معرفی جاذبه های گردشگری دزفول

به گزارش وبلاگ ساعتچی، در این مطلب نگاهی به مهم ترین جاذبه های طبیعی دزفول انداخته ایم، همراه ما باشید.

معرفی جاذبه های گردشگری دزفول دِزفول شهری است در جنوب غربی ایران و سی امین شهر پرجمعیت کشور و مرکز شهرستان دزفول است که با مساحت نزدیک به 4762 کیلومتر مربع رودخانه دز و در بخش های جلگه ای استان خوزستان واقع شده است. با برشمردن بخش های روستایی آن دارای گستردگی برابر 7844 کیلومتر مربع است. شهر در ارتفاع 143 متری از سطح دریا و از شهرهای شمالی استان خوزستان است. دزفول به جهت عبور رود دز از این شهر و پیشینه تاریخی اش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

1. رود دزفولرود دز سومین رود پرآب کشور و یکی از ارزشمندترین جاذبه های طبیعی ملی است. این رود زیبا ار مرکز شهر دزفول عبور می کند و چشم انداز ها زیبا و چشم نوازی را در این عبورمی آفریند.همنشینی رود و غروب و پیوستن آسمان به آنها قرن هاست زیباترین ، و شگفت انگیزترین چشم انداز ها طبیعی رادر ایران به نمایش می گذارد.

چشم انداز باشکوهی که نباید آن را در دزفول از دست داد و جزو جاذبه هایی، است که هر انسانیقبل از مرگ بایستی دیده باشد.در کنار همه جذابیت هایی که عبور این رودخانه از شهر دزفول دارد، آثار و بناهای تاریخی، پارک های ساحلی، و … طلوع و عروب خورشید مخصوصا در شمال و جنوب رود دز، چشم انداز ها زیبایی خلق می کند وبرترین لحظه ها، برای ثبت عکس های شگفت انگیز به ویزه در کنار پل ساسانی دزفول است.

2. آبشار شوی

آبشار شوی دزفول در شمال شهرستان با ارتفاع 85 متر و عرض 70 متر، و بین کوه های سالن واسفندیاری واقع شده است.این آبشار با توجه به عرض و ارتفاع خود بزرگترین آبشار خاورمیانه لقب گرفته است، و یکی از زیباترین آبشارهایایران به شمار می رود. آبشار شوی دزفول در سال 1393 به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی، ملی و اولین اثر ملی خوزستان به وسیله هیئت دولت برگزیده شد. جاذبه های گردشگری دزفول آبشار شوی دزفول یکی از ویژگی های ارزشمند ملی شهرستان دزفول است.طبیعت زیبای منطقه شمال شهرستان دزفول باعث شده که گروه های کوهنوردی زیادی، از سراسر کشور برای تماشا این چشم انداز هادل نواز به این شهرستان سفر می نمایند.

3. چال کندیچال کندی نام دره ای ست که آب خروجی از سد دز از آنجا می گذرد. برای رفتن به این مکان باید از پارک دولت سوار قایق شد. این دره بدلیل داشتن عمق بالای آب و دیواره های بلند در دو طرف در فصل تابستان، هوایی خنک و فضایی آرامش بخش و دل نشین دارد. در این محل صفه هایی محدود وجود دارد، میتوان آنجا از قایق پیاده شد و مدتی در آن مکان به استراحت و استفاده از فضای آرامش بخش پرداخت.

4. تالاب هور مزرعههور مزرعه بین دو رودخانه دز و کرخه (در جنوب دزفول) قرار گرفته است و بخشی از آب رودخانه شاوور به آن می ریزد. آب هور مزرعه در فعالیت های کشاورزی ساکنین محل (عشایر مزرعه و تنیس) نقش مهمی دارد و نوعی برنج محلی؛ معروف به برنج حویزه در حاشیه کمربندی این هور کشت می گردد. رودخانه های مهم جلگه خوزستان رودخانه های کارون، دز ، کرخه و جراحی هستند. این رودخانه ها از سلسله رودهای زاگرس سرچشمه می گیرند و راه های پر پیچ و خم طولانی در استانهای اطراف جلگه خوزستان همانند چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد را سپری می نمایند تا به جلگه خوزستان وارد شوند.

در روزگاران خوش قبل از بحران کنونی محیط زیست، که در حدود دو دهه است که آغاز شده است و این روزها در اوج خود بسر می برد، این رودخانه ها با جریان پرآبشان علاوه بر تأمین آب شرب مناسب و آب مصارف کشاوزی، منبع اصلی و شریان حیات تالابهای جلگه خوزستان محسوب می شوند. در جلگه خوزستان پایین بودن سطح زمین نسبت به سطح دریا سبب شده است تا از روزگاران قدیم آبهای رودخانه های اقلیم احواز در مناطقی وسیع جمع گردد و هور العظیم، هور الفلاحیه، هور مزرعه و تالاب شیمبار را بوجود آورد.

5. کوه لنگرکوه لنگر با ارتفاع 2337 متر در بخش سید ولی در شمال شهرستان دزفول و به فاصله هوایی 51 کیلومتری و زمینی 90 کیلومتری از شهر دزفول واقع شده است و یکی از منطق زیبا و بکر طبیعی است که مردم علاقمند و گروه های کوهنوردی زیادی برای استفاده از طبیعت چشم نواز آن به این منطقه می فرایند. در دامنه این کوه زیبا روستای نمونه گردشگری و تاریخی لیوس واقع شده است و فضای ایم منطقه را علاوه بر علاقمندان به طبیعت برای سایر گردشگران نیز جاذب می کند.

6. دره کول خرسوندره کول خرسون، یا اشکفت زرده دزفول دره ای شگفت در 25 کیلومتری شهرستان دزفول و در جاده این شهر به سمت شهیون نرسیده به بیشه بزان واقع شده است. در فصل گرم تابستان درون این دره می توانید دمای زیر 20 درجه را تجربه کنید. جوشیدن چشمه های دیواره ای این دره به یک دره شگرف تبدیل کرده است. این دره دارای آب دائمی، آبشار، ابچکان، بیشه زار و انواع روییدنی های خاص منطقه می باشد.کول در زبان محلی به معنی دره است. جهت ورودی دره پوشیده از درختان کنار یا سدر و نیز قسمتی پوشیده از نخل است.

با گذر از پستی و بلندی های بسیار وارد تنگه زیبای کول خرسون خواهید شد. دهانه تنگه مملو از برگ های زیبای پرسیاووشان است. با برداشتن هر قدم جلوه های زیبا و متفاوتی روبرویتان نمایان می گردد. گاه تنگه آنقدر باریک می شد که فقط امکان عبور یک نفر را دارد. دیواره های دو طرف گاهی در بالای سر به هم می رسند و گاه فقط روزنه باریکی دیده می گردد. این دره در نهایت به رودخانه دز منتهی می گردد و از آنجا با شنا یا قایق می توان به خشکی رسید. کول خرسون برای برنامه یک روزه و در فصل تابستان مناسب است.

برترین فصل برای طبیعت گردی در شهر دزفول و اطراف آن پاییز می باشد که هوا نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است. به علاوه هواداران رفتینگ می توانند در رودخانه دزفول به تفرج و سرگرمی بپردازند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "معرفی جاذبه های گردشگری دزفول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری دزفول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید