چه شهرهایی در ایران فرودگاه دارند؟

به گزارش وبلاگ ساعتچی، فرودگاه های ایران | Iran Airports

در کشور ایران، فرودگاه های متعددی وجود دارند که به منظور پروازهای نظامی، بین المللی و داخلی احداث شده اند. در بیشتر شهرهای بزرگ، فرودگاه های ایران به صورت بین المللی فعالیت دارند که شرکت های هواپیمایی گوناگونی در آن ها فعالیت می نمایند. خبرنگاران در ادامه این متن فهرستی از فرودگاه های ایران را آورده است که در آن می توانید نام فرودگاه، شهر، کد یاتا، کد ایکائو و نوع آن را مشاهده نمایید؛ در ادامه مطلب با خبرنگاران همراه باشید.

چه شهرهایی در ایران فرودگاه دارند؟

اصطلاحات

قبل از آنکه به سراغ فهرستم فرودگاه های ایران برویم می خواهیم برخی از اصطلاحاتی که احتیاج است شما در این زمینه کسب کنید را شرح دهیم:

  • کد یاتا: کد یاتا یا کد فرودگاهی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، کدی سه حرفی است که برای معین کردن و شناسایی فرودگاه های سراسر دنیا استفاده می گردد. این کد در تمام دنیا شناخته شده است و فرودگاه هایی عضو این انجمن هستند، همه کد مخصوص به خود را دارند. به این صفحه مراجعه کنید:
  • کد ایکائو: کد فرودگاهی ایکائو کدی چهارحرفی است که برای شناسایی فرودگاه های دنیا استفاده می گردد و فرق آن با کد یاتا عموما این است که ایکائو کمی تخصصی تر بوده و بیشتر برای کنترل ترافیک های هوایی و برنامه ریزی های پرواز به کار گرفته می گردد. به این صفحه مراجعه کنید:
  • مرز هوایی: مرز هوایی قطاعی است که از زمین تا ارتفاع پروازی را شامل شده که در ایران وسعت این مرز از مرز زمینی بیشتر است. فرودگاه های مرز هوایی آن هایی هستند که در منطقه ها مختلف کشور، به تجهیزات فرودگاه های داخلی مانند مهاجرت، گذرنامه، گمرک و … یاری می نمایند تا در مواقع احتیاج جوابگوی پروازهای بین المللی باشند.
  • فرودگاه های داخلی: این فرودگاه ها پروازهای داخلی را اجرا می نمایند. برخی از فرودگاه های ایران که داخلی هم هستند، در مواقع لزوم و شاید به طور معمول برخی از پروازهای بین المللی را نیز اجرا می نمایند.
  • فرودگاه های بین المللی: نام این فرودگاه ها در کتاب بین المللی AIP ثبت شده و بعلاوه ویژگی های خاصی نسبت به فرودگاه مرز هوایی مانند بخش کنترل گذرنامه، استانداردهای پزشکی، امکانات تعمیراتی و … را در خود داشته باشد. در این فرودگاه ها معمولا پروازهای بین المللی اجرا می گردد.

فرودگاه های ایران

منبع: الی گشت

به "چه شهرهایی در ایران فرودگاه دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه شهرهایی در ایران فرودگاه دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید