گام به گام تا احیای فیروزه جهان اسلام

به گزارش وبلاگ ساعتچی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، از اقدامات مرمتی و سامان دهی مسجد کبود در راستای احیای این اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی ایران خبر داد.

گام به گام تا احیای فیروزه جهان اسلام

به گزارش وبلاگ ساعتچی به نقل از روابط عمومی میراث­ فرهنگی، گردشگری و صنایع­ دستی آذربایجان ­شرقی، مرتضی آبدار با اشاره به اینکه مرمت مساجد تاریخی ازجمله اقداماتی است که به صورت مستمر در برنامه معاونت میراث فرهنگی استان قرار گرفته است، گفت: این اداره کل بخش عمده ای از پروژه های مرمتی خود را بر حفاظت و صیانت از مساجد تاریخی و بقاع متبرکه متمرکز ساخته است.

آبدار افزود: مسجد کبود یکی از مواریث ارزشمند تاریخی و فرهنگی به شمار می رود که مشرف بر یکی از شاه راه های ارتباطی تبریز با شرق و مرکز ایران قرار داشت و از طریق دروازه­­ ای به نام خیابان به درون باروی جدید تبریز راه می ­یافت.

او با بیان این که این اثر فاخر تاریخی همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی است و در سال های اخیر قدم های مؤثری در راستای احیای این مجموعه تاریخی و ارزشمند ایران انجام گرفته است، ادامه داد: در سال جاری اقداماتی نظیر مرمت بخشی از محراب، نقاشی روی سنگ های مرمر در راستای القای حس تاریخی بودن بنا و ایجاد پیوستگی میان دیوارهای مسجد، مرمت گنبد، نصب درب ­های چوبی شبستان، پوشش آجری مناره ضلع شرقی، کف ­سازی محوطه و رطوبت­ زدایی بخش های مختلف مسجد، اجرا شده است.

مدیرکل میراث­ فرهنگی، گردشگری و صنایع ­دستی آذربایجان شرقی در خاتمه گفت: در راستای مناسب­ سازی و ارائه خدمات ویژه به افراد دارای محدودیت های حرکتی، رمپ ویژه این گروه در محوطه مسجد کبود ایجادشده است.

منبع: میراث آریا

به "گام به گام تا احیای فیروزه جهان اسلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام به گام تا احیای فیروزه جهان اسلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید