دلیل مدفوع سگ در خانه [آنالیز و راهکارهای برطرف مشکل]

به گزارش وبلاگ ساعتچی، یکی از دردسرهای نگهداری حیوانات خانگی از جمله سگ، آموزش آن ها برای یادگیری محل دفع است و بسیاری از افراد به دلیل مدفوع سگ در خانه از نگهداری و سرپرستی آن منصرف می شوند.

دلیل مدفوع سگ در خانه [آنالیز و راهکارهای برطرف مشکل]

اما باید بدانید که در حالت کلی این رفتار برای سگ تربیت شده در خانه غیرعادی است و در چنین شرایطی ممکن است مسائل مختلفی مانند انگل های روده ای ، آلرژی غذایی و استرس حیوان مطرح باشد.

یادتان باشد تنبیه سگی که در خانه مدفوع می نماید مفید یا موثر نیست. به ویژه اگر به دلیل مشکل جسمی این کار را انجام می دهد. برای آنالیز دلیل مدفوع کردن سگ روی مبل و فرش باید از دامپزشک بخواهید معاینه کاملی روی سگ شما انجام دهد.

اگر سگ شما به طور مکرر در خانه مدفوع می نماید قبل از اینکه بتوانید از این رفتار جلوگیری کنید باید دلیل آن را بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا دلیل مدفوع سگ در خانه را آنالیز کنیم.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و خدمات تخصصی در مورد معاینه پت و حیوانات خانگی خود از خدمات دامپزشکی در محل متخصصان وبلاگ ساعتچی استفاده کنید.

از آنجا که نظافت منزل نیز یکی از موارد مهم در مورد نگهداری حیوانات خانگی است توصیه می کنیم برای نظافت دوره ای منزل و محل نگهداری حیوانات خانگی خود برنامه ریزی داشته باشید. چنانچه در این زمینه احتیاج به خدمات نظافت منزل دارید، درخواست خود را ثبت نمایید تا نیروهای خدماتی کاربلد و مجرب وبلاگ ساعتچی در اسرع وقت به این امور رسیدگی نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • بعد از غذا و اول صبح و آخر شب، برای ادرار و مدفوع می توانید سگ خود را به پیاده روی ببرید.
  • بیشتر متخصصان توصیه می نمایند که سگ بالغ نباید بیش از 6 ساعت در خانه تنها رها گردد. اضطراب تنها ماندن یکی از دلایل مدفوع سگ در خانه است.
  • آلرژی ها و حساسیت های غذایی می توانند باعث ناراحتی های گوارشی شوند که شامل استفراغ، اسهال و احتیاج به مدفوع کردن می گردد.
  • دلیل مدفوع سگ در خانه خصوصا سگ های سالخورده، بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش و بی اختیاری مدفوع است.

آیا باید سگم را به دلیل مدفوع در خانه تنبیه کنم؟

قبل از اینکه با دلیل مدفوع سگ در خانه آشنا شویم ببینیم آیا تنبیه در این شرایط مجاز است یا نه. به گفته دامپزشکان و متخصصان سگی که در خانه مدفوع می نماید را نباید تنبیه کنید. تنبیه سگ در این شرایط باعث می گردد از شما بترسد.

تنبیه سگ این رفتار او را حل نمی نماید و فریاد زدن بر سر سگ فایده ای ندارد. مهم ترین کار این است که تشخیص دهید چرا سگ در خانه مدفوع می نماید؟!

آنالیز دلیل مدفوع سگ در خانه

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می گردد سگ شما در خانه مدفوع کند. در ادامه به هفت مورد از این دلایل می پردازیم؛

  • سگ شما دچار انگل های روده ای است

با وجود انگل ها، کنترل روده ها برای سگ ها سخت می گردد. برای مثال ژیاردیا نوعی عفونت انگلی است که می تواند باعث اسهال حاد یا ناگهانی در سگ گردد. این انگل دلیل ناراحتی شکمی و مدفوع آبکی در سگ ها است و اصلی ترین دلیل مدفوع کردن سگ روی مبل و فرش محسوب می گردد.

  • سگ شما استرس دارد

اگر سگ شما در ساعت هایی که در خانه تنها می ماند دچار استرس می گردد ممکن است در خانه و روی وسایل مدفوع کند. اضطراب جدایی می تواند باعث وحشت سگ ها، گریه کردن، دویدن و پارس کردن در زمانی که صاحبشان دور هستند گردد.

بعضی از سگ ها آنقدر به خودشان فشار می آورند که در خانه مدفوع می نمایند. سگ های پراسترس ممکن است وسایل خانه را گاز بگیرند و خراب نمایند.

  • سگ شما مدت زیادی در خانه تنها بوده

سگ ها ممکن است زمانی که مدت زیادی در خانه هستند و احتیاج به مدفوع دارند نتوانند خودشان را کنترل نمایند. با این که برنامه دفع مدفوع سگ شما به نوع غذا و میزان آن بستگی دارد؛ اما بیشتر سگ ها باید یک تا دو بار در روز مدفوع نمایند.

سگی که از رژیم غذایی سرشار از فیبر استفاده می نماید ممکن است سه بار در روز مدفوع کند. بنابراین اگر جای اصلی دستشویی خودش را پیدا نکند ممکن است روی فرش یا مبل مدفوع داشته باشد.

  • سگ شما به بعضی غذاها حساسیت دارد

آلرژی غذایی می تواند علائم مختلفی از جمله اسهال در سگ ها ایجاد کند. اگر سگ ها دچار اسهال ناگهانی شوند ممکن است نتوانند به موقع بیرون بروند و در خانه مدفوع می نمایند.

  • سن سگ شما بالا رفته

سگ ها وقتی بزرگتر می شوند مسائل مربوط به کهولت سن را تجربه می نمایند. این مسائل گاهی به مدفوع کردن در خانه منجر می گردد. سگ های مسن ممکن است کاهش قدرت عضلانی را تجربه نمایند که منجر به بی اختیاری می گردد.

بعضی سگ ها به دلیل آسیب عصبی در نخاع و ضعیف شدن عضلات، کنترل حرکات روده های خود را از دست می دهند. مدفوع یا ادرار کردن مکرر سگ مسن در خانه می تواند نشانه زوال عقل این حیوان باشد.

با افزایش سن، سگ ها ممکن است با مشکل شنوایی روبه رو شوند یا در نیمه شب در خانه قدم بزنند. این سردرگمی عمومی می تواند باعث گردد سگ های مبتلا به زوال عقل در خانه مدفوع و ادرار نمایند.

بیشتر بخوانید: آموزش دستشویی سگ: راه حل عملی برای خداحافظی با این مشکل!

  • رژیم غذایی سگ شما تغییر نموده است

سگ ها زمانی که غذایشان به یکباره تغییر می نماید ممکن است بیمار شوند همین امر می توانددلیل مدفوع سگ باشد. برای جلوگیری از ناراحتی معده هنگام تغییر رژیم غذایی بهتر است کمی از غذای نو را با غذای قدیمی مخلوط کنید و رژیم غذایی را در دوره 7 روزه تغییر دهید.

  • سگ شما دچار بی اختیاری شده

بی اختیاری مدفوع می تواند باعث گردد سگ ها کنترل روده خود را از دست بدهند و روی مبل یا فرش خانه مدفوع نمایند. با این که هر سگی می تواند به این بیماری مبتلا گردد اما بی اختیاری معمولا در سگ های مسن تر شایع تر است.

سگ هایی که بی اختیاری مدفوع را تجربه می نمایند توانایی کنترل خود را از دست می دهند. بعلاوه ممکن است در مکان های عجیب و غریب در خانه مدفوع نمایند. یا وقتی پارس می نمایند و هیجان زده می شوند بی اختیار در خانه دفع مدفوع داشته باشند.

چگونه از مدفوع کردن سگ در خانه جلوگیری کنیم؟

مهم نیست که دلیل مدفوع سگ در خانه چیست؛ به هر حال تنبیه نمی تواند مشکل را حل نماید. سر سگ خود فریاد نزنید؛ زیرا این استراتژی موثری نیست. در ادامه به چند نکته برای جلوگیری از مدفوع سگ در داخل خانه اشاره می کنیم؛

1. به شرایط بهداشتی و سلامتی سگ خود رسیدگی کنید

مهم ترین کاری که باید انجام دهید مشورت با دامپزشک برای پیدا کردن دلیل مدفوع کردن سگ در خانه است.

انگل های روده ای را می توان با آزمایش مدفوع تشخیص داد و به راحتی با داروهای کرم زدایی درمان کرد. اگر حیوان خانگی شما در معرض خطر ابتلا به انگل های روده ای قرار گرفته است بهتر است برای پیشگیری از ابتلا، اقدامات لازم را انجام دهید.

برای آلرژی های غذایی، دامپزشک ممکن است رژیم غذایی شامل پروتئین را توصیه کند تا ببیند آیا حیوان خانگی شما غذا را بهتر هضم می نماید یا خیر.

2. برای اضطراب سگ خود در پی درمان باشید

یاری به حیوان خانگی برای مسائل مربوط به اضطراب اغلب شامل نوعی رفتار اصلاحی یا حساسیت زدایی است. برای اضطراب جدایی، سگ ها باید در طول زمان دوباره آموزش داده شوند تا تنها ماندن برای دوره های خاص را موضوعی مثبت بدانند.

برای آنالیز دلیل مدفوع سگ در خانه از دامپزشک خود بخواهید مربیان حرفه ای یا رفتارشناسان دامپزشکی را معرفی نمایند که می توانند به مشکل خاص حیوان خانگی شما یاری نمایند.

در این زمینه می توانید از مهارت و تجربه مربیان ممتاز آموزش سگ و خدمات تربیت سگ وبلاگ ساعتچی استفاده کنید و ضمن آموزش و اصلاح رفتارهای نادرست حیوان خانگی خود، الگوی رفتاری ناصحیح و استرس هایی که دلیل مدفوع سگ در خانه است را در مدت زمان کوتاهی برطرف کنید.

3. درباره مسائل مربوط به سن تحقیق کنید

اگر حیوان خانگی شما علائم زوال عقل خفیف یا اختلال عملکرد شناختی را نشان می دهد برای معاینه به وسیله دامپزشک برنامه ریزی کنید. داروها و رژیم های غذایی خاصی برای حیوانات خانگی مسن وجود دارد که در این مرحله در زندگی به آنها یاری می نماید.

دامپزشک سگ شما را از نظر هر گونه علائم درد یا ناراحتی مرتبط با آرتریت معاینه می نماید. حتی ممکن است مکمل های مفصلی یا داروهای ضد درد را تجویز کند و به این ترتیب دلیل مدفوع سگ در خانه برطرف گردد. در این رابطه و برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله سگ ها چند بار در روز مدفوع می نمایند را مطالعه فرمایید.

4. رژیم غذایی سگ خود را به تدریج تغییر دهید

همان طور که اشاره کردیم یک دلیل مدفوع سگ در خانه، تغییرات ناگهانی در ترکیب و رژیم غذایی است. اگر می خواهید مارک غذای سگ خود را تغییر بدهید باید حداقل یک هفته برای این کار برنامه ریزی کنید. با ترکیب 25 درصد غذای نو با 75 درصد غذای قدیمی به مدت دو روز، سپس مخلوط 50:50 برای دو روز آینده و سپس 75 درصد غذای نو به 25 درصد غذای قدیمی آغاز کنید.

این تغییر تدریجی غذا احتمال ناراحتی های گوارشی را کاهش می دهد. بعلاوه می توانید انواع پروبیوتیک را به رژیم غذایی سگ خود اضافه کنید تا به بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش سگ تان یاری کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت و لزوم تربیت حیوانات خانگی

جمع بندی

دلیل مدفوع سگ در خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای جلوگیری از این اتفاق باید دلیل را تشخیص دهید. گاهی دلایل این مشکل پزشکی هستند یا مربوط به عامل محیطی مانند استرس.

دامپزشک می تواند به شما یاری کند تا دلیل مدفوع سگ در خانه را شناسایی کنید و برای حل مشکل برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

سوالات متداول

چرا سگ من ناگهان در خانه مدفوع می نماید؟

برای مدفوع کردن سگ در خانه دلایل زیادی وجود دارد. مسائل جسمانی مانند انگل های روده ای و آلرژی های غذایی و عوامل محیطی مانند استرس همگی در این اتفاق نقش دارند.

آیا تنبیه سگ برای حل مشکل مدفوع در خانه مفید است؟

تنبیه سگی که در خانه مدفوع می نماید کارساز نیست به خصوص اگر سگ به دلیل مسائل جسمانی نتواند مدفوع کردن خودش را کنترل کند.

آیا سگ من برای جلب توجه در خانه مدفوع می نماید؟

بعضی از سگ ها ممکن است به دلیل استرس در خانه ادرار و مدفوع نمایند یا ممکن است ببینند این کار توجه سرپرستشان را به خود جلب می نماید و آن را تکرار نمایند.

منبع: آچاره

به "دلیل مدفوع سگ در خانه [آنالیز و راهکارهای برطرف مشکل]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل مدفوع سگ در خانه [آنالیز و راهکارهای برطرف مشکل]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید