راجع به رژیم یویویی چه میدانید؟

به گزارش وبلاگ ساعتچی، رژیم یویویی که به رژیم چرخه وزنی نیز معروف است که در آن فرد اول کاهش وزن پیدا می کند و بعد دوباره افزایش وزن پیدا می کند و رژیم را از نو آغاز می کند.

راجع به رژیم یویویی چه میدانید؟

رژیم غذایی یویویی چیست؟

رژیم یویویی که با نام رژیم چرخه وزنی هم شناخته می شود الگویی است که شامل:کاهش وزن افزایش وزن و گرفتن دوباره رژیم است. این فرایندی است که باعث می شود وزن مانند یو یو به بالا و پایین برود. این نوع رژیم های غذایی رایج است10٪ از مردان و 30٪ از زنان این فرایند را تجربه کرده اند. 1

مزایای رژیم یویویی

کاهش وزن
طبق تحقیقات اجرا شده، برخی از متخصصان عقیده دارند، با در نظر گرفتن آنچه که ما در مورد چاقی و تاثیر منفی آن بر بدن می دانیم، این امر منطقی است که رژیم یویویی نه تنها باعث آسیب به بدن نمی شود، بلکه می تواند در کاهش وزن، به افراد کمک کند.
تعادل اندازه قند خون
سلول های چربی، هورمون هایی تولید می کنند که می توانند باعث افزایش التهاب و افزایش اندازه قند خون بدن شوند. بنابراین، وقتی که افراد در رژیم یویویی، وزن خود را حتی برای مدت کوتاهی از دست می دهند، تولید این هورمون هم کاهش می یابد.
کاهش خطر بیماری دیابت
بر طبق تحقیقاتی در مورد رژیم یویویی، در افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند، کاهش 7 درصدی وزن و کاهش 58 درصدی احتمال ابتلا به دیابت، مشاهده شد. افرادی که در این مطالعه در ابتدا 7 درصد از وزن خود را از دست داده بودند، تنها 4 درصد کاهش وزن را طی یک دوره چهار ساله حفظ کردند.3

آیا شکم و پهلو را سریع لاغر می کند؟

شما در رژیم غذایی یویویی در مدت زمان کوتاهی می توانید چربی سوزی داشته باشید که این چربی سوزی می تواند ناحیه شکم و پهلو را هم در برگیرد. زمانی که سلول ها، بیش از حد گرسنه می مانند، برای دریافت مجدد غذا، حریص شده و بنابراین هنگامی که شما مجددا مواد غذایی مصرف می کنید، جذب چربی بالا می رود.

حتی اگر مواد غذایی زیادی مصرف نکنید، باز هم ممکن است اضافه وزن داشته باشید زیرا سلول ها، از اندازه اندک چربی هم استفاده می کنند. بنابراین، کاهش وزن و چربی سوزی در پهلو ها و شکم در رژیم یویویی می تواند به صورت موقت بوده و پس از مصرف مواد غذایی، ممکن است وزن از دست رفته برگشت داشته باشد.

همچنین زمانی که در دریافت مواد غذایی نوعی عدم تعادل ایجاد می کنید، متابولیسم بدن هم دچار اختلال شده و ممکن است نتیجه قابل قبولی برای شما به همراه نداشته باشد. پیش از پیگیری رژیم یویویی با یک متخصص مشورت کنید.3

مضرات رژیم یویویی

رژیم یویویی می تواند دارای خطرات و عوارضی برای بدن باشد که برخی از این عوارض عبارتند از:
1-افزایش عوامل خطر بیماری
محدودیت شدید کالری معمولا در رژیم یویویی اتفاق می افتد، می تواند ترشح هورمون استرس یا همان هورمون کورتیزول را افزایش دهد. هنگامی که این هورمون در بدن شما افزایش پیدا کند، می تواند اثرات منفی سلامتی Health به همراه داشته باشد.

در حقیقت، این موضوع می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت را افزایش دهد. همچنین، رژیم غذایی یویویی می تواند به شریان ها آسیب رسانده و باعث افزایش کلسترول LDL شود که هر دو باعث افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود. این اثرات ممکن است به ویژه در افرادی که رژیم یویویی را بیش از پنج بار در زندگی خود انجام داده اند، بیشتر باشد.

2-عضله کمتر، بیشتر چربی
در حالیکه رژیم یویویی ممکن است در ابتدا باعث کاهش چربی در بدن شود اما در بلند مدت، احتمالا این چربی ها دوباره بازگشت خواهد داشت. علاوه بر این، رژیم غذایی کم کالری منجر به از بین رفتن عضله می شود و بعد از رژیم یویویی با یک هیکل فاقد عضله و چربی اضافی، روبرو خواهید شد. این چربی اضافی بدن می تواند عواقب منفی سلامتی، از جمله از شروع بیماری های مزمن مانند بیماری عروق کرونر و دیابت نوع 2 داشته باشد.

3-انرژی کمتررژیم غذایی یویویی متابولیسم بدن را کاهش می دهد و همین موضوع می تواند به سطوح پایین انرژی منجر شود. هنگامی که بدن، کالری لازم را برای عملکرد های مختلف ندارد، از روش دیگری برای واکنش طبیعی استفاده می کند که به معنی عملکرد محدود مغز ، خستگی و تحریک پذیری است.

4-تاثیرات منفی بر پوست
رژیم یویویی می تواند اثرات منفی بر پوست صورت و بدن بگذارد. به دلیل کاهش وزن و اضافه وزن، پوست بدن به طور مداوم در معرض تغییر قرار گرفته و ممکن است آسیب های پوستی از جمله چین و چروک و یا حتی سلولیت در ناحیه بازوها و ران ها، ایجاد شود. بنابراین، افرادی که از رژیم یویویی استفاده می کنند، پس از مدتی با آسیب پوست خود، ناچارند برای درمان و سلامت مجدد پوست خود، به متخصص پوست مراجعه کنند.2

با این رفتارها در دراز مدت وزنتان را کاهش دهید

مصرف غذاهای سالم
مانند ماست ، میوه ، سبزیجات و آجیل درختی بجز بادام زمینی.
خودداری از خوردن تنقلات
مانند چیپس سیب زمینی و نوشیدنی های قندی.
محدود کردن غذاهای نشاسته ای
غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی به اندازه کم استفاده شود.
ورزش
فعالیت های مورد علاقه تان را انجام دهید.

خواب مفیدهر شب 6-8 ساعت بخوابید.

محدود کردن تماشای تلویزیون
زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید یا هنگام تماشای آن ورزش کنید.

با ایجاد تغییرات دائمی در شیوه زندگی می توانید وزن مناسبی داشته باشید، و چرخه نوسانی رژیم یویویی را بشکنید.1

نکته مهم
یک مطالعه بر روی 439 زن دارای اضافه وزن نشان می دهد که یک مداخله در شیوه زندگی که به منظور ترویج کاهش وزن تدریجی و مداوم با گذشت زمان انجام می شود، در زنان با یا بدون سابقه رژیم های غذایی یو-یویی به همان اندازه مؤثر است. این مسئله دلگرم کننده است چرا که نشان می دهد حتی اگر در گذشته شما مشکلاتی در رابطه با کاهش وزن داشتید، طولانی مدت در سبک زندگی می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. رژیم غذایی یویویی چرخه ای از تغییرات کوتاه مدت خوردن و فعالیت کردن است و بنابراین ، مزایای کوتاه مدتی دارد.

بعد از کاهش وزن، اشتها افزایش می یابد و بدن تمایل بیشتری به حفظ چربی دارد که منجر به افزایش وزن و بازگشت به نقطه ابتدایی خواهد شد. رژیم یو یو می تواند درصد چربی بدن را افزایش داده و در عین حال عضله و قدرت را کم می کند همچنین می تواند باعث بروز کبد چرب، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی شود. برای شکستن این چرخه، تغییرات کوچک و دائمی درسبک زندگی خود ایجاد کنید. این نوع تغییرات حتی اگر کند یا کوچک باشند ، باعث بهبود کیفیت زندگی شما خواهند شد.1

پینوشتها

1.www.namnak.com

2.www.rokna.net

3.www.bartarinha.ir

منبع: راسخون

به "راجع به رژیم یویویی چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به رژیم یویویی چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید