ماست کم چرب یا پرچرب؟

به گزارش وبلاگ ساعتچی، ماست کم چرب یا پرچرب قیاسی ست که قدمتش از سن خیلی از افراد بالاتر است! در سال های اخیر داشتن بدنی سالم و البته شناخت عواملی که آن را تهدید می نمایند، اهمیت بسیار بالایی پیدا نموده است. از قضا، خوردوخوراک و عادات غذایی افراد هم در همین میانه بارها مورد آنالیز نهاده شد. در پی این جریان هم بود که بسیاری از افراد با این سوال روبرو شدند: ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب؟

ماست کم چرب یا پرچرب؟

نکته مهمی که در پاسخ دادن به سوال ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب وجود دارد، رویکرد پاسخ است. یعنی هرکسی، از زاویه خودش آغاز به گفتن دلایلی می نماید که چرا ماست کم چرب یا پرچرب را ترجیح می دهد. جامعه پزشکان، ورزشکاران، والدین و افرادی که صرفا کنجکاوی خاصی در این باره داشته اند، جواب های متفاوتی به سوال ماست کم چرب یا پرچرب داده اند. ما در این مقاله سعی می کنیم با برشمردن 4 تحلیل، از اهمیت رویکرد بگوییم تا بتوانید بفهمید که برای شما، ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب.

البته پیش از آن که به سراغ این 4 تحلیل مهم برویم، بیایید ببینیم ماست کم چرب یا پرچرب ذاتا چگونه از هم تفاوت پیدا می نمایند.

انواع ماست: ماست کم چرب یا پرچرب؟

ماست کم چرب یا پرچرب تنها دسته بندی ای نیست که می توان برای ماست ها ارائه کرد، اما چربی را می توان به سادگی مهم ترین عامل تمایز ماست ها از هم دانست. به جز سوال ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب، قیاس های دیگری همانند ماست ترش یا شیرین، ماست چکیده یا ساده، ماست سفت یا شل و … داریم.

همان طور که گفتیم، با بالارفتن اهمیت سلامتی، توجه ها بیشتر به سمت وسوی عوامل تاثیرگذار بر آن رفته است به همین علت، آن چه را که در انواع ماست ها آنالیز می کنیم، چربی است. حالا پیش از این که بفهمیم ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب، باید ببینیم هرکدام از ماست ها چه تعاریفی دارند.

ماست کم چرب

ماست کم چرب یک قطب در قیاس ماست کم چرب یا پرچرب است. این ماست در ساده ترین تعریف، از شیری درست شده است که چربی کمی دارد و مواد افزودنی چرب به فرمولاسیون ساخت آن اضافه نشده است.

ماست پرچرب

ماست پرچرب اساسا ماستی ست که یا از شیری با نرخ چربی بسیار بالا درست شده است یا در ساختار آن، چربی بیشترین اندازه را نسبت به اجزای دیگر دارد.

حالا برویم سراغ سوال اصلی مان؛ ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب؟

4 تحلیل مهم در پاسخ به ماست کم چرب یا پرچرب؟

همان طور که پیش تر گفتیم، پاسخ به سوال ماست کم چرب یا پرچرب، احتیاجمند داشتن یک دید جامع است. با وجود این که علم پزشکی می تواند انتخابی قاطع داشته باشد، اما ما نمی توانیم برای همه یک نسخه مشابه را بپیچیم. در نتیجه، مهم ترین فاکتور برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا در نظر گرفتن خود فرد است؛ چرا که در شرایط و اوضاع متفاوت، تاثیر انواع ماست روی بدن فرق دارد.

4 تحلیلی که در قسمت بعد می خوانید، پاسخ به سوال ماست کم چرب یا پرچرب؟ با توجه به شرایط مختلف افراد است.

1. سن افراد

محتویات ماست کم چرب یا پرچرب، بسته به سن افراد می تواند احتیاج بدنی آن افراد باشد. به عبارت بهتر، نمی توان گفت ماست پرچرب هم برای یک فرد 45 ساله مضر است و هم یک کودک 3 ساله. استاندارد معمول برای خوردن ماست بر اساس سن، این گونه است:

  • کمتر از 5 سال: ماست پرچرب
  • بین 5 تا 18 سال: تفاوتی ندارد، اما ماست پرچرب ترجیح داده می گردد.
  • بالای 18 سال: ماست کم چرب

حالا شاید کماکان بپرسید این دقیقا سوال ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب را جواب نمی دهد؛ که نکته درستی ست. ما در این جا، صرفا از انتخاب ماست کم چرب یا پرچرب حرف نمی زنیم، بلکه از احتیاج بدنی افراد در سنین مختلف صحبت می کنیم. به عبارت بهتر، چرب بودن ماست پرچرب تا سن 18 سالگی برای افراد بیشتر از این که یک تهدید باشد، یک مزیت است. علتش هم این است که افراد در این سنین، مخصوصا تا 5 سالگی، احتیاجمند ویتامین، قند و پروتئین برای توسعه مقاومت بدنی و افزایش انرژی هستند.

در انتخاب ماست کم چرب یا پرچرب توجه کنید که ماست پرچرب سرشار از ویتامین های محلول در چربی ست و می تواند در موارد بالا به افراد زیادی یاری کند. البته این به معنی زیاده روی در استفاده از ماست پرچرب نیست. شرط تعادل و تناسب را در همه حال رعایت کنید.

برای افراد بالای 18 سال، بهتر آن است که از ورود چربی بیشتر به بدن جلوگیری گردد. در واقع مسئله ماست کم چرب یا پرچرب بیشتر پس از 18 سالگی برای افراد مطرح می گردد. التبه این که یک فرد 19 ساله اصلا نباید ماست پرچرب بخورد، حرف درستی نیست. به همین دلیل است که در انتخاب نوع ماست، پس از عامل سن، عوامل دیگر را هم در نظر می گیریم.

2. وزن افراد

همان گونه که گفتیم، ماست حاوی اندازه زیادی ویتامین محلول در چربی ست (ویتامین D، E، K و A) که می توانند در اثر مصرف زیاد، تاثیر مستقیمی روی وزن افراد بگذارند.

به صورت کلی، در انتخاب ماست کم چرب یا پرچرب، این مسئله را در نظر بگیرید که تناسب وزن (نه تناسب اندام) دارید یا خیر. اگر از آن دسته از افرادی هستید که دارای اضافه وزن و چاقی هستند، ماست کم چرب را انتخاب کنید.

ماست پرچرب به علت ویتامین های گفته شده، می تواند چربی موجود در بدن شما را چند برابر کند و نه فقط چاقی شما را به سطح حادتری برساند، بلکه سلامتتان را هم با مشکل روبرو کند. پس بسیار مهم است که چه کسی دارد می پرسد ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب.

از سویی دیگر، اگر دارای کمبود وزنید یا هرکاری که می کنید کماکان لاغر هستید و احساس ضعف بدنی دارید، خوردن ماست پرچرب برای شما ایرادی ندارد. به این مسئله در انتخاب ماست کم چرب یا پرچرب توجه کنید؛ در این شرایط، ماست پرچرب برای بدن شما همان کاری را می نماید که در بدن یک کودک 3 ساله انجام می دهد: چربی ماست، بدنتان را حامل انرژی و توان می نماید، نه چربی مضاعف و مضر. اینجا جواب سوال ماست کم چرب یا پرچرب تعیین است.

3. تناسب اندام، رژیم غذایی و ورزشی خاص

یکی از عواملی که می تواند با توجه به شرایط افراد، جواب متفاوتی به سوال ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب بدهد، تناسب اندام و فعالیت های ورزشی افراد است.

اگر تحت یک رژیم غذایی خاص برای کاهش وزن، ازبین بردن چربی ها و ساختن عضله هستید، به هیچ عنوان ماست پرچرب برای شما توصیه نمی گردد. در این صورت کاملا تعیین است که ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب. اگر در حال ساختن عضله نیستید اما در بُعد خوردوخوراک، در پی کاهش وزن می گشت، باز هم بهتر است ماست کم چرب را انتخاب کنید.

ماست کم چرب یا پرچرب بسته به هدف وزنی و بدنی شما می تواند برای شما مضر یا مفید باشد. اگر در حال کاهش وزن و ورزش های سنگین جهت ازدست دادن چربی هستید، می توانید از ماست پرچرب بهره ببرید؛ اما به این شرط که با فاصله های طولانی و به اندازه کم باشد.

البته درحالی که امروزه افراد زیادی روی ماست کم چرب برای لاغری حساب می نمایند، این واقعیت انکارناپذیر را هم داریم که لبنیات پرچرب، زودتر به سیری منجر می شوند. پس استفاده از ماست کم چرب برای لاغری همواره جواب نیست. به هر حال، در این باره حتما نظر متخصص را بخواهید.

4. افراد با بیماری های خاص

یکی از سناریوهایی که در آن مطلقا خوردن ماست پرچرب ممنوع است، وجود یک بیماری قلبی-عروقی در فرد است. پیش از انتخاب ماست کم چرب یا پرچرب، بدانید که ماست به خودی خود یک ماده پرخاصیت است؛ اما اضافه شدن چربی به آن، شرایط را برای عده ای تغییر می دهد. این که ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب، یک انتخاب سلیقه ای ست اما تا زمانی که کار به کشنده بودن چربی نرسیده باشد!

در واقع ماست پرچرب گاهی می تواند با چربی خود شما را چاق کند، اما در بعضی مواقع، هرگونه چربی برای بدن شما حکم سم را دارد. در این مورد، درباره رژیم غذایی، وزن یا سن شما حرف نمی زنیم، بلکه فراتر از انتخاب میان ماست کم چرب یا پرچرب و مستقیما درباره سلامت شما صحبت می کنیم. هرچند بیماری های قلبی و عروقی بیشتر در سنین بالا رخ می دهد، اما در هر صورت، در انتخاب ماست کم چرب یا پرچرب، ابتدا توجه ویژه ای به شرایط سلامت خود داشته باشید.

بالاخره ماست کم چرب یا پرچرب؟

طبق آن چه که گفته شد، انتخاب ماست کم چرب یا پرچرب انتخاب مهمی ست و با در نظر گرفتن مجموع موارد بالا، می توان به نتیجه درستی درباره آن رسید.

همانطور که می بینید، دیگر سوال ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب آنچنان معنایی ندارد. در علم تازه دیگر افسانه های قدیم الایام درباره ماست پرچرب صحت ندارند و ماست پرچرب گاهی می تواند برای شما مفید هم واقع گردد. هنوز هم بزرگ ترین ایراد ماست پرچرب این است که با چربی زیادش، باعث کاهش جذب کلسیم می گردد.

به جز این نکته، دیگر افسانه هایی همانند ماست پرچرب، همه افراد را دچار بیماری قلبی و اضافه وزن می نماید یا ماست کم چرب برای همه مفید است آنچنان معتبر نیستند و سوال مورد بحث ما به تنهایی دربرگیرنده کل فاکتورها نیست.

برای آن که بدانید چگونه ماست کم چرب یا پرچرب را انتخاب کنید، به همه موارد بالا توجه داشته باشید و سپس طبق نتایج به دست آمده، تصمیمی کوتاه مدت درباره ماست مناسبتان بگیرید. توجه داشته باشید که شرایط سلامت و بدن شما ممکن است در طولانی مدت متفاوت گردد؛ لذا از چک کردن مداوم این شرایط غافل نشوید و درباره این که ماست کم چرب بهتر است یا پرچرب، یک نسخه همیشگی و ثابت برای خودتان و دیگران نپیچید.

سلامت و تندرست باشید!

منبع: اسنپ مارکت

به "ماست کم چرب یا پرچرب؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماست کم چرب یا پرچرب؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید