محوطه هفت دغنان یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان به شمار می رود

به گزارش وبلاگ ساعتچی، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، محوطه هفت دغنان یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان به شمار می رود.

محوطه هفت دغنان یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان به شمار می رود

محوطه تاریخی هفت دغنان در استان گیلان، شهرستان صومعه سرا، بخش مرکزی، دهستان ضیابر و روستای بهمبر نهاده شده است. این شهر قدیمی و تاریخی که به گفته باستان شناسان حداقل 1200 سال قدمت دارد، در گذشته مرکز حکومت گسکرات بوده است. ویرانه ها و خرابه های بجا مانده شهر تاریخی هفت دغنان نشان از یک منطقه باستانی دارد. در سال 1382، باستان شناسان بقایایی از یک گورستان دوره اسلامی را در آن شناسایی کردند. در این گورستان اجساد به صورت نامنظم دفن شده بودند که بنابر فرضیه باستان شناسان، این امر به علت وقوع حادثه ای همانند زلزله، بیماری یا جنگ رخ داده است.

این شهر تاریخی در سال 1385 به وسیله کارشناسان سازمان میراث فرهنگی مورد کاوش نهاده شد. آنها بقایایی از سه پل خشتی، دو حمام قدیمی، دیوارهای دفاعی یک قلعه تاریخی و بخش منتهی و مسکونی و بعلاوه جاده های سنگفرش این شهر تاریخی را شناسایی کردند. این محوطه بقایایی از یک شهر وسیع دوره اسلامی بوده که امروزه در میان پوشش گیاهی انبوه از چشم دور مانده است. بدون شک، کاوش و برآورد های انجام گرفته در نقاط مختلف این محوطه نشان می دهد که شهر براساس الگو و سیستم شهری پیشرفته طراحی شده و تمامی خصوصیات شهرهای دوره اسلامی را در گیلان دارد.

با توجه به آثار بدست آمده از این شهر که شامل آجر، سفال، شیشه، کاشی، استخوان و فلز است، باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که این شهر در گذشته دارای ساختمانهای بسیار مجلل و زیبایی بوده و در راه توسعه و پیشرفت گام بر میداشته است.

منبع: همگردی

به "محوطه هفت دغنان یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه هفت دغنان یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید