فعال شدن 10 کارگاه مرمتی و حفاظتی در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد

به گزارش وبلاگ ساعتچی، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، فعال شدن 10 کارگاه مرمتی و حفاظتی در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد صورت پذیرفت.

فعال شدن 10 کارگاه مرمتی و حفاظتی در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد

افشین ابراهیمی (مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد) گفت: در حال حاضر علاوه بر کارهای حفاظتی و بازسازیی روزمره که در این مجموعه جریان دارد، از اوایل مرداد امسال چندین کارگاه حفاظتی و بازسازیی را در بخش های مختلف پایگاه فعال نموده ایم که بیشتر آنها تا انتها پاییز ادامه خواهند داشت. در این میان تکمیل ساختمان نو پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با چهار فضای پژوهشی آغاز شده و تا انتها پاییز به طول می انجامد. بعلاوه مرحله دوم عملیات ساماندهی و مناسب سازی محور اصلی گردشگری مجموعه را آغاز نموده ایم و بازسازی و بازسازی ساختمان الحاقی کاروانسرای مظفری و تغییر کاربری آن به فضای معرفی و آموزشی را در دست داریم.

خواناسازی پلان های معماری و کف سازی کاروانسرای مظفری نیز از ابتدای سال آغاز و تا انتها سال ادامه خواهد داشت. کاروانسرای مظفری در فاصله 140 متری ضلع شمال شرقی آرامگاه کوروش واقع شده و مشتمل است بر حیاطی به مساحت 208 متر مربع با ایوانی به پهنای 30/3 متر که حجره های متعدد کوچک و بزرگی در پشت آن واقع شده است. این بنا در زمان حکمرانی اتابکان در فارس، به دستور شاه شجاع مظفری برای رفاه حال زائران از مشهد مرغاب ساخته شد. سنگهای سفید رنگ بنا که از کاخ های هخامنشی جدا شده و به این مکان منتقل شده اند، در برخی قسمت ها به صورت خشکه چین و در جاهایی با ملات آهکی (آمیخته با مقداری گچ) بکار برده شده اند.

او ادامه داد: استحکام بخشی و نجات بخشی بدنه ماسه سنگی تل تخت بعد از 60 سال درحال انجام است. در واقع این نخستین کارگاه بازسازیی این بخش بعد از 60 سال است. فعالیت این کارگاه از اول مرداد آغاز شده و تا آخر پاییز ادامه خواهد داشت. تل تخت که تخت مادر سلیمان نیز نامیده می گردد، تختگاهی است بر فراز تپه ای طبیعی که با سنگ های تراش خورده آهکی سفید رنگ و ماسه سنگ ساخته شده و یکی از نخستین بناهایی بشمار می رود که در محوطه پاسارگاد بنا شده است.

ابراهیمی ادامه داد: کارگاه ترمیم و اندود کاهگل حفاظتی در کاخ دروازه، ساماندهی قطعات سنگی پراکنده در کاخ بارعام و بعلاوه ساماندهی قطعات سنگی پراکنده در کاخ اختصاصی به منظور ایجاد باغچه سنگی از دیگر کارگاه های فعال در پایگاه میراث جهانی پاسارگاد هستند.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد بعلاوه از اجرای پوشش حفاظتی شیشه ای روی پایه ستون های سنگی سیاه کاخ اختصاصی اطلاع داد و گفت: پایه سنگی ها در کاخ اختصاصی، سیاه هستند با توجه به ترکیب سنگ و بعلاوه جذب نور خورشید و گرما، زودتر از سنگ های سفید و آهکی دچار آسیب و فرسودگی شده اند و فروپاشی آنها سریع تر بود. در قدم نخست بر آن شدیم که بعد از ثبت و مستندنگاری آن، برای کنترل روند فرسایش، روی آنها سقف های شیشه ای قرار دهیم تا مانع فروپاشی شویم. قصد داریم روی 23 پایه ستون سنگی، با فاصله 20 سانتی از هر طرف یک سقف شیشه ای UV مات قرار دهیم.

ابراهیمی در ادامه از بازسازی و خواناسازی صفه بنای برج سنگی بنای پاسارگاد که از سه سال قبل آغاز شده، اطلاع داد و گفت: این کارگاه در سه فاز انجام می گردد که امسال فاز سوم آن انجام شد و تا انتها امسال ادامه خواهد داشت. در این پروژه نویافته های زیادی به لحاظ معماری بدست آمد که می تواند به ارتقای دانش ما درخصوص معماری و ساخت بناهای سنگی در دوره هخامنشی یاری شایانی داشته باشد. اکنون در مرحله تحلیل هستیم، چرا که بیش از 30 درصد یافته های ما نو و نو هستند و برای نخستین بار است که با چنین روش های معماری سنگی از دوره هخامنشی روبرو می شویم.

نکات فنی از جمله نحوه اتصال بلوک ها، نحوه جابجایی آنها و… از جمله نکات نوی هستند که با آن روبرو شده ایم. بخشی از دانش معماری سنگی دوره هخامنشی با خوانش این بخش پیش روی ما قرار گرفته است. این درحالی است که حدود 70 درصد آنچه خواناسازی نموده ایم همچون آن چیزی است که در تخت جمشید اجرا شده است و نو نیست.

او درخصوص مهمترین کارهای پژوهشی پایگاه پاسارگاد گفت: امسال 4 کار پژوهشی مهم داشتیم که از آن جمله میتوان به تهیه طرح بازسازی و بازسازی جداره صفه تل تخت، مستندسازی سازه های آبی هخامنشی در منظر فرهنگی پاسارگاد، مطالعات فن شناسی و کالبد شناسی در بنای برج سنگی، مطالعات آزمایشی و بهینه سازی مواد و مصالح بازسازیی یاد کرد.

منبع: همگردی

به "فعال شدن 10 کارگاه مرمتی و حفاظتی در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعال شدن 10 کارگاه مرمتی و حفاظتی در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید