عجیب ترین جاذبه طبیعی جهان!

به گزارش وبلاگ ساعتچی، با گودال آبی بلیز آشنا شوید

یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب انگیزترین رخدادهای طبیعی که حاصلش زیباترین سرازیری های جهان را سبب می شود را گودال آبی می نامند. از معروف ترین گودال های آبی جهان که پایه افسانه های بسیاری در آمریکای جنوبی است، گودال آبی بلیز است. این گودال زیبا که عمری چندهزار ساله دارد، از جمله مکان های معروفی است که در سال، غواصان زیادی را برای ماجراجویی و شنا به خود جذب می کند. اگر شما هم می خواهید همانند ما راز الین گودال فیروزه ای چند هزار ساله را بشکافید با ما در خبرنگاران تا به انتهای این مطلب همراه باشید

عجیب ترین جاذبه طبیعی جهان!

بلیز کشوری در قاره آفریقای جنوبی است که مردمی از تبارهای گوناگونی از جمله سرخ پوستان، سفید پوستان و سیاه پوستان تشکیل شده است. اما صاحبان اصیل و اولیه آن همچون دیگر کشورهای قاره آمریکای جنوبی، سرخ پوستان بوده اند. مردم بلیز از تبار سرخ پوستان مایایی هستند و واژه بلیز به معنای آب گل آلود است. اما چگونه می شود که از میان کشور آب های گل آلود، گودالی آبی و معروف به رنگ فیروزه ای در چندین هزار سال قبل به وجود بیاید؟ طبق تطابق افسانه ها و تحقیقات زمین شناسان، این گودال آبی در حددو 150 هزار سال پیش در اثر ریزش یک غار آهکی در کشور بلیز به وجود آمده است. بر طبق تحقیقات زمین شناسی که بر روی این حفره بزرگ به عمل آمد مشخص شد که با گذشت زمان و افزایش سطح آب دریاها، باعث شده است که سقف غار زیر زمینی فرو بریزد و در بین رودخانه و غار، یک سوراخ بسیار بزرگ به وجود بیاید. بومیان این منطقه معتقدند که به وجود امدن این حفره، به نوعی برکت در این منطقه و دریاچه را با خود به همراه آورده است و این ریزش، امری طبیعی نبوده است.

در طول دوره های مختلف ،این سوراخ یکی از زاییده های طبیعی قابل احترام برای مردم بلیز به شمار می آمده است و ظاهر زیبای این گودال در به وجود آمدن این نوع احترام برایش بی تاثیر نبوده و نیست. این غار آبی از مدت ها پیش به عنوان یکی از جاذبه های کشور بلیز و از منحصر به فرد ترین نقاط زمین برای غواصی به حساب آمده است. غارها و گودال های زیر دریایی که در برخی از نواحی آبی دنیا وجود داردند را با نام علمی گودال آبی و یا آبی چال نیز می شناسند اما به خاطر شکل جغرافیایش در برخی نقاط این پدیده را غارهای عمودی هم می نامند. البته قابل ذکر است که بیشتر گودال های آبی دنیا در بلیز و باهاما وجود دارند. یکی از علل علمی که می توان به وجود داشتن این پدید در این دو نقطه که هر دو نیز در قاره آمریکاواقع شده اند اشاره کرد، وجود غارها و حفره های زیر زمینی در زیر دریاچه ها و دریاها است که در طول گذر زمان با فشاری که آب بر سطح زیرین خود وارد می کنند، باعث می شود تا این گودال های زیر زمینی به وجود بیایند.

البته لازم به ذکر این مطلب است که گودال های آبی معروف دیگری در دنیا نیز وجود دارد از جمله؛ گودال آبی دین. این گودال آبی در غرب کلیرنس تاون و در امتداد لانگ آیلند و در خلیج قرار گرفته است. عمق این گودال به قدری زیاد است که بیشتر گودال های دنیا با عمق 100 تا 120 متر، تنها از نصف کمتر این عمق این گودال را دارا هستند. چاه آبی بزرگ یا Great Blue Hole، یک چاهک زیر آبی است که 300 متر طول و 124 متر عمق دارد اما با این حساب بر اساس افسانه ها و گفته های مردم مایایی بلیز، این چاه آبی نشانه ای از آمدن خوش شانسی و برکت به این سرزمین است. این پدیده آبی که از نظر بومیان بلیز یک نوع معجزه است، در نوع خود یکی از منحصر به فرد ترین پدیده های زیست محیطی دنیا است که در دنیا به زیبایی و حیرت آوری آن وجود ندارد.

لازم به ذکر است که این حفره دریایی در نزدیکی مرکز جزایر مرجانی این این دریاچه است که به فانوس دریایی نیز نزدیک است، می باشد. این حفره آبی که شهرتی دنیای دارد، در لیست میراث یونسکو ثبت دنیای شده است و برای غواصان، نوعی بهشت آبی برای کشف دنیای ناشناخته ها به شمار میرود. این غار برای مدت های بسیار زیادی در عصر یخبندان محبوس بوده است و در حال حاضر با آبی فیروزه ای رنگ در اختیار استفاده برای عموم اما با محافظت از محیط زیستی آن می باشد. این که در طبیعت استوایی و جنگل هایش، این حفره بسیار زیبا و اعجاب انگیز همچون نگینی تیره برروی انگشتری آبی فیروزه ای دریای این منطقه قرار گرفته است خود در اندیشه های سرخ پوستان مایایی این منطقه تاثیری بس شگرف گذاشته است. بسیاری از غواصان و شناگران دنیا برای تجربه حرفه ای شنا در این حفره زیبا سالانه به این منطقه می آیند و در این منطقه شنا می کنند. این گودال نه تنها برای شناگران بسیار مجذوب کننده است بلکه برای کسانی گه برای گردشگری به بلیز می آیند، انتخاب اول برای جاذبه گردی به شمار می آید.

. به هر حال این گودال بزرگ آبی یکی از عجیب ترین جاذبه های زیست محیطی در دنیا استو نباید دیدنش را به این راحتی از دست داد. چه بسا بسیاری از دنیاگردانی که وارد این منطقه می شوند، برای دید تنها این جاذبه به این کشور در قاره آمریکا سفر می کنند. گردشگری دراین منطقه تنها منحصر به دیدن این گودال فیروزه ای نیست بلکه تجربه یک گردشگری متفاوت و منحصر به فرد است. فرض کنید که در گودالی بین دریاچه و غار شنا می کنید، تصورش بسیار وسوسه انگیز است و تجربه حضور در آن بسیار فرق دارد. ما به شما پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید گردشگری در یک مکان متفاوت و عجیب به نسبت دیگر جاذبه ها و مکان هایی که در آن حضورداشته اید داشته باشید حتما به بلیز سفر کنید و از این گودال آبی منحصر به فرد شخصا از نزدیک دیدن کنید.

منبع: الی گشت

به "عجیب ترین جاذبه طبیعی جهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین جاذبه طبیعی جهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید