برنامه جدی برای نمایه سازی مجلات علمی داریم

به گزارش وبلاگ ساعتچی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه جدی برای نمایه سازی مجلات علمی داریم؛ در حال حاضر کمیته فنی برای نمایه سازی تشکیل داده ایم و به زودی کارگاه های آموزشی در سطح بین المللی برای آن برگزار می گردد.

برنامه جدی برای نمایه سازی مجلات علمی داریم

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ ساعتچی، پیمان صالحی در آیین رونمایی از وب سرویس های پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون و بعلاوه سامانه جامع نشریات علمی کشور، اظهار کرد: برای بین المللی سازی و نمایه سازی مجلات در پایگاه های بین المللی پارامترهای مختلفی وجود دارد. در واقع هیأت تحریریه باید هیأت تحریریه بین المللی باشد و زمان چاپ مجلات کاملاً دقیق و بروز باشد.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: بعلاوه جهت داوری و چاپ مقالات بایستی یک جهت معین و بین المللی باشد و سیستمی که از آن استفاده می کنیم باید بتواند زبان های مختلف را پوشش بدهد. می بایست هر گونه آمارو ارقامی را که می خواهیم بتوانیم از این سیستم استخراج کنیم.

وی گفت: بحث داوری امروز یک چالش بسیار بزرگ در تمام نشریات بین المللی دنیا محسوب می گردد. در حال حاضر همه استادان و محققین با مسائل داوری روبرو هستند و حتی مجلات ما با این مشکل رو به رو هستند که کدام داوران را بفرستند که دقیق و سریع جواب دهند.

او بیان داشت: داوران هم با تعداد زیادی مقالات از داخل و خارج از کشور روبرو هستند. لذا ساماندهی این مسائل می تواند در قالب سیستمی با عنوان سیستم مدیریت مجلات رفع گردد.

وی مطرح نمود: با توجه به ظرفیت قابل توجهی که در فراوری علم در داخل و خارج کشور داریم و توانسته ایم با چاپ بیش از 75 هزار مقاله بین المللی در سال 2021 در رتبه 15 دنیا قرار بگیریم امیدواریم بتوانیم جهتی را که برای نمایه سازی مجلات پیش گرفته ایم با قدرت بیشتری دنبال کنیم.

صالحی گفت: ما به منظور ایجاد نمایه سازی، مجلاتی که به این بازار نزدیک تر هستند انتخاب می کنیم و به طور خاص حمایت خواهیم کرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نمایه سازی مجلات در داخل کشور یکی از موضوعات جدی است که به وسیله معاونت پژوهشی وزارت علوم پیگیری می گردد. ما بیش از 1400 مجله داریم که به عنوان مجلات علمی از آنها یاد می کنیم و حدود 55 درصد از این نشریات در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی هستند.

وی اضافه نمود: امروز از نظر چاپ مقالات علمی در سطح بین المللی در رتبه 15 دنیا قرار داریم اما از رتبه بالایی در مقالات حوزه علوم انسانی و اجتماعی برخوردار نیستیم. این درحالیست که رتبه های بسیار خوبی در حوزه علوم پایه و علوم فنی و مهندسی داریم ولی در حوزه های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر از رتبه قابل قبولی برخوردار نیستیم.

صالحی گفت: بیشترین تعداد مجلات داخلی ما در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی است. لذا ما اگر بتوانیم این نشریات علوم انسانی و علوم اجتماعی را در نمایه های بین المللی ثبت کنیم گام بلندی برداشته ایم با این کار هم رتبه خود را افزایش داده ایم و هم به بخش پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی نگاه ویژه داشته ایم تا بتوانیم نگاه نو خود را در این حوزه به بازار بین المللی عرضه کنیم و خاستگاه مخاطبان را پیدا کنیم.

صالحی اضافه نمود: کشور ما درگذشته دور به عنوان یکی از قطب های بزرگ علمی دنیا بوده است و بسیاری از نسخی که در گذشته نگارش شده اند و بعضی از این نسخ در ایران قرار دارند و بسیاری از آنها هم در دسترس قرار ندارند.

او با اشاره به طراحی پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون اضافه نمود: بنابراین این طرحی که در حوزه میراث مکتوب اجرا شده از اهمیت بسیاری برخوردار است و منابع اقتصادی که در این زمینه استفاده شده از نظر من منابع اقتصادی قابل توجهی برای دستیابی به چنین دستاورد بزرگی صرف نشده و خوشبختانه این منابع به صورت بهینه در زمان خود هزینه شده است.

صالحی بیان داشت: امیدوارم بتوانیم با حمایت هایی که معاونت پژوهشی وزارت علوم و اهتمام فعالان این عرصه این طرح را ادامه بدهیم و گنجینه ای از این نسخ برسیم و این نسخ را در دسترس عموم مردم و محققین علمی و بین المللی قرار دهیم.

وی مطرح نمود: ما بر اساس میراث مکتوب و گذشته باشکوهی که داشتیم باید بتوانیم از این منابع استفاده کنیم و جایگاه کشورمان را که در حال حاضر هم در منطقه می درخشد، در دنیا ارتقا دهیم.

وی اضافه نمود: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چند طرح کلان و موضوع محوری در استراتژی های خود قرار داده ایم. بحث های از جمله مرجعیت علمی و دیپلماسی علم و فناوری از مهمترین طرح ها وموضوعات محوری در این وزارت محسوب می گردد که تمامی این موارد احتیاج به ابزاری دارد که ما باید به صورت جدی این ابزار را ایجاد کنیم و از آنها به منظور رسیدن به مقاصد خود نهایت بهره را ببریم.

صالحی مطرح نمود: شیراز همیشه مهر علم و فرهنگ بوده است و شعری دانشگاهی و فرهنگی است و از دانشگاه های بسیار خوب و استادان مجربی بهره می بردو در این دو رونمایی اتفاقات بسیار خوبی اتفاق افتاده است. ما هیچ گاه نمی توانیم به امروز و آینده نگاه کنیم بدون اینکه به تاریخ رجوعی داشته باشیم. باید از تاریخ بسیار ارزشمندمان به عنوان ابزار برای رسیدن به مرجعیت علمی استفاده کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم ابراز کرد: امیدواریم با رونمایی از این زیرساخت ها بتوانیم در جهت مرجعیت علمی و در جهت ارتقا جایگاه کشور در سطح بین المللی در موضوع دیپلماسی علم و فناوری گام های موثری برداریم.

صالحی بیان نمود: نگاه ما نگاه هم افزایی و همکاری است و امیدواریم بتوانیم با استفاده بهینه از نیروی انسانی ارزشمند و تمام زیرساخت ها و امکاناتی که در کشور وجود دارد به اهدافمان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دست پیدا کنیم.

در این مراسم از وب سرویس های پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون و بعلاوه رایمگ (سامانه جامع نشریات علمی کشور) به میزبانی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برنامه جدی برای نمایه سازی مجلات علمی داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه جدی برای نمایه سازی مجلات علمی داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید