غارهای سنگی کافرکلی یکی از جاذبه های گردشگری آمل است

به گزارش وبلاگ ساعتچی، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، غارهای سنگی کافرکلی یکی از جاذبه های گردشگری آمل است.

غارهای سنگی کافرکلی یکی از جاذبه های گردشگری آمل است

غارهای سنگی کافرکلی در موقعیت جغرافیایی N355323 E521150 در استان مازندران واقع است. کافرکلی ها فضای معماری دستکندی هستند که از طریق گروهی از ساکنان منطقه لاریجان در دل صخره های سنگی کوه های البرز ساخته شده اند. اگرچه تفسیرهای فراوانی در مورد ساختن اینگونه سازه ها در منطقه از طریق محققین ایراد شد، ولی گویی هنوز نمیتوان در مورد دلیل ساختاری این فضاهای معماری سخنی به قطع و یقین بیان نمود. کافرکلی از پایین کوه و کنار جاده به صورت حفره هایی به نظر می رسد که غیر قابل دسترسی است. این حفره ها پنجره ها و راههای ورودی خانه های سه طبقه ای است که با مهارت و مشقت بسیار در دل صخره ها کنده شده اند.

وجود اتاق خواب 2 در 3 و 3 در 3، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و مخازن و کانال هدایت آب نشان می دهد که افرادی این مکان را برای زندگی دراز مدت ساخته اند. تردد بین طبقات از طریق پلکانهایی صورت میگرفته که در درون صخره ها کنده شده است و موقعیت خوب مقرهای نگهبانی و دیده بانی ها امنیت این خانه ها را تأمین میکرد.

با توجه به کاوشهای باستان شناسی و بقایای سفالهایی که در این خانه ها پیدا شده، میتوان قدمت آنها را به اوایل دوران اسلامی یعنی حدود هزار سال پیش نسبت داد و از آنجایی که در این دوران ایران مورد هجوم اعراب قرار گرفت، به نظر می رسد این خانه ها در دل کوه با امکان زندگی در بلندمدت، همراه با محل هایی برای نگهبانی بخاطر عدم پذیرش کیش و آیین تازه یا بخاطر ترس از هجوم اعراب بنا شده و به همین دلیل نام این غارها کافرکلی یعنی محل زندگی غیرمسلمانان است. به دلیل صعب العبور بودن کافرکلی کمتر مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر، این خانه ها محل زندگی پرندگانی چون خفاش شده و فضولات این پرندگان به بستر طبیعی این خانه ها آسیب رسانده است.

منبع: همگردی

به "غارهای سنگی کافرکلی یکی از جاذبه های گردشگری آمل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غارهای سنگی کافرکلی یکی از جاذبه های گردشگری آمل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید