طرح توانمندسازی فرهنگی کانون های حاشیه شهر مشهد افتتاح شد

به گزارش وبلاگ ساعتچی در خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، یوسف امینی، عصر پنجشنبه(8مهر ماه) در مراسم افتتاح طرح توانمندسازی فرهنگی کانون های حاشیه شهر مشهد بیان نمود: شاید این سوال مطرح گردد که چرا ما در این طرح کتاب را انتخاب کردیم تا این کتاب ها، در کتابخانه های مساجد از سوی کانون فرهنگی هنری مساجد توزیع گردد، کانون های فرهنگی هنری مساجد چند ویژگی دارند که مهم ترین آن، اتصال فعالیت های فرهنگ و هنری با مسجد و روحانیت است.

طرح توانمندسازی فرهنگی کانون های حاشیه شهر مشهد افتتاح شد

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اضافه کرد: مسجد و روحانیت دوضلعی مهم در فعالیت های فرهنگی و هنری هستند و به نوعی نقش راهبردی دارند؛ اینکه تمرکز فعالیت در مساجد باشد و در راس فعالیت ها هم حتما روحانیت برای هدایتگری و هدایت ضروری است.

وی گفت: ویژگی دیگر کانون های فرهنگی و هنری مساجد -که به نوعی یکی از هدف های تشکیل کانون های مساجد است- جذب نوجوان و جوان به مسجد برای حضور در جامعه است و چه چیزی بهتر از فعالیت های فرهنگی و هنری که جذابیت هم دارد؛ یعنی هدفمند و آگاهانه، نوجوان از طریق فعالیت ها جذب گردد و جامعه پذیری و فعالیت های اجتماعی نوجوان و جوان از مسجد آغاز گردد.

امینی با بیان اینکه اگر جامعه پذیری و فعالیت های اجتماعی نوجوان و جوان از مسجد آغاز گردد، نوجوان و جوان بیمه خواهد شد و یک هدایتگری صحیح و دقیق صورت خواهد گرفت؛ توضیح داد: افرادی که فعالیت خود را از کانون های مسجد آغاز نموده اند در جامعه بسیار موثر بوده اند.

وی یکی از فعالیت های اثرگذار، مقرون به صرفه و در دسترس را کتاب اسم کرد و اضافه کرد: فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری قابل انجام است؛ اما کتابخوانی و دسترسی آسان و راحت افراد به کتاب های مفید، مخاطب شناسی و مفیدبودن کتاب ها هم مهم است؛ لذا ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مفید می تواند به اسم یک نقطه گذاری و هدف گذاری برای فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد باشد که البته هست.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان نمود: در گذشته فرهنگی و تاریخ ایران و جوامع اسلامی، ارتباط دقیق و معناداری بین کتاب، کتابخوانی و مساجد وجود داشت و به نوعی بزرگترین کتابخانه های ما در کنار مساجد واقع بودند و یکی از کارنمودهای مساجد وجود کتابخانه بوده است؛ ازجمله کتابخانه مسجد گوهرشاد.

امینی ادامه داد: بعلاوه بحث وقف موضوع مالی فرهنگی در مسائل اسلامی است، موقوفاتی که وجود دارد کاملا با بحث کتاب پیوند دارد؛ ازجمله کتابخانه مرحوم نجفی مرعشی در قم، که نشان می دهد کتاب و کتابخانه می تواند مقوم فعالیت های فرهنگی باشد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب همیشه بر توسعه فرهنگ کتابخوانی و اینکه کتاب باید جزء سبد کالای خانوار باشد، تاکید دارند، در منظومه فکری ایشان کتاب صندلی مهمی دارد و به شکل های مختلف در جمع های مختلف مطرح کردند و خود هم برای معرفی کتاب ورود جدی داشتند، (بحث تقریظ کتاب) به نوعی این را احیا کردند و به آن صندلی دادند؛ کتابی را می خوانند؛ نکته ای در مورد آن می نویسند که موجب دیده شدن کتاب می گردد.

امینی در ادامه بیان نمود: در منظومه فکری رهبری، کتاب، تمدن ساز است و به نوعی کتاب، کتابخوانی و نویسنده ها در شکل گیری تمدن ها و در تبادلات فرهنگی موثر بودند و یکی از عوامل مهم در مبادلات فرهنگی و فعالیت های بین بخشی دنیا اسلام موضوع کتاب بوده است که نقش مهمی در آشنایی ملت ها با یکدیگر و در تبادلات فرهنگی داشته است.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم کتابخوانی در جامعه توسعه پیدا کند، باید از خانواده ها آغاز کنیم؛ اضافه کرد: جامعه کتابخوان داشتن، نیازمند دخالت

شدادن خانواده ها و بچه ها است لذا کتاب های در نظر گرفته شده به گونه ای است که برای پدر و مادر جذابیت دارد چراکه اگر پدر و مادر خانواده کتاب بخواند فرزند هم کتابخوان می گردد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: امروز مسائل فرهنگی و اجتماعی را نمی توانیم جدا کنیم، آسیب های اجتماعی معلول کمبود های فرهنگی است و کتاب های مفید در کاهش آسیب های اجتماعی می تواند تاثیر گذار باشد.

بعلاوه محمد ابدالی تکلو، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی هم در این مراسم بیان نمود: در این طرح بسته های کتاب به ارزش حدود 10میلیون تومان از سوی ارشاد استان خریداری و از طریق کانون های فرهنگی هنری مساجد بین خانواده های اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد حاشیه شهر مشهد توزیع می گردد.

وی این طرح را ابتکار سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خرسان رضوی دانست و اضافه کرد: خوشبختانه در سال های اخیر در بحث مسائل فرهنگی اتفاقات بسیار خوبی اتفاق افتاده است؛ اما با توجه به پراکندگی و وسعت زیاد حاشیه شهر هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و نیازمند توجه مسئولین است.

وی با تاکید بر سرمایه گذاری و تاسیس کتابخانه های بزرگ در حاشیه شهر، گفت: ما در شهری زندگی می کنیم که آسیب های اجتماعی در تمام منطقه ها شهر بیداد می نماید و تنها با فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که می توان این آسیب های اجتماعی را کاهش داد.

تکلو در مورد فواید مطالعه بیان نمود: مهارت مطالعه تمرکز را بالا می برد، موجب کاهش استرس، بهبود تمرکز، کاهش افسردگی، افزایش مهارت اظهار نظر و مهارت تحلیل مسائل مختلف و تمام مواردی که ما در جامعه با آن ها سروکار داریم، می گردد و اگر جوان و نوجوان ما بتواند مسائل را با مطالعاتی که داشته، به خوبی تحلیل کند، در هر دامی گرفتار نمی گردد.

وی با بیان اینکه اگرچه فرهنگ مطالعه ما خیلی بهبود پیدا نموده است؛ ولی کافی نیست، اضافه کرد: اکنون در جامعه ما مطالعه ساندویچی یا همان گرفتن اطلاعات از فضای مجازی صورت می گیرد؛ اما باید دید این به اصطلاح مطالعه ساندویچی منجر به کاهش افسردگی و کاهش آسیب های اجتماعی می گردد و تنها این مطالعه کافی است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی یکی از اهداف اصلی کانون های فرهنگی هنری مساجد را افزایش تمرکز نوجوان و جوان با مطالعه دانست و توضیح داد: کانون های مساجد در هزار و دویست مسجد استان کتابخانه تاسیس نموده است و بر اساس برنامه ریزی ها سعی در توسعه این کتابخانه ها هستیم تا سهمی در فرهنگ سازی مطالعه داشته باشیم.

وی در مورد کتاب های خریداری شده بیان نمود: این کتاب ها که به روز و تازه هستند، برای خردسالان، بچه ها و نوجوانان تهیه شده است و از سوی مدیر کانون به صورت امانت طی دو یا سه سال آینده در اختیار خانواده ها قرار خواهد گرفت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "طرح توانمندسازی فرهنگی کانون های حاشیه شهر مشهد افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح توانمندسازی فرهنگی کانون های حاشیه شهر مشهد افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید