دلیل گرانی کنسرو ماهی چیست؟

به گزارش وبلاگ ساعتچی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: با خاتمه فصل صید تن ماهی، حجم ماهی کم می گردد و قیمت این ماهی افزایش می یابد که بر قیمت نهایى محصول تاثیرگذار است .

دلیل گرانی کنسرو ماهی چیست؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزرای وبلاگ ساعتچی عیسی گلشاهی درخصوص گرانی کنسرو ماهی اظهار کرد: هرسال در این مواقع با سرانجام فصل صید تن ماهیان در آب های جنوبی کشور خصوصا در منطقه سیستان و بلوچستان و آب های چابهار، حجم ماهی کم می گردد و از طرفی میزان تقاضای کارخانه ها نیز بالا می رود که در نهایت این عوامل منجر به افزایش قیمت ماهی می گردد. افزایش قیمت ماهی نیز طبیعتا بر قیمت کنسرو ماهی اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز در همین ایام با افزایش قیمت روبرو شدیم که پس از آغاز فصل صید و جبران کسری ها به وسیله وارداتی که توسط بعضی از کارخانه ها صورت گرفت، قیمت ها متعادل شد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اضافه نمود: فصل صید در آب های کشور از اوایل شهریور آغاز می گردد و تا اوایل اردیبهشت سال بعد ادامه می یابد و پس از آن به دلیل وزش باد های موسمی در دریای عمان، لنج ها امکان صید ندارند و به همین دلیل صید چندماه متوقف می گردد.

وی در ادامه به قیمت کنسرو ماهی اشاره نمود و گفت: قیمت قبلی کنسرو ماهی حدود 15 هزار و 900 تومان بود که در فروشگاه های زنجیره ای با توجه به توافقی که با سندیکای کنسرو کشور شده بود بین 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان به فروش می رسید. البته این در حالی بود که قیمت ماهی خام کنسرو نشده در آن موقع حدود 15 تا 16هزار تومان بود، ولی در حال حاضر که قیمت ماهی خام کنسرو نشده به 30هزار تومان رسیده طبیعتا قیمت کنسرو ماهی نیز افزایش می یابد. درحال حاضر نیز قیمت کنسرو ماهی تولیده شده کارخانه هایی که از ماهی تن جدید خریداری می نمایند، حدود 17 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه وقتی کارخانه ها تولیداتشان کم می گردد یا تقاضای مصرف محصولاتشان پایین می آید واردات انجام نمی دهند، گفت: حدود 25درصد از ظرفیت مورد احتیاج کارخانه ها از واردات تامین می گردد که با کاهش تقاضا در این ایام، کارخانه ها از ظرفیت واردات ماهی استفاده نکردند و ذخیره سازی نیز صورت نگرفت. علت این موضوع هم به خاطر شرایط ویژه ای بود که با شیوع کرونا در کشور ایجاد شد. یعنی کارخانه ها قابلیت پیش بینی و ذخیره سازی نداشتند. البته این نکته را نیز باید اضافه نمود که به طور کل هزینه ها از صید تا صنایع افزایش یافته و این افزایش قیمت در محصول نهایی خودش را نشان می دهد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در سرانجام گفت: امیدواریم در یکی دوماه آینده با اندکی واردات، افزایش قیمت کنسرو ماهی را با حمایت از تولیدنمایندگان کنترل کنیم تا با آغاز فصل صید، مجددا قیمت ها متعادل گردد.

منبع: ایسنا

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "دلیل گرانی کنسرو ماهی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل گرانی کنسرو ماهی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید