول انجامد. این دوره پس از دوره Kandidat Nauk بوده و با دفاع از رساله به اتمام می رسد. این دوره در بسیاری از کشورهای دیگر معادلی ندارد.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

  • مدرک Bakalavr) Bachelor) با حداقل چهار سال تحصیل در دانشگاه های معتبر به شرط دارا بودن دیپلم 12 ساله دبیرستان یا پیش دانشگاهی کارشناسی ارزشیابی می گردد.
  • مدرک Magistr با حداقل یک تا دو سال تحصیل به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.
  • مدارک Specialist Diploma با حداقل پنج تا 6 سال تحصیل پیوسته به شرط دارا بودن دیپلم 12 ساله دبیرستان یا پیش دانشگاهی، پس از آنالیز علمی که شامل آزمون کتبی و یا مصاحبه علمی است، در صورت موفقیت کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.
  • مدرک Kandidat Nauk با حداقل سه سال تحصیل در دانشگاه های معتبر به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد معتبر و ارائه دو مقاله علمی از رساله دکتری در نشریات علمی- پژوهشی معتبر دکتری ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

تحصیل در روسیه عمدتا به زبان روسی است، اما تحصیل در بعضی از رشته ها از جمله پزشکی به زبان انگلیسی هم میسر است.

میانگین هزینه تحصیل در روسیه

اگرچه شهریه دانشگاه های روسیه نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته پایین تر است، ولی با توجه به رشته و مقطع تحصیلی شهریه دانشگاهی متفاوت است. در دوره کارشناسی میانگین شهریه سالانه از 1200 دلار تا 6600 دلار، در دوره کارشناسی ارشد بین 1400 تا 7800 دلار و در دوره دکتری بین 1240 تا 4300 دلار متغیر است.

میانگین هزینه زندگی در روسیه

اغلب دانشگاه های برتر روسیه در سه شهر مسکو، سن پترزبورگ و تومسک قرار دارند و در این رابطه، هزینه زندگی در دو شهر مسکو و سن پترزبورگ بالاتر از سایر شهرها است. البته هزینه زندگی فارغ از شهر یا کشور رابطه مستقیمی با سبک زندگی فرد دارد. برای مثال، هر دانشجو به طور متوسط باید 100 تا 300 دلاراز بابت اجاره مسکن، 150 دلار از بابت تسهیلاتی مانند آب و... 160 تا 320 دلار از بابت تهیه خواروبار و رستوران پرداخت کند. البته هزینه های جانبی دیگری مانند حمل و نقل، اینترنت، پوشاک و... را نیز باید به این فهرست اضافه نمود.

محدودیت سنی برای تحصیل در روسیه

از آن جا که مبنای آموزش عالی در روسیه بر این است که هر کس در هر سنی از حق آموزش عالی برخوردار است، سقف سنی برای ورود به دانشگاه های روسیه وجود ندارد.

برترین دانشگاه های روسیه

نام دانشگاه رنکینگ دنیای بر اساس وب سایت topuniversities
Lomonosov Moscow State University 95
Novosibirsk State University 250
Saint Petersburg State University 240
Tomsk State University 323
(Moscow Institute of Physics and Technology (MIPT/Moscow Phystech 355
Bauman Moscow State Technical University 291
(National Research Nuclear University MEPhI (Moscow Engineering Physics Institute 373
(National Research University Higher School of Economics (HSE University 382
(Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University 373
National Research Tomsk Polytechnic University 386

بورسیه تحصیلی دانشگاه های روسیه

اغلب بورسیه های تحصیلی روسیه توسط دانشگاه های این کشور و برای مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می شوند.

تعطیلات سرانجام سال تحصیلی

سال تحصیلی دوره های اصلی (از سال تحصیلی اول تا ششم) ده ماه طول می کشد و به دو ترم تقسیم می گردد: ترم اول (از اول سپتامبر تا 25 ام ژانویه) و ترم دوم (از نهم فوریه تا سوم ژوئن). در سرانجام هر ترم (در ماه ژانویه و ژوئن) دوره امتحانات را برگذار می گردد و فاصله بین ترم ها شامل تعطیلات زمستانی به مدت دو هفته (از 25 ژانویه تا 9 فوریه) و تعطیلات تابستانی به مدت دو ماه (از اول جولای تا سوم آگوست) است.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در روسیه

پیش از ورود دانشجو به روسیه مرکز آموزشی روسی کارت بیمه سلامت را تنظیم می نماید. کارت بیمه سلامت در سراسر روسیه اعتبار دارد. طی سه روز پس از ورود به روسیه دانشجو کارت اصلی را دریافت می نماید. این کارت تضمین می نماید که در صورت بیماری دانشجو یاری پزشکی و درمانی را به صورت کامل دریافت می نماید.

آب و هوای روسیه

آب و هوای آن به دلیل وسعت زیادی که دارد در نقاط مختلف متفاوت است. در مناطق شمالی این کشور، هوا بسیار سرد است و سردی هوا به گونه ای است که حتی خاک آن نیز یخ می زند. در مقابل، مناطق جنوبی روسیه همواره سرسبز است. این مناطق زمستان های طولانی و فوق العاده سرد و تابستان های کوتاه و گرم و خشکی دارد. مناطق مرکزی روسیه نیز از آب و هوای اروپایی برخوردار است.

کار و ویزای دانشجویی در روسیه

کلیه دانشجویان خارجی به جز دانشجویان تبعه یکی از کشورهای مستقل مشترک المنافع باید از سفارت یا کنسولگری روسیه در کشور محل زندگی خود ویزای تحصیلی دریافت نمایند. ویزای تحصیلی روسیه به این صورت است که در ابتدا یک ویزای دانشجویی برای مدت سه ماه صادر می گردد.

پس از این دوره، دانشجو باید به بخش محلی اداره امور مربوط به مهاجرت برای صدور ویزا درخواست دهد. FMS یک ویزای یک ساله را امضا و تائید می نماید و به دانشجو اجازه می دهد تا در مدت اعتبار ویزای خود به روسیه سفر کند. پس از اتمام اعتبار ویزا، دانشجو باید برای یک برنامه طولانی مدت یک ساله درخواست دهد و این ویزا با توجه به مدت تحصیل در این کشور تمدید می گردد.

شرایط کار دانشجویی

قولنین مهاجرتی کشور روسیه به دانشجویان خارجی اجازه می دهد تا ضمن تحصیل خود مشغول به کار شوند. دانشجویان خارجی که در دانشگاه های معتبر روسی تحصیل می نمایند و با ویزای تحصیلی وارد کشور روسیه شده اند شرایط کار قانونی ضمن تحصیل را دارند. نکته قابل توجه در این رابطه این است که دانشجو می تواند در داخل یا خارج از دانشگاه مشغول به کار گردد با این تفاوت که برای کار کردن در دانشگاه محل تحصیل خود مستلزم دریافت اجازه کار از اداره مهاجرت کشور روسیه نیستند. دانشجویان خارجی جویای کار که می خواهند خارج از دانشگاه مشغول به کار شوند، احتیاج به دریافت اجازه کار دارند.

منبع: کجارو / en.russia.edu.ru / scholarshipsads.com / isnpo.org / scholarship-positions.com / russia.study / scholarshipfellow.com / collegescholarships.org / rbth.com / masterstudies.com / internationalstudentinsurance.com / educations.com / study.eu / topuniversities.com / russia.study / studyinrussia.ru / malekpour.ir / miestudy.com / eduinrus.ru / پیمنت 24 / rusmarket.ir / grad.saorg.ir

به "راهنمای تحصیل در روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید